Hvem der hæfter for forurening er ikke helt simpelt og jeg er ikke sikker på jeg har helt styr på det.
Der er ingen forældelse på forurening - den hæfter man for, også efter 20 år.
Når man sælger hus hæfter man altså for forurening (hvis man selv har lavet den). Har man købt og solgt i god tro hæfter man altså ikke for en tank, som er skrottet før ens ejerskab. Dog hæfter man for den, hvis man finder den, dvs. man skal rydde op efter tidligere ejers forurening hvis man finder den og så forsøge at jagte dem der har lavet den, men de kan jo være længe væk og så hænger man selv på oprydningen.
Man kan så have købt noget hvor man troede en tank var skrottet, men det ikke er sket og tanken først er blevet for gammel efter man har købt. Så kan man faktisk have et problem, da man så pludselig er forurener uden at vide det.
Så køber man noget med en skrottet tank som ifølge BBR ikke er forældet endnu - ville jeg kræve dokumentation for skrotningen eller forlange den fjernet inden køb.
Og er den skrottet og forældet ville jeg være bange for at lede efter den, hvis den nu ikke er skrottet korrekt og der en en forurening - så hæfter man for at rydde op og kan så forsøge at jagte forurener.
Mvh. Sophus