Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Helt til hundene...

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Syntes du det er ok at skyde en hund såfremt denne strejfer gentagende gange på din grund

Ja, såfremt ejeren skriftligt er blevet advaret
76
82%
Nej
17
18%
 
Afgivne stemmer: 93

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Helt til hundene...

Indlæg af vilhapiller » 29 mar 2012 20:34

Det var dog lige godt utroligt, man skulle jo næsten tro at vi er kommet til det vilde westen.

Man skal have Jagt tegn for at bære og anvende jagt våben. Og man kan have nok så mange våben tilladelser til foreksempel bane skydning, disse våben må kun bruges på godkendte baner.

Ifølge Mark- og Vejfredsloven kan man indfange en hund og lade den aflive, hvis man inden for det sidste år har kontaktet hundens ejer og bedt ham holde hunden væk fra sin grund. Hvis man ikke ved, hvem der ejer hunden, skal man indrykke en annonce med advarslen og en kort beskrivelse af hunden i et lokalt dagblad.

Det er dog ikke nødvendigt at udsende en advarsel, hvis hunden angriber andre husdyr eller er til fare for mennesker eller ejendom.

Om loven gælder i private beboelsesområder vides ikke med sikkerhed

Skal en hund aflives, skal man ifølge Dyreværnsloven sikre sig, at den aflives så hurtigt og smertefrit som muligt. Man skal være uddannet for at kunne aflive dyr, og derfor vil det typisk være en dyrlæge, der tager sig af selve aflivningen, men har man jagttegn må man ifølge loven godt skyde hunden selv.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Helt til hundene...

Indlæg af pelle » 29 mar 2012 21:03

Det jeg ville ønske her var den gode dialog.. en mand generes af en nabos hund... Ok.efter utallige henvendelser .. jeg skyder sku køteren. og dermed basta. Det ville være det nemmeste..
Men, en god dialog... Ville være at invitere naboen med køteren og få en god snak om tingene. " jeg ved ikke hvordan i har det med at få en god snak om tingene. Alle de ting i gennem mit liv der har drejet sig om" tvister" af enhver art,har kunnet klares over en øl eller en kop kaffe eller en god middag"
Man kommer ind på en god og gemytlig måde om hvad problemet er. Og så finder man ud af det.
Ham, med hunden vil så også kunne se det med hunden ikke er så heldigt.
Men. " vigtigt" hav altid et forslag til løsning på problemet. Ikke spørg ham om hvad han/hende vil gøre ved problemet.
Gud... Hvor ville meget ondt i denne verden, kunnet været klaret på denne måde. :oops: Måske endda krige.
Men, den gode dialog, er vejen frem. Så vil hundeejeren, forhåbentligt, kunne forstå problemet... og gøre noget ved dette... (Jeg, ved godt, nogle er uden for pædagogisk rækkevidde. :) Det er dog de færreste.)
Men, alt det med skel og regler ..
Jeg ved ski ikke. Jeg syntes bare ikke det er i orden at skyde hunde eller katte.
Havmand.... Når bare hunden aflives hurtigt og humant, er det mig ligemeget om det er en jæger eller en dyrlæge. hunden må bare ikke lide. :) Her taler jeg om en "barmhjertig aflivning" af et dyr... Ikke blot en aflivning af en eller anden irreterende hund eller kat.
Senest rettet af pelle 29 mar 2012 21:10, rettet i alt 1 gang.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Helt til hundene...

Indlæg af Landlyst » 29 mar 2012 21:09

vilhapiller » 29 Mar 2012, 20:34 skrev:Det var dog lige godt utroligt, man skulle jo næsten tro at vi er kommet til det vilde westen.

Man skal have Jagt tegn for at bære og anvende jagt våben. Og man kan have nok så mange våben tilladelser til foreksempel bane skydning, disse våben må kun bruges på godkendte baner.

Ifølge Mark- og Vejfredsloven kan man indfange en hund og lade den aflive, hvis man inden for det sidste år har kontaktet hundens ejer og bedt ham holde hunden væk fra sin grund. Hvis man ikke ved, hvem der ejer hunden, skal man indrykke en annonce med advarslen og en kort beskrivelse af hunden i et lokalt dagblad.

Det er dog ikke nødvendigt at udsende en advarsel, hvis hunden angriber andre husdyr eller er til fare for mennesker eller ejendom.

Om loven gælder i private beboelsesområder vides ikke med sikkerhed

Skal en hund aflives, skal man ifølge Dyreværnsloven sikre sig, at den aflives så hurtigt og smertefrit som muligt. Man skal være uddannet for at kunne aflive dyr, og derfor vil det typisk være en dyrlæge, der tager sig af selve aflivningen, men har man jagttegn må man ifølge loven godt skyde hunden selv.

Det var dog lige godt utroligt... :shock: Hvem siger at det skal være et jagt våben?? :shock: Har du våbentilladelse til f.eks. et militært våben ka man bruge den... Det er jo IKKE jagt.... Har man fanget dyret ka man også bruge en boltpistol, den ka da nedlægge en ko, så ka den nok også klare en hund...

Og uddannet for at aflive dyr? Hvilken uddannelse? Jeg er uddannet landmand og vil da mene jeg ka aflive et dyr hurtigt og mere humant end at slæbe et dyr ind til en dyrlægeklinik...

robinhood
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 208
Tilmeldt: 15 dec 2009 11:00
Mit fyr: EKOHEAT 1500
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Dagligt forbrug: 20 til 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: viby sjælland

Helt til hundene...

Indlæg af robinhood » 29 mar 2012 21:16

kaufman » 28 Mar 2012, 20:38 skrev:Det er utrolig en uskyldig hund må man gerne skyde, men en indbrudstyv må man ikke, så det er lovgivningen der er noget gal med
Ja den har jeg også funderet over der må man ikke forsvare sig og beskytte sin ejendomsret
der er seriøst noget galt i Danmark :twisted:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Helt til hundene...

Indlæg af BWJ » 29 mar 2012 21:17

Landlyst » 29 Mar 2012, 21:09 skrev:
Det var dog lige godt utroligt... :shock: Hvem siger at det skal være et jagt våben?? :shock: Har du våbentilladelse til f.eks. et militært våben ka man bruge den... Det er jo IKKE jagt.... Har man fanget dyret ka man også bruge en boltpistol, den ka da nedlægge en ko, så ka den nok også klare en hund...

Og uddannet for at aflive dyr? Hvilken uddannelse? Jeg er uddannet landmand og vil da mene jeg ka aflive et dyr hurtigt og mere humant end at slæbe et dyr ind til en dyrlægeklinik...

Nope :roll:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Helt til hundene...

Indlæg af Skiveren » 29 mar 2012 21:22

Landlyst » 29 Mar 2012, 21:09 skrev:
Det var dog lige godt utroligt... :shock: Hvem siger at det skal være et jagt våben?? :shock: Har du våbentilladelse til f.eks. et militært våben ka man bruge den... Det er jo IKKE jagt.... Har man fanget dyret ka man også bruge en boltpistol, den ka da nedlægge en ko, så ka den nok også klare en hund...

Og uddannet for at aflive dyr? Hvilken uddannelse? Jeg er uddannet landmand og vil da mene jeg ka aflive et dyr hurtigt og mere humant end at slæbe et dyr ind til en dyrlægeklinik...
Jeg er enig med dig... :great: jeg er født og opvokset på en mindre kvæggård med de dyre der hører til, og en ting som min gamle far lærte mig var hvis man var nød til at aflive et dyr skulle det forgå humant og hurtigt..
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Helt til hundene...

Indlæg af vilhapiller » 29 mar 2012 21:24

Ja jeg har jo ingen grund til at betvivle om du kan foretage en human aflivning. Når du siger det så skal det nok passe.

Men det er der jo ikke alle der kan, og det kan gå helt galt hvis man ikke har styr på det. Derfor er det jo godt at der er noget lov om det.

Hvad angår militære våben, jeg skal ikke kunne sige om det er lovligt. Men jeg tror da godt at man kunne komme på forsiden af nogen blade, hvis man skød et par hunde med en m60.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Helt til hundene...

Indlæg af Skiveren » 29 mar 2012 21:26

vilhapiller » 29 Mar 2012, 21:24 skrev:Ja jeg har jo ingen grund til at betvivle om du kan foretage en human aflivning. Når du siger det så skal det nok passe.

Men det er der jo ikke alle der kan, og det kan gå helt galt hvis man ikke har styr på det. Derfor er det jo godt at der er noget lov om det.

Hvad angår militære våben, jeg skal ikke kunne sige om det er lovligt. Men jeg tror da godt at man kunne komme på forsiden af nogen blade, hvis man skød et par hunde med en m60.
Den er ellers god til et andtræk.. Har jeg hørt... I blinkene lygter.... icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Helt til hundene...

Indlæg af Landlyst » 29 mar 2012 21:27

Det kunne man helt sikkert... Men iflg. politiet så kræver det kun våbentilladelse... Ergo må man vel konkludere at om man så bruger en gatlinggun er det lovligt...

Skriver... Det var da en ko " Vi jager.... " icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Helt til hundene...

Indlæg af Skiveren » 29 mar 2012 21:29

Landlyst » 29 Mar 2012, 21:27 skrev:Det kunne man helt sikkert... Men iflg. politiet så kræver det kun våbentilladelse... Ergo må man vel konkludere at om man så bruger en gatlinggun er det lovligt...

Skriver... Det var da en ko " Vi jager.... " icon_cheesygrin.gif
Hva fanden skyder du min køer... Hvad skyd du dem med ? icon_cheesygrin.gif
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


Besvar