Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
-
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Givet likes: 22 gange
- Modtaget likes: 12 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
Hej er der nogen der lige ka forklare mig hvorfor der tilsyneladende ikke ka bygges en volvo 4 akslet med et lad på 7,2m og ha en tilladt totalvægt på 32 tons?
http://www.volvotrucks.com/trucks/denma ... heets.aspx
De nederste FH8... Langt chasis
http://www.volvotrucks.com/trucks/denma ... heets.aspx
De nederste FH8... Langt chasis
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
http://www.lastbilgalleri.dk/gal_visbil ... &ipc=12681
jeg synes at have læst et sted, at den der er til salg....
jeg synes at have læst et sted, at den der er til salg....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
men uden at have læst de datablade der, så mener jeg at for at en 4-akslet kan have en tilladt totalvægt på 32 tons, så er der et maks på akselafstanden, og da du vil have et lad på 7,2 meter, og oveni en frontmonteret kran, så bliver dit køretøjs totallængde jo oppe omkring de 11 meter eller sådan. Hvis ikke endda mere.
Kan den overhovedet fås med så langt et chassis, og så som 4-akslet????
Jeg skal have fundet min lille notesbog fra min tid som mekaniker. Der er noget med styretøjsvinkler, og makslængde på chassis. En 4-akslet med to styrende aksler foran, giver et maks på styretøjsudslag, og afstanden til bagtøjet.
Jeg går lige i garagen og ser om jeg kan finde den.
Kan den overhovedet fås med så langt et chassis, og så som 4-akslet????
Jeg skal have fundet min lille notesbog fra min tid som mekaniker. Der er noget med styretøjsvinkler, og makslængde på chassis. En 4-akslet med to styrende aksler foran, giver et maks på styretøjsudslag, og afstanden til bagtøjet.
Jeg går lige i garagen og ser om jeg kan finde den.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Givet likes: 22 gange
- Modtaget likes: 12 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
Bigfoot » 11 Feb 2012, 21:59 skrev:http://www.lastbilgalleri.dk/gal_visbil ... &ipc=12681
jeg synes at have læst et sted, at den der er til salg....
HAr også sagt at kranen bare skal være stor nok, så behøver jeg ikke at køre med det og spare dermed en masse surringer....
Men den der klapopaksel mon ikke den er reg. som påhæng?
-
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Givet likes: 22 gange
- Modtaget likes: 12 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
Ja vi er omkring de 11m...
http://datasheets.volvotrucks.com/getfi ... id=1024382 denne er den eneste der står med en lovlig total på 32t.... Men kigger man så på opbygningens max mål (W) er den 6691mm og total chasislængde (A) er den 12055mm.... Det levner så 5,3m til hytten de tal ka jeg ikke helt forstå... For med en længde på de 12m og et lad på 6,7m... hvad er resten så til? Og (T) er 5,6m så det vil sige at ladet burde stoppe lige bag bagereste aksel, men det giver jo ikke i nærheden af 12m...
Eller er der noget jeg helt har set forkert??
Men har også luret lidt på disse opbygninger http://www.terbergtechniek.nl/nieuws/ni ... b4b&Mode=1 Om det kunne være fornuftigt?
http://datasheets.volvotrucks.com/getfi ... id=1024382 denne er den eneste der står med en lovlig total på 32t.... Men kigger man så på opbygningens max mål (W) er den 6691mm og total chasislængde (A) er den 12055mm.... Det levner så 5,3m til hytten de tal ka jeg ikke helt forstå... For med en længde på de 12m og et lad på 6,7m... hvad er resten så til? Og (T) er 5,6m så det vil sige at ladet burde stoppe lige bag bagereste aksel, men det giver jo ikke i nærheden af 12m...
Eller er der noget jeg helt har set forkert??
Men har også luret lidt på disse opbygninger http://www.terbergtechniek.nl/nieuws/ni ... b4b&Mode=1 Om det kunne være fornuftigt?
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
http://www.lastbilbasen.dk/default.asp? ... ndlerid=25#
Den der har da mulighed for kran bag førerhuset.
Men jeg tror sku at kombinationen for at opnå en ladlængde på 7,2 meter, giver problemer.
Den der har da mulighed for kran bag førerhuset.
Men jeg tror sku at kombinationen for at opnå en ladlængde på 7,2 meter, giver problemer.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
nu fandt jeg det jeg søgte efter.
Jeg fandt lige min lille værkstedsbibel, fra dengang jeg var lastbilmekaniker.
Aggermanprincippet, er et princip vedr. styretøjsgeometri.
Som gør at alle aksler passer i den cirkulære bevægelse som bilen laver under sving. Af hensyn til differerhjul i bagtøj og sådan. Passer de vinkler ikke, får du en bil som nærmest hopper rundt i sving, da en aksel nærmest skal vride sig, eller endda køre baglæns
Derfor er der nogle vinkler der skal passe.
F.eks vinklen på styrearmene
Derudover kræver vinklerne, at Tou-out on turns, altså maks udslag i styretøjet, at det laver denne vinkel for at passe.
De to ting, udelukker jo faktisk en 4.akslet bil, med så lang et chassis, for den vil ikke være i stand til at dreje. Den vil have en drejeradius der er umulig at køre med ihvertfald.
Det vil jo pr automatik være den forreste aksel man går ud fra, og så 3. aksel, som vil være den trækkende. Jeg ved ikke om du søger tandem eller boggie.
Boggie ville nok være at foretrække.
Men med en ladlængde på 7,2 meter, og så frontmonteret kran, så vælter teorien papiret af tegnebrættet.
Jeg fandt lige min lille værkstedsbibel, fra dengang jeg var lastbilmekaniker.
Aggermanprincippet, er et princip vedr. styretøjsgeometri.
Som gør at alle aksler passer i den cirkulære bevægelse som bilen laver under sving. Af hensyn til differerhjul i bagtøj og sådan. Passer de vinkler ikke, får du en bil som nærmest hopper rundt i sving, da en aksel nærmest skal vride sig, eller endda køre baglæns
Derfor er der nogle vinkler der skal passe.
F.eks vinklen på styrearmene
Derudover kræver vinklerne, at Tou-out on turns, altså maks udslag i styretøjet, at det laver denne vinkel for at passe.
De to ting, udelukker jo faktisk en 4.akslet bil, med så lang et chassis, for den vil ikke være i stand til at dreje. Den vil have en drejeradius der er umulig at køre med ihvertfald.
Det vil jo pr automatik være den forreste aksel man går ud fra, og så 3. aksel, som vil være den trækkende. Jeg ved ikke om du søger tandem eller boggie.
Boggie ville nok være at foretrække.
Men med en ladlængde på 7,2 meter, og så frontmonteret kran, så vælter teorien papiret af tegnebrættet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
Er der ikke lige et sted kæden hopper af bigfoot.
På mange af de biler der bliver opbygget med lad,bliver akselafstanden ændret,eller en brugt ladbil bliver kortet op til trækker,men hverken differerhjul eller styretøj bliver ændret
På mange af de biler der bliver opbygget med lad,bliver akselafstanden ændret,eller en brugt ladbil bliver kortet op til trækker,men hverken differerhjul eller styretøj bliver ændret
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
Det er så heller ikke noget som producenter er involveret i....Albert » 12 Feb 2012, 09:42 skrev:Er der ikke lige et sted kæden hopper af bigfoot.
På mange af de biler der bliver opbygget med lad,bliver akselafstanden ændret,eller en brugt ladbil bliver kortet op til trækker,men hverken differerhjul eller styretøj bliver ændret
Jeg har selvfølgelig også været med til at korte mange biler op, og endda også forlænge nogen.
Men, jeg tror ikke det er muligt at få en bil, som 4-akslet, med plads til et 7,2 meters lad, og en kran bag hytten.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker XVIII
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Givet likes: 22 gange
- Modtaget likes: 12 gange
Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår
Jamen det er jo meget godt men den jeg linkede til før, har jo en total længde på 12m.... Og den lange hyt fylder jo 2,28m og en kran på ca 1,1m og 7,2m lad er jo kun ca 11,6m... Hvorfor er det så den kun ka ha en ladopbygning på 6,7m?
Og det der med styre geometri skal man jo selvfølgeligt ha regnet på inden man bygger... Men de der holllandske opbygninger, Hvor man vel egentligt har en tridem men trykker 2. aksel længere frem giver vel en rimelig lille drejeradius og aflaster forakslen?
Og det der med styre geometri skal man jo selvfølgeligt ha regnet på inden man bygger... Men de der holllandske opbygninger, Hvor man vel egentligt har en tridem men trykker 2. aksel længere frem giver vel en rimelig lille drejeradius og aflaster forakslen?