Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

øl hjemmebryg!?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
percy
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 148
Tilmeldt: 04 mar 2011 13:59
Mit fyr: Scotte fyr 20 kw chip ver. 6.68
Areal: 186+95m2
Brændsel: Barlinek ECO pellets 2013
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: Ca. 8t.
Geografisk sted: Sall, Hammel
Givet likes: 1 gang
Kontakt:

øl hjemmebryg!?

Indlæg af percy » 27 okt 2011 23:53

Hey Bryggere

Prøv at kast et blik forbi vejers-storkøb, de gør en del i beer kits og ja det forholdsvist nemt og processen er hurtig.
Så med lidt ballon og noget kemi stuff og kits, 5 uger efter stå du og sætter kapsler på flasken eller fylder fustagen og har inviteret nabolaget til lidt jule hejs.

Percy


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

øl hjemmebryg!?

Indlæg af Tom_AT » 28 okt 2011 00:10

Jeg er ikke helt sikker på jeg kan se fidusen i disse kits. Går det sjove så ikke lidt af det?

Er det ikke lidt som når man køber færdigblandet kagepulver fra fx Maizena. Bare tilsæt vand :-)

viborg
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 19 mar 2009 22:15

øl hjemmebryg!?

Indlæg af viborg » 04 nov 2011 21:22

det sjoveste er at lave det helt fra bunden med maltbyg,med forskellige smag,nogle giver kaffe smag mens andre giver karamel smag,og gæren er også med til at give smag-men det er en lang prosses det tager ca 6 timer at lave en 25-30 liter øl og dagen før skal gæren startes op,malt vejes af,men det er meget sjov at kunne byde på en hjemmebrygget øl til venner og bekendte.
og der skal nogle store gryder til,har selv 2 gasgrukedler at brygge i-og de er ikke til at opdrive længre og dem der er tilbage,tror ejeren at de er lavet af guld-har læst at nogle vil have 700-1000 for en,der er meget brugt.
men en stor hjælp er at købe bogen der hedder "håndbog for ølbryggere" har selv brugt den meget.
men det er bare at gå igang med det,men husk at med maltbyggen vil fruen nok mene at det lugter,så hvis i ikke har for meget plads er de kit også meget gode,der er mange at vælge imellem og man skal kun bruge 2 gærspande og ikke balloner(de er mega trælse at gøre rene) og en 10 litters gryde.
men kom bare igang det er skide sjovt og man kan hygge over det med en bette en.

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

øl hjemmebryg!?

Indlæg af Steffeno » 06 nov 2011 14:55

Jeg har prøvet en del af de Kits fra Vejers Storkøb, de er helt fine.

Dog skal man huske at der altid er lidt gær/gærsmag i hjemmebrygget øl, da det skal gære færdig i flasken for at få brus i den. Nogen af de sorte tykke stout / porter er dog ikke så slemme, og længere tids lagring syntes jeg hjælper, men det blir aldrig som en øl fra bryggeriet.
En anden ting er at de kits ofte er udenlandske, og i australien smager øl åbenbart en del anderledes end vi er vant til i DK...

Jeg har en 25L plastic spand jeg brygger i, den er nemmere at rengøre end en glasballon.

Beerkits er den bedste måde at starte på, det er nemt og man skal ikke nødvendigvis købe en masse dyrt grej. Hvis man syntes det er sjovt, kan man kaste sig ud i at lave det helt fra bunden.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål - øl er skønt :-D
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


Besvar