Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

I bjælke, styrke? gammel stald.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

I bjælke, styrke? gammel stald.

Indlæg af Mike N » 06 jul 2011 23:03

Hej,

Jeg er i gang med at lave den gamle stald om til garage, men skal have alt gulvet op og lavet nyt.
Mit problem er at rummet er 12 x 12 meter, der er lavet en ny væg under det ene spær så rummet er begrænset til 8.5 x 12 meter. Loftet er beton ca 7 - 8 cm tykt. Der går I bjælker på tværs med en afstand på ca 1.3meter og 3 styk på langs hvor af jeg har lavet væggen under den ene. Men jeg skal have understøttet de to andre. Jeg vil gerne kunne "nøjes" med 1 stolpe ved den midterste bjælke og kan gå med til 2 stolper ved den yderste men ved den yderste skal der være en port og her skal der på midten være minimum 5 meter mellem stolperne.
Da der kun er 2 meter fri højde kan jeg ikke forstærke dem nedenunder. De nuværende bjælker er 120mm.

Jeg tænke på om jeg evt. kunne "flette" dem sammen og svejse dem. Altså hvis jeg tager fx. en 200mm I bjælke og skære op så de tværgående bjælker passer ned i den nye længde bjælke. På den måde kan jeg forøge højden på bjælken uden at loft højden bliver lavere.

Håber i kan følge mig og evt. kan hjælpe mig med og det er muligt og hvor stor bjælke jeg skal bruge for at kunne opnå et spænd på 6 meter.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

I bjælke, styrke? gammel stald.

Indlæg af Ollii » 07 jul 2011 00:01

Du kan også ligge den oven på loftet og derefter skrue de nuværende op under med beslag. I så fald burde det kunne lykkes helt uden stolper til gulv.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

I bjælke, styrke? gammel stald.

Indlæg af Mike N » 07 jul 2011 22:38

Jeg vil gerne kunne bruge det ovenpå stadig, dog ikke til noget tunge. Så at lægge en bjælke ovenpå vil jeg gerne undgå, så hellere et par stolper nedenunder.


Besvar