Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Stihls højrehåndsbremse?
-
- Stoker VI
- Indlæg: 210
- Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
- Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
- Areal: 140+70 (+300L vvb)
- Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
- Fremviser gerne i postnummer: 4100
- Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
- Givet likes: 1 gang
- Modtaget likes: 2 gange
Stihls højrehåndsbremse?
Er der nogen her, der har erfaring med Stihls højrehåndsbremse (de kalder det vist også QuickStop Super), som bl.a. findes på Stihl 261 C-Q. Hvordan er det at arbejde med? Er det bare salgsgas eller en reel forbedring?
Mvh.
Hans
Hans
- Deerhunter
- Stoker II
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 11 mar 2012 15:17
Stihls højrehåndsbremse?
Har ikke selv prøvet den men tror nu den er rigtig go!
http://www.stihl.dk/isapi/default.asp?c ... fault.aspx
http://www.stihl.dk/isapi/default.asp?c ... fault.aspx
- Deerhunter
- Stoker II
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 11 mar 2012 15:17
Stihls højrehåndsbremse?
Jeg køre selv med denne type og er utrolig glad for den. har haft den i 5 år nu og den køre bare
http://www.jonsered.com/dk/chainsaws/cs-2240-s/
http://www.jonsered.com/dk/chainsaws/cs-2240-s/
Stihls højrehåndsbremse?
Hej Hans.Hans » 11 Jun 2012, 21:33 skrev:Er der nogen her, der har erfaring med Stihls højrehåndsbremse (de kalder det vist også QuickStop Super), som bl.a. findes på Stihl 261 C-Q. Hvordan er det at arbejde med? Er det bare salgsgas eller en reel forbedring?
Jeg købte en Stihl 261 C-Q sidste år. Jeg har 7-9-13 ikke bragt mig i situationer, hvor højrehåndsbremsen har skullet redde mig, men jeg kan da sige, at den stopper kæden med det samme.
Venlig hilsen
-
- Stoker XVII
- Indlæg: 2518
- Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
- Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
- Areal: 154m2
- Brændsel: Brænde, sol , træpiller
- Årligt forbrug: 5,5 t pill
- Geografisk sted: 4295, Stenlille
- Givet likes: 29 gange
- Modtaget likes: 233 gange
Stihls højrehåndsbremse?
Hej
Jeg kører selv med stihl, det er den sav jeg som proffesional har valgt, da de på de prof save altså laver noget der virker.
Men er altid lidt skeptisk med for mange nymodens dimser, da de tit er fanzy, men ikke specielt brugbare, men stadig kan gå i stykker. På en del save kan man feks få deres quick spænd af kæde og det er efter min overbevisning ikke et fremskridt.
For at vende tilbage til spørgsmålet om højrehåndsbremse, var jeg også her lidt skeptisk, har set det på en husqvarna sav og den sidder altså i vejen. Efter at have læst på det via linken, der er IKKE en højrehåndsbremse som jeg forstår kædebremse. Det er en efterløbs bremse, dvs at den bremser kæden hvis du stiller saven fra dig. Kædebremsen bremser kæden under alle forhold og ved alle belastninger så du feks. ved kast ikke kommer til skade. Den bremse der er tale om her stopper kædens efterløb, hvis du slipper den for tidligt. Det har jeg aldrig betragtet som et problem, det eneste tidspunkt, jeg har haft behov for det er på en defekt sav, hvor koblingen hænger, kæden er for løs, eller tomgangen er for høj. Men at lave ekstra sager på en sav for at gøre den mere sikker hvis den er defekt, det er altså ikke ønskværdigt fra min synsvinkel, så heller vælge samme sav uden, hvis den fåes.
Bortset fra det er stihl 261 den bedste allround sav jeg har haft til dato. Den har godt bundtræk samt ryster meget lidt (ca ½delen af 26'eren og 260'erne) og så er den robust med begrænset vedligehold. Jeg har den med varme (begge håndtag) og det er altså en must i sne og frost.
Jeg kører selv med stihl, det er den sav jeg som proffesional har valgt, da de på de prof save altså laver noget der virker.
Men er altid lidt skeptisk med for mange nymodens dimser, da de tit er fanzy, men ikke specielt brugbare, men stadig kan gå i stykker. På en del save kan man feks få deres quick spænd af kæde og det er efter min overbevisning ikke et fremskridt.
For at vende tilbage til spørgsmålet om højrehåndsbremse, var jeg også her lidt skeptisk, har set det på en husqvarna sav og den sidder altså i vejen. Efter at have læst på det via linken, der er IKKE en højrehåndsbremse som jeg forstår kædebremse. Det er en efterløbs bremse, dvs at den bremser kæden hvis du stiller saven fra dig. Kædebremsen bremser kæden under alle forhold og ved alle belastninger så du feks. ved kast ikke kommer til skade. Den bremse der er tale om her stopper kædens efterløb, hvis du slipper den for tidligt. Det har jeg aldrig betragtet som et problem, det eneste tidspunkt, jeg har haft behov for det er på en defekt sav, hvor koblingen hænger, kæden er for løs, eller tomgangen er for høj. Men at lave ekstra sager på en sav for at gøre den mere sikker hvis den er defekt, det er altså ikke ønskværdigt fra min synsvinkel, så heller vælge samme sav uden, hvis den fåes.
Bortset fra det er stihl 261 den bedste allround sav jeg har haft til dato. Den har godt bundtræk samt ryster meget lidt (ca ½delen af 26'eren og 260'erne) og så er den robust med begrænset vedligehold. Jeg har den med varme (begge håndtag) og det er altså en must i sne og frost.
Mvh. Sophus
-
- Stoker VI
- Indlæg: 210
- Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
- Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
- Areal: 140+70 (+300L vvb)
- Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
- Fremviser gerne i postnummer: 4100
- Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
- Givet likes: 1 gang
- Modtaget likes: 2 gange
Stihls højrehåndsbremse?
Jeg tror snarere højrehåndsbremsen er tænkt som et suplement til den almindelige kædebremse ved f.eks. afgrening, hvor man bør aktivere kædebremsen hver gang man bevæger sig fremad med saven, det må da være hurtigere med højrehåndsbremsen.calle skrev:Jeg har 7-9-13 ikke bragt mig i situationer, hvor højrehåndsbremsen har skullet redde mig...
Det var lige præsis det jeg havde i tankerne.Hjemme teori skrev:Men er altid lidt skeptisk med for mange nymodens dimser, da de tit er fanzy, men ikke specielt brugbare, men stadig kan gå i stykker.
Tjaa højrehåndsbremsen virker jo ved at bremsebåndet klemmer fast om koblingsskålen ligesom den almindelige kædebremse. Er det ikke lige meget hvad man kalder det?Hjemme teori skrev:Efter at have læst på det via linken, der er IKKE en højrehåndsbremse som jeg forstår kædebremse. Det er en efterløbs bremse, dvs at den bremser kæden hvis du stiller saven fra dig. Kædebremsen bremser kæden under alle forhold og ved alle belastninger så du feks. ved kast ikke kommer til skade. Den bremse der er tale om her stopper kædens efterløb, hvis du slipper den for tidligt.
Jeg har også haft 026'eren og skal nu udskifte min 260C. Er der nogen videre forskeld på 260'eren og 261'eren?Hjemme teori skrev:Bortset fra det er stihl 261 den bedste allround sav jeg har haft til dato. Den har godt bundtræk samt ryster meget lidt (ca ½delen af 26'eren og 260'erne) ...
Mvh.
Hans
Hans
-
- Stoker XVII
- Indlæg: 2518
- Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
- Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
- Areal: 154m2
- Brændsel: Brænde, sol , træpiller
- Årligt forbrug: 5,5 t pill
- Geografisk sted: 4295, Stenlille
- Givet likes: 29 gange
- Modtaget likes: 233 gange
Stihls højrehåndsbremse?
Ja 261 har fået ny afjedring, så den ryster ca halvt så meget og så er den skruet lidt op i ydelse til 2,8 kW mod før 2,5. Den har fået ny indsugning med større luft filter og "tror" jeg, heraf fået mere bundtræk.
Last edited by 1 on Hjemme teori; edited 13 times in total
Mvh. Sophus
-
- Stoker XVII
- Indlæg: 2518
- Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
- Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
- Areal: 154m2
- Brændsel: Brænde, sol , træpiller
- Årligt forbrug: 5,5 t pill
- Geografisk sted: 4295, Stenlille
- Givet likes: 29 gange
- Modtaget likes: 233 gange
Stihls højrehåndsbremse?
Efter yderligere læsning tror jeg også det er det de gør, men kan bare ikke forstå at det tryk der normalt ligges på bremsen med en fjeder kan opnåes med et lille håndtag i højre hånd. Så med mindre man skal holde meget fast på grebet for at få den til at slippe, tror jeg ikke de har samme bremsekraft. Der står også at den vil stoppe kæden på mindre end 1 sekund, kædebremsen stopper min kæde langt hurtigere også selvom det kører maks gas, så jeg tror ikke de har samme bremsekraft.Hans » 12 Jun 2012, 23:20 skrev: Tjaa højrehåndsbremsen virker jo ved at bremsebåndet klemmer fast om koblingsskålen ligesom den almindelige kædebremse. Er det ikke lige meget hvad man kalder det?
Men, hvis man vil have det, må det jo prøves først. Tag ned i butikken og tag saven i hånden.
Mvh. Sophus
- Zarge
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4410
- Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
- Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
- Areal: 2*132m2
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 7500
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
- Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
- Givet likes: 68 gange
- Modtaget likes: 96 gange
Stihls højrehåndsbremse?
Bare en tanke... kender den ikke, men udløser håndtaget mon ikke "hoved-bremsen" Det mener jeg husquanas gør, altså vipper den primære bremse frem, så det egentlig er den der bremser hvis I forstår...
Mvh Tonni Madsen
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/zarge.html
-
- Stoker XVII
- Indlæg: 2518
- Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
- Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
- Areal: 154m2
- Brændsel: Brænde, sol , træpiller
- Årligt forbrug: 5,5 t pill
- Geografisk sted: 4295, Stenlille
- Givet likes: 29 gange
- Modtaget likes: 233 gange
Stihls højrehåndsbremse?
Ja, det er nok rigtig. Men når hovedbremsen trækkes med enten det gamledaws håndtag, eller ved slag og kast udløses en meget kraftig fjeder.
Og denne bremse kraft tror jeg ikke på man kan opnå (elelr rettere fjerne), ved et let tryk på højre hånd. Derfor tror jeg ikke det er samme bremsekraft der er tale om. Jeg tror også det er derfor de skriver at den stopper kædens efterløb på under 1 sekund.
Samme bremse - Ja det er det nok - samme bremse kraft - det tror jeg ikke (før jeg har set det )
Og denne bremse kraft tror jeg ikke på man kan opnå (elelr rettere fjerne), ved et let tryk på højre hånd. Derfor tror jeg ikke det er samme bremsekraft der er tale om. Jeg tror også det er derfor de skriver at den stopper kædens efterløb på under 1 sekund.
Samme bremse - Ja det er det nok - samme bremse kraft - det tror jeg ikke (før jeg har set det )
Mvh. Sophus