Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Guide til selvbyg af brændekløver

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af Mike N » 04 feb 2012 11:14

Halløj i frostvejret,

Naboen kom over den anden dag og spurgte om vi ikke skulle bygge en brændekløver.

Derfor søger jeg lidt erfaring og evt nogle billeder af forskellige "modeller"
Der findes en del af dem i meget forskellige opbygninger og kvaliteter.
Den skal kunne tage pind i længden 70cm og være solid uden at være en kæmpe.
Det skal være til strøm altså en hydralik station eller ligende med x antal hk så den kan kløve de tykke stammer. Om den skal kløve i 2 eller 4 stykker ved jeg ikke rigtig, det kræver vel meget mere power at dele den 4 gange hvis det er noget svært træ.

Så det jeg søger er lidt erfaring i valg af stempel, pumpe, motor, bjælke valg osv.

Håber der er nogen der har gjort deres egne erfaringer og kan dele lidt ud, syntes ikke der er så meget info at finde i forumet.


anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af anderswitt » 04 feb 2012 15:49

har bygget en for nogle år siden af en H bjælke men hvis den skal trykke hårdt og hurtigt så skal der en meget stor elmotor til
du kan finde hydraulik dele på dba.dk jeg har købt en kløveventil her http://www.hydrostaal.dk/kloever_presse ... er/180054/

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af snubbi » 04 feb 2012 19:10

hvad med at dele udgiften med naboen og købe en der er færdig eks.www.primusdanmark.dk de har nogle til en rimlig pris .
bigfood har vist en til salg her :great:

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af Lille put i kedlen » 04 feb 2012 19:46

Først og fremmest må I klargøre jeres behov. Hvis I kun skal kløve brænde op til ca. 20 cm i dia., kan I evt. lige så godt bare købe en billig fra Jem og Fix. Jeg har selv købt en dobbeltvirkende kløver (kan også kløve på returen, så den er rimelig hurtig) fra dem for en del år siden - forlænget den med ca. 10 cm i begge ender, fordi mit fyr godt kan klare stykker på ca. 40 cm. OK - så har jeg også lige forstærket den lidt fordi kløvejernet ret hurtigt revnede ved rammen. Af og til må jeg lige sætte en egetræsklods imellem for at få den til at kløve helt igennem.

Men 1000 - 1500 for en hydraulikmotor til 220v, cylinder, olietank og tænd/sluk kontakt mv. er vist OK - selvom man af og til må svejse lidt på rammen.

Hvis I har nogle større kævler, som kræver en kraftigere kløver, kan I samle dem sammen og så leje en kraftig kløver en halv dag. Enkelte store kævler kan evt. også klares med håndkiler og mukkert.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af Bigfoot » 04 feb 2012 19:59

Jeg har en til salg ja. Den klarer godt nok ikke lige de længder der, men den har alt andet. Så et længere stempel, og en længere bjælke, så klarer den alt.

En god pris kan aftales her i vinterkulden....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af snubbi » 04 feb 2012 22:02

hej
man kan svejse et stykke i bjælken og så have en klos til lige det sidst ,hvis det er eg eller bøg skal det for det megst bare lige i klemme lidt så springe det fra hianden så der er ikke behov for at køre sempelet helt i ud hver gang.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af Bigfoot » 04 feb 2012 22:54

snubbi » 04 Feb 2012, 22:02 skrev:hej
man kan svejse et stykke i bjælken og så have en klos til lige det sidst ,hvis det er eg eller bøg skal det for det megst bare lige i klemme lidt så springe det fra hianden så der er ikke behov for at køre sempelet helt i ud hver gang.
ja det er rigtig nok....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af Mike N » 05 feb 2012 09:39

Jeg har en "bette" 6ton fra harald, men den er alt for lille. Jeg skal bruge stykker på 60 - 65cm i længden og har lige fået et læs nåletræ med en diameter fra 25 til 65cm og den lille kløver vil jo brække sammen bare ved at smide et stykke op på den.
Jeg bruger 30rm pr år, og naboen 20rm og så får svigermekaniken ca 10rm pr år. så vi skal alt i alt lave 60rm hvert år.
Jeg ved godt jeg kan leje en men det holder ikke i længden for mig for så skal jeg låne den over mange gange da jeg ofte kun bruger en time eller to i ny og næ på det pga. mine arbejdstider.
Kunne også godt betale mig fra det men når jeg selv godt kan lide at makke med dig og har flere tråde at trække i ang at finde materialer og få det sat sammen.
Så det jeg har brug for er bare at få det dimensioneret rigtigt i forhold til mine behov og de materialer der findes, til den rigtige pris.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af Bigfoot » 05 feb 2012 09:46

den af min, har taget træstammer på 40cm i diameter (den kan ikke åbne længere op end det)
De var godt nok en 80 cm lange, men jeg stillede dem bare ned i maskinen på højkant. Det kunne også klare opgaven.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Guide til selvbyg af brændekløver

Indlæg af Mike N » 05 feb 2012 10:02

Det er også noget i stil med den du har jeg gerne vil have lavet, men som sagt elsker jeg selv at bygge skidtet og vil derfor hellere selv fuske lidt med at finde delene og så bygge den lige som jeg ønsker det.


Besvar