Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stihls højrehåndsbremse?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Hans » 11 jun 2012 21:33

Er der nogen her, der har erfaring med Stihls højrehåndsbremse (de kalder det vist også QuickStop Super), som bl.a. findes på Stihl 261 C-Q. Hvordan er det at arbejde med? Er det bare salgsgas eller en reel forbedring?
Mvh.
Hans


Brugeravatar
Deerhunter
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 11 mar 2012 15:17

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Deerhunter » 11 jun 2012 22:10

Har ikke selv prøvet den men tror nu den er rigtig go!

http://www.stihl.dk/isapi/default.asp?c ... fault.aspx

Brugeravatar
Deerhunter
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 11 mar 2012 15:17

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Deerhunter » 11 jun 2012 22:17

Jeg køre selv med denne type og er utrolig glad for den. har haft den i 5 år nu og den køre bare

http://www.jonsered.com/dk/chainsaws/cs-2240-s/

calle

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af calle » 11 jun 2012 23:39

Hans » 11 Jun 2012, 21:33 skrev:Er der nogen her, der har erfaring med Stihls højrehåndsbremse (de kalder det vist også QuickStop Super), som bl.a. findes på Stihl 261 C-Q. Hvordan er det at arbejde med? Er det bare salgsgas eller en reel forbedring?
Hej Hans.

Jeg købte en Stihl 261 C-Q sidste år. Jeg har 7-9-13 ikke bragt mig i situationer, hvor højrehåndsbremsen har skullet redde mig, men jeg kan da sige, at den stopper kæden med det samme.

Venlig hilsen

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Hjemme teori » 12 jun 2012 11:57

Hej

Jeg kører selv med stihl, det er den sav jeg som proffesional har valgt, da de på de prof save altså laver noget der virker.
Men er altid lidt skeptisk med for mange nymodens dimser, da de tit er fanzy, men ikke specielt brugbare, men stadig kan gå i stykker. På en del save kan man feks få deres quick spænd af kæde og det er efter min overbevisning ikke et fremskridt.

For at vende tilbage til spørgsmålet om højrehåndsbremse, var jeg også her lidt skeptisk, har set det på en husqvarna sav og den sidder altså i vejen. Efter at have læst på det via linken, der er IKKE en højrehåndsbremse som jeg forstår kædebremse. Det er en efterløbs bremse, dvs at den bremser kæden hvis du stiller saven fra dig. Kædebremsen bremser kæden under alle forhold og ved alle belastninger så du feks. ved kast ikke kommer til skade. Den bremse der er tale om her stopper kædens efterløb, hvis du slipper den for tidligt. Det har jeg aldrig betragtet som et problem, det eneste tidspunkt, jeg har haft behov for det er på en defekt sav, hvor koblingen hænger, kæden er for løs, eller tomgangen er for høj. Men at lave ekstra sager på en sav for at gøre den mere sikker hvis den er defekt, det er altså ikke ønskværdigt fra min synsvinkel, så heller vælge samme sav uden, hvis den fåes.

Bortset fra det er stihl 261 den bedste allround sav jeg har haft til dato. Den har godt bundtræk samt ryster meget lidt (ca ½delen af 26'eren og 260'erne) og så er den robust med begrænset vedligehold. Jeg har den med varme (begge håndtag) og det er altså en must i sne og frost.
Mvh. Sophus


Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Hans » 12 jun 2012 23:20

calle skrev:Jeg har 7-9-13 ikke bragt mig i situationer, hvor højrehåndsbremsen har skullet redde mig...
Jeg tror snarere højrehåndsbremsen er tænkt som et suplement til den almindelige kædebremse ved f.eks. afgrening, hvor man bør aktivere kædebremsen hver gang man bevæger sig fremad med saven, det må da være hurtigere med højrehåndsbremsen.
Hjemme teori skrev:Men er altid lidt skeptisk med for mange nymodens dimser, da de tit er fanzy, men ikke specielt brugbare, men stadig kan gå i stykker.
Det var lige præsis det jeg havde i tankerne.
Hjemme teori skrev:Efter at have læst på det via linken, der er IKKE en højrehåndsbremse som jeg forstår kædebremse. Det er en efterløbs bremse, dvs at den bremser kæden hvis du stiller saven fra dig. Kædebremsen bremser kæden under alle forhold og ved alle belastninger så du feks. ved kast ikke kommer til skade. Den bremse der er tale om her stopper kædens efterløb, hvis du slipper den for tidligt.
Tjaa højrehåndsbremsen virker jo ved at bremsebåndet klemmer fast om koblingsskålen ligesom den almindelige kædebremse. Er det ikke lige meget hvad man kalder det?
Hjemme teori skrev:Bortset fra det er stihl 261 den bedste allround sav jeg har haft til dato. Den har godt bundtræk samt ryster meget lidt (ca ½delen af 26'eren og 260'erne) ...
Jeg har også haft 026'eren og skal nu udskifte min 260C. Er der nogen videre forskeld på 260'eren og 261'eren?
Mvh.
Hans

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Hjemme teori » 13 jun 2012 07:24

Ja 261 har fået ny afjedring, så den ryster ca halvt så meget og så er den skruet lidt op i ydelse til 2,8 kW mod før 2,5. Den har fået ny indsugning med større luft filter og "tror" jeg, heraf fået mere bundtræk.
Last edited by 1 on Hjemme teori; edited 13 times in total
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Hjemme teori » 13 jun 2012 07:35

Hans » 12 Jun 2012, 23:20 skrev: Tjaa højrehåndsbremsen virker jo ved at bremsebåndet klemmer fast om koblingsskålen ligesom den almindelige kædebremse. Er det ikke lige meget hvad man kalder det?
Efter yderligere læsning tror jeg også det er det de gør, men kan bare ikke forstå at det tryk der normalt ligges på bremsen med en fjeder kan opnåes med et lille håndtag i højre hånd. Så med mindre man skal holde meget fast på grebet for at få den til at slippe, tror jeg ikke de har samme bremsekraft. Der står også at den vil stoppe kæden på mindre end 1 sekund, kædebremsen stopper min kæde langt hurtigere også selvom det kører maks gas, så jeg tror ikke de har samme bremsekraft.

Men, hvis man vil have det, må det jo prøves først. Tag ned i butikken og tag saven i hånden.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Zarge » 13 jun 2012 08:30

Bare en tanke... kender den ikke, men udløser håndtaget mon ikke "hoved-bremsen" Det mener jeg husquanas gør, altså vipper den primære bremse frem, så det egentlig er den der bremser hvis I forstår...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Stihls højrehåndsbremse?

Indlæg af Hjemme teori » 13 jun 2012 09:36

Ja, det er nok rigtig. Men når hovedbremsen trækkes med enten det gamledaws håndtag, eller ved slag og kast udløses en meget kraftig fjeder.

Og denne bremse kraft tror jeg ikke på man kan opnå (elelr rettere fjerne), ved et let tryk på højre hånd. Derfor tror jeg ikke det er samme bremsekraft der er tale om. Jeg tror også det er derfor de skriver at den stopper kædens efterløb på under 1 sekund.

Samme bremse - Ja det er det nok - samme bremse kraft - det tror jeg ikke (før jeg har set det :shock: )
Mvh. Sophus


Besvar