Klar lak til rustfri graverede skilte
-
- Stoker XVIII
- 14
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Har takket: 22 gange
- Blevet takket: 12 gange
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Klar lak til rustfri graverede skilte
Halløj i forum,
Der bliver da vist stavet som de blinde slås, hvor meget fik I til søndagsfrokosten ?
Men hey, hvis jeg skal have klar lak der bare holder, så køber jeg 'skibslak' hos den
lokale bådforhandler, gav bordpladen i værkstedet to gange skibslak, og den holder
endnu, efter ret mange år. Jeg skal ikke kloge mig på, om den holder til UV lys,
altså hvordan den klarer sig udendørs i sollys, men man kan få dem i ret små bøtter,
så jeg vil anbefale lige at forsøge med skibslak.
Skibslak er i sagens natur noget der bruges på især træbåde og teak-dæk, så formoder det
fint holder i sollys også, det er i hvert fald en 'seriøs' lak, kræver både maske og kraftig
ventilation ved påføring.
Og hey, selv om jeg sviner på værkstedsbordet, med olie, lim, maling osv, så tørrer jeg bare
over med terpentin, og hvis det ikke renser bordet, så cellulosue fortynder, og selv det klarer
skibslakken keine problem.
Der bliver da vist stavet som de blinde slås, hvor meget fik I til søndagsfrokosten ?
Men hey, hvis jeg skal have klar lak der bare holder, så køber jeg 'skibslak' hos den
lokale bådforhandler, gav bordpladen i værkstedet to gange skibslak, og den holder
endnu, efter ret mange år. Jeg skal ikke kloge mig på, om den holder til UV lys,
altså hvordan den klarer sig udendørs i sollys, men man kan få dem i ret små bøtter,
så jeg vil anbefale lige at forsøge med skibslak.
Skibslak er i sagens natur noget der bruges på især træbåde og teak-dæk, så formoder det
fint holder i sollys også, det er i hvert fald en 'seriøs' lak, kræver både maske og kraftig
ventilation ved påføring.
Og hey, selv om jeg sviner på værkstedsbordet, med olie, lim, maling osv, så tørrer jeg bare
over med terpentin, og hvis det ikke renser bordet, så cellulosue fortynder, og selv det klarer
skibslakken keine problem.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
-
- Stoker XVIII
- 14
- Indlæg: 4479
- Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
- Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
- Areal: 200kvm+ 60kvm
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8830
- Dagligt forbrug: 30,8
- Årligt forbrug: 6 tons
- Geografisk sted: 8830 Tjele
- Har takket: 22 gange
- Blevet takket: 12 gange
Klar lak til rustfri graverede skilte
Tror du får svært ved at få en skibslak til at binde på en rustfri glat plade....
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Klar lak til rustfri graverede skilte
Halløj i forum,
@Landlyst, jeg har som indrømmet aldrig prøvet på rustfrit, men skibslak er noget 'skrapsak' lak,
og hvis men aftørrer med cellulosefortynder inden lakering, som affedtning, så vil det bestemt undre
mig om ikke en skibslak bider godt nok fra sig.
@Landlyst, jeg har som indrømmet aldrig prøvet på rustfrit, men skibslak er noget 'skrapsak' lak,
og hvis men aftørrer med cellulosefortynder inden lakering, som affedtning, så vil det bestemt undre
mig om ikke en skibslak bider godt nok fra sig.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Klar lak til rustfri graverede skilte
Hvorfor overhovedet gøre noget ved skiltet andet end alm vedligeholdelse.
http://www.crosinox.dk/vedligeholdelse.aspx
http://www.crosinox.dk/vedligeholdelse.aspx
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Klar lak til rustfri graverede skilte
Halløj i forum.
@Lintz, det er jo helt korrekt, og det der normal foretrækkes, simpelthen at undlade vedligehold,
og i værste fald lige at tørre skidet over med en olievædet klud, med tynd penetrerende olie !
Men, det giver ikke den blanke glinsende overflade som trådstarter efterspørger, så derfor et mit
bud om at lakere overfladen med skibslak, for det får f.eks en bordplade til at være extremt blank,
faktisk ser den ud som om den altid er våd, af af tyndt lag vand.
Og hey, skulle det vær helt ekstremt, så en hærdende konserveringsolie, det som blanke våbensamlinger
typisk får påført, det er jo nærmest uforgængeligt. Men hey, ved ikke om det også gælder udendørs,
altså med UV-stråler fra sollys, som også trådstarter efterspørger.
Ergo, helt enig Lintz, man skal dælme ikke vedligeholde rustfrit, til nød med en olieklud én gang årlgt,
hvis det skal vær særligt fint, men skinnede blank rustfri overflade, ja det kræver jo noget andet,som f.eks skibslak,
@Lintz, det er jo helt korrekt, og det der normal foretrækkes, simpelthen at undlade vedligehold,
og i værste fald lige at tørre skidet over med en olievædet klud, med tynd penetrerende olie !
Men, det giver ikke den blanke glinsende overflade som trådstarter efterspørger, så derfor et mit
bud om at lakere overfladen med skibslak, for det får f.eks en bordplade til at være extremt blank,
faktisk ser den ud som om den altid er våd, af af tyndt lag vand.
Og hey, skulle det vær helt ekstremt, så en hærdende konserveringsolie, det som blanke våbensamlinger
typisk får påført, det er jo nærmest uforgængeligt. Men hey, ved ikke om det også gælder udendørs,
altså med UV-stråler fra sollys, som også trådstarter efterspørger.
Ergo, helt enig Lintz, man skal dælme ikke vedligeholde rustfrit, til nød med en olieklud én gang årlgt,
hvis det skal vær særligt fint, men skinnede blank rustfri overflade, ja det kræver jo noget andet,som f.eks skibslak,
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Klar lak til rustfri graverede skilte
Da jeg har sejlet rigtigt meget som barn og min far var lidt af en "træmand" kender jeg udmærket til skibslak. Du har ret i at træet står ekstremt pænt men alligevel blev der hvide pletter som skulle slibes ned og genlakeres. Nu ved jeg godt at en træbåd befinder sig i et ekstremt aggressiv miljø og træ arbejder også. Men tænk dig at prøve at slibe en rustfri plade.....Brandsen skrev:Halløj i forum.
@Lintz, det er jo helt korrekt, og det der normal foretrækkes, simpelthen at undlade vedligehold,
og i værste fald lige at tørre skidet over med en olievædet klud, med tynd penetrerende olie !
Men, det giver ikke den blanke glinsende overflade som trådstarter efterspørger, så derfor et mit
bud om at lakere overfladen med skibslak, for det får f.eks en bordplade til at være extremt blank,
faktisk ser den ud som om den altid er våd, af af tyndt lag vand.
Og hey, skulle det vær helt ekstremt, så en hærdende konserveringsolie, det som blanke våbensamlinger
typisk får påført, det er jo nærmest uforgængeligt. Men hey, ved ikke om det også gælder udendørs,
altså med UV-stråler fra sollys, som også trådstarter efterspørger.
Ergo, helt enig Lintz, man skal dælme ikke vedligeholde rustfrit, til nød med en olieklud én gang årlgt,
hvis det skal vær særligt fint, men skinnede blank rustfri overflade, ja det kræver jo noget andet,som f.eks skibslak,
men alt andet lige. Lad da trådstarter købe en lille dåse skibslak og lad en rustfri plade ligge ude vinteren over. Måske til foråret vi har en status så.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Klar lak til rustfri graverede skilte
For at du kan male Rustfri, skal du prime overfladen med noget syrehalløj, der er farve i, lysegul som regel.
Det bedste resultat på rustfri, er at børstepolere det inden gravering, en rustfri børste, lidt syrefri olie (f.eks hydraulikolie), og så gravere bagefter. Den overflade holder EVIGT.
Har selv været med til at lave dørrammer til køletrailere, det er lavet i ren rustfri, og dem jeg stod som 15 årig arbejdsknægt og børstepolerede, hvilket så er 17 år siden, er stadig med samme overflade og alt i dag.
Alternativt er at du får pladerne leveret i højglans. Det kan du købe. Så er de med en poleret side, som er med folie på.
Det bedste resultat på rustfri, er at børstepolere det inden gravering, en rustfri børste, lidt syrefri olie (f.eks hydraulikolie), og så gravere bagefter. Den overflade holder EVIGT.
Har selv været med til at lave dørrammer til køletrailere, det er lavet i ren rustfri, og dem jeg stod som 15 årig arbejdsknægt og børstepolerede, hvilket så er 17 år siden, er stadig med samme overflade og alt i dag.
Alternativt er at du får pladerne leveret i højglans. Det kan du købe. Så er de med en poleret side, som er med folie på.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker I
- 9
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 20 okt 2014 08:15
- Mit fyr: Blackstar 10kw/passat c4
- Areal: 180+30 m2 værksted
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 7752
Klar lak til rustfri graverede skilte
Problemet er at der hvor laseren brænder/graverer bliver oxidhinden på det rustfrie stål nedbrudt, og så er det ikke rustfrit længere, derfor søger jeg en lak/coating
har både prøvet med børstet (det dårligste resultat) og med almidelig 2b overflade
har både prøvet med børstet (det dårligste resultat) og med almidelig 2b overflade
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Klar lak til rustfri graverede skilte
oxidhinde???? det er altså kun på alu.Fygge skrev:Problemet er at der hvor laseren brænder/graverer bliver oxidhinden på det rustfrie stål nedbrudt, og så er det ikke rustfrit længere, derfor søger jeg en lak/coating
har både prøvet med børstet (det dårligste resultat) og med almidelig 2b overflade
Rustfri har samme legering hele vejen igennem.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.