Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ca. pris på opvarmning af 200kvm ??

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Ca. pris på opvarmning af 200kvm ??

Indlæg af pille bruger » 10 nov 2011 18:35

snubbi » 10 Nov 2011, 18:21 skrev:du kan gå ind på nordjyskbioenergi det har et varme beregner program
så kan du bage tast det nuværende værende forbrug ind
Her er et link til programmet: http://nordjysk-bioenergi.dana9.dk/download.html
Det er den der heder : "Besparelse & virkningsgrad"
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Ca. pris på opvarmning af 200kvm ??

Indlæg af Fer » 11 nov 2011 22:33

Hvis godt isoleret betyder efter standarden fra 2000 og frem vil jeg mene omkring 5tons. Jeg har selv 250kvm hust er gammelt, forsøgt isoleret til god standard, men sjusket gjort. Vi kan max snakke middel isolering. Jeg brugt 8 tons i 10/11.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Ca. pris på opvarmning af 200kvm ??

Indlæg af triumph » 12 nov 2011 09:04

Man siger at 1 liter olie svare til 2 kg piller. Men min erfaring siger at det reele træpilleforbrug er lidt højere. Til dels fordi jeg (man) nok har det lidt varmere (24 c hos os) Til dels fordi et olie/gasfyr starter, og køre optimalt. hvorefter det stopper. Et pillefyr kører ofte konstant, og har derfor hele tiden et tomgangstab, hvor et olie/gasfyr kun har tomgangstab når det køre (måske 10% af tiden forår og efterår). Nu har jeg lange, og ikke for godt isolerede rørstræk. Men ikke ikke så dårlige at det skulle medføre det forbrug på 20 kg i døgnet, ved kun lille varmeforbrug (min svoger har samme setup som mig, samme fyr, og samme forbrug. Han fyr er indreguleret af proffesionelle). Et pillefyr køre heller ikke altid med optimal virkningsgrad, tildels pga. det er beskidt, til dels pga. forbrændingen ikke altid er optimal. det kan være ved start/stop. men også pga at fødning sker ved hjælp af en snegl. og mængden sneglen giver variere (specielt for flexsnegle, der påvirkes af smuld og længden på piller)
Mange af disse "udfordringer" for pillefyrets virkningsgrad kan løses ved at købe et bedre (dyrere) fyr, som f.eks fer´s
Iltstyring kan sikre at der altid sker korekt forbrænding. Dette kræver dog tæt kedel, og optimal udformning hvor forbrænding sker, så alt luften deltager i forblændeingen, og ikke løber uden om bål. Punkter hvor Fer´s fyr, biowind mf. Er langt bedre end mit.
Antallet af opstarter på f.eks Biowind reduceres ved at instalere stor vvb
Fers fyr er også selvrensende, så det burde have samme virkningsgrad altid.

Jeg anslår at jeg bruger 3-4000 kr mere på opvarmning, end hvad jeg ville have gjort hvis jeg havde købt et dyrere fyr.
Tilgændgæld koster en VVS installaton af en woody/scotte ca 25-30.000, hvorimod en installation af de dyre fyr koster 80-125.000

dannidines

Ca. pris på opvarmning af 200kvm ??

Indlæg af dannidines » 12 nov 2011 09:28

Vi har opvarmet 110 m2 til 22-23 grader og 110 m2 til 20-21 grader og vi bruger ca 5 tons (+/- 500 kg)

Har først fra i år fået monteret natsænknings trådløs termostat ordning.. så vent slut på om det har indvirken på forbruget

Vi bruger brændeovnen af og til om aftenen, men mest for hyggens skyld, men det er selvfølgelig et tilskud til varmen..

p.s. vores hus har 310 mm isolering på loftet og 70 mm i hulmur, termoruder fra 60erne i stuen og 1 lags i kælderen...


Besvar