Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Olieskift brændeflækker.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
calle

Olieskift brændeflækker.

Indlæg af calle » 30 jan 2012 21:00

Der sidder en B & S 6 hp på min brændeflækker. Har ingen instruktionsbog til den, men mener at B & S bruger SAE 30 på alle deres maskiner. Hvorfor egentlig det ? Vil det ikke være en fordel med en mere bredspektret olie. En brændeflækker kører jo året rundt.

Venlig hilsen


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Olieskift brændeflækker.

Indlæg af Havmand » 30 jan 2012 21:04

Mine plæneklippere kører på det billigste....

Men generelt er det vel SAE 10W / 30 olie der skal på de små motorer...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Olieskift brændeflækker.

Indlæg af Bigfoot » 30 jan 2012 22:04

Der er mange meninger om olie på den slags motorer. Vi bruger honda gx motorer på skolens bocarts, og da kører vi på alm 10/40 motorolie. Ingen problem i det da.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

Olieskift brændeflækker.

Indlæg af Hr.Hansen » 30 jan 2012 22:52

Sådan en B&S motor er jo en gammel konstruktion, med meget større tolerancer end på moderne motorer.

Olie af "bedre" kvalitet er for fint/tyndt, og kommer således med i forbrændingen.

Det var svaret da jeg spurgte en af vores leverandøre på arbejdet.
Mvh Thomas Hansen

jess j
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 jan 2012 15:49
Mit fyr: olie + brændeovn
Areal: 127
Brændsel: olie+ brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7000

Olieskift brændeflækker.

Indlæg af jess j » 03 feb 2012 22:10

Man kan generalt gå efter at jo ældre motor man har jo tykker olie skal man bruge, dog skal der tager forbehold for den tempratur man opholder sig i, og da der jo er -10,-15 GRADER undenfor lige nu, så må olien heller ikke være for tyk, da den ikke vil kunne smøre ordentlig, ellers skal man lade motoren stå og varme langsomt op så den ikke bliver slidt for hurtig.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Olieskift brændeflækker.

Indlæg af Bigfoot » 03 feb 2012 22:21

man skal lige passe på med de små motorer. da de som regel har ånderøret i ventildækslet, forbundet direkte til karburatoren.

vi prøvede at smide noget 15/40 på en honda GX motor, kontra den almindelige 10/40 vi plejer at bruge.

Det resulterede i at motoren røg som tosset, da olien var for tyk til at kunne rende naturligt ned i blokken igen, igennem borringen i topstykket, og derfor blev den istedet trykket ud i karburatoren, og svineriet var sat i gang. Sikke den kunne ryge.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar