Der sidder en B & S 6 hp på min brændeflækker. Har ingen instruktionsbog til den, men mener at B & S bruger SAE 30 på alle deres maskiner. Hvorfor egentlig det ? Vil det ikke være en fordel med en mere bredspektret olie. En brændeflækker kører jo året rundt.
Venlig hilsen
Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Olieskift brændeflækker.
- Havmand
- Stoker XVI
- Indlæg: 2315
- Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
- Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
- Areal: 190
- Brændsel: Blandet træ og piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4700
- Dagligt forbrug: 30 kg
- Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
- Modtaget likes: 2 gange
Olieskift brændeflækker.
Mine plæneklippere kører på det billigste....
Men generelt er det vel SAE 10W / 30 olie der skal på de små motorer...
Men generelt er det vel SAE 10W / 30 olie der skal på de små motorer...
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Olieskift brændeflækker.
Der er mange meninger om olie på den slags motorer. Vi bruger honda gx motorer på skolens bocarts, og da kører vi på alm 10/40 motorolie. Ingen problem i det da.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker X
- Indlæg: 421
- Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
- Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
- Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
- Brændsel: 6 mm. piller
- Fremviser gerne i postnummer: 6230
- Årligt forbrug: 5-6 ton.
- Geografisk sted: 6230 Rødekro
Olieskift brændeflækker.
Sådan en B&S motor er jo en gammel konstruktion, med meget større tolerancer end på moderne motorer.
Olie af "bedre" kvalitet er for fint/tyndt, og kommer således med i forbrændingen.
Det var svaret da jeg spurgte en af vores leverandøre på arbejdet.
Olie af "bedre" kvalitet er for fint/tyndt, og kommer således med i forbrændingen.
Det var svaret da jeg spurgte en af vores leverandøre på arbejdet.
Mvh Thomas Hansen
-
- Stoker I
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 22 jan 2012 15:49
- Mit fyr: olie + brændeovn
- Areal: 127
- Brændsel: olie+ brænde
- Fremviser gerne i postnummer: 7000
Olieskift brændeflækker.
Man kan generalt gå efter at jo ældre motor man har jo tykker olie skal man bruge, dog skal der tager forbehold for den tempratur man opholder sig i, og da der jo er -10,-15 GRADER undenfor lige nu, så må olien heller ikke være for tyk, da den ikke vil kunne smøre ordentlig, ellers skal man lade motoren stå og varme langsomt op så den ikke bliver slidt for hurtig.
- Bigfoot
- Stoker XIX
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Givet likes: 9 gange
- Modtaget likes: 200 gange
Olieskift brændeflækker.
man skal lige passe på med de små motorer. da de som regel har ånderøret i ventildækslet, forbundet direkte til karburatoren.
vi prøvede at smide noget 15/40 på en honda GX motor, kontra den almindelige 10/40 vi plejer at bruge.
Det resulterede i at motoren røg som tosset, da olien var for tyk til at kunne rende naturligt ned i blokken igen, igennem borringen i topstykket, og derfor blev den istedet trykket ud i karburatoren, og svineriet var sat i gang. Sikke den kunne ryge.
vi prøvede at smide noget 15/40 på en honda GX motor, kontra den almindelige 10/40 vi plejer at bruge.
Det resulterede i at motoren røg som tosset, da olien var for tyk til at kunne rende naturligt ned i blokken igen, igennem borringen i topstykket, og derfor blev den istedet trykket ud i karburatoren, og svineriet var sat i gang. Sikke den kunne ryge.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.