Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af MichaelK » 08 maj 2021 19:52

pendec skrev:
08 maj 2021 19:36
Jeg synes det ville være spændende at høre mere om din indsigt i den "uskyldige 3-part"? Er det ikke lidt et gæt og du dermed hæver dig selv over loven, og erklærer 3-part uskyldig i dette sammenhæng? Skal vi alle gætte , så ville vores hverdag jo være ragnarok og total anarki, hvor alle havde ret mente de.

Vi har alle en mening og jeg mener dommeren er den sidste som tager den beslutning, og ikke endnu en lovændring fordi folk synes det er synd.
Låner Du en skruetrækker ud til din nabo, og han stikker sin kone ihjel, er Du så medskyldig i mord?
Nej, siger Jeg, for Du kunne jo ikke vide, at naboen ville gøre noget ulovligt med den!
Hvorfor skal en bilejer så risikere at miste sin bil, fordi den han låner den ud til, ikke kan finde ud
af at køre ordentligt?

Straf lovbryderen, og ikke den der leverer redskabet!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 08 maj 2021 20:06

MichaelK skrev:
08 maj 2021 19:52
Låner Du en skruetrækker ud til din nabo, og han stikker sin kone ihjel, er Du så medskyldig i mord?
Nej, siger Jeg, for Du kunne jo ikke vide, at naboen ville gøre noget ulovligt med den!
Hvorfor skal en bilejer så risikere at miste sin bil, fordi den han låner den ud til, ikke kan finde ud
af at køre ordentligt?

Straf lovbryderen, og ikke den der leverer redskabet!
:) Du mener det er ikke våbnet som dræber, det er personen som holder det.

Desværre har vi i mange år levet med at være fornuftige og stoppe folk som drikker, og burde tage nøgler fra dem som vælger at køre, den kender du.
Her har vi situationer som nu er ved lov, og anden person som muligvis er involveret og gav bilen til familie eller ven, som de kender, burde være lige så skyldig , som nu bliver vurderet af en dommer hvornår det er tilfældet.

Det ville være fedt at druksutter også havde konsekvenser for dem som fester, så hvis der holdt biler udenfor og dem som holdte fest lod deres besøgende køre hjem med alkohol i blodet, også fik en bøde eller anmærkning for ikke at tage ansvar.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af MichaelK » 08 maj 2021 20:29

pendec skrev:
08 maj 2021 20:06
:) Du mener det er ikke våbnet som dræber, det er personen som holder det.
....
Ja, det er præcis det jeg mener :great: Lev med det icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 08 maj 2021 20:47

MichaelK skrev:
08 maj 2021 20:29
Ja, det er præcis det jeg mener :great: Lev med det icon_cheesygrin.gif
Lige nu er flertallet for min holdning, og ikke din, så lev du bare videre med drømmen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 08 maj 2021 20:55

Jeg syntes at loven om vandvidskørsel rammer alle dem der har behov for at låne en bil, men ikke længere kan få nogen til at låne dem en

Vedr. spritbilister, så er de (så vidt jeg ved) ikke omfattet af loven om vandvidskørsel, da man i mange år har måtte konfiskere bilen ved gentagelser. Men kun hvis spritbilisten ejer bilen.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Kruse » 08 maj 2021 22:34

Loven gælder ved en promille over 2
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Hjemme teori » 08 maj 2021 22:40

Om det vil vise sig at være et problem med uforskyldte udlånere står jo lige tilbage at se.

Men hvis ikke loven var udformet som den er ville ingen jo køre i deres egen bil, det opstår jo fordi vanvidsbilister allerede nu kører i leasede biler, fordi leasing selskaber leaser ud til de fleste bare første gangs ydelsen er høj nok.

Så jeg vil også sige, lev med det og vent og se om der opstår et reelt problem.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 09 maj 2021 06:48

Hjemme teori skrev:
08 maj 2021 22:40
Om det vil vise sig at være et problem med uforskyldte udlånere står jo lige tilbage at se.

Så jeg vil også sige, lev med det og vent og se om der opstår et reelt problem.
Nu er det så nok også lidt mere interessant at skrive om en uskyldig far som mister sin Mazda 6 og nærmest ikke kan komme på arbejde fordi han nu står uden arbejde end om en gut med et hav af mindre domme - gæld til det offentlige og på overførselsindkomst som har mistet sin leaset BMV med 400 hk fordi hans "Kammi" har kørt 200 et sted.

Faren kan nok finde 15 til 20 k et sted, så er han kørende igen hvis bilen er så vigtig i hans arbejde.
Sønnen - Kun en bøde for fart på 6 år. Ja. - Jeg har ikke fået en fartbøde i nok 15 år. - Vil det så sige at jeg ikke har kørt for stærkt ?
Det samme med narko-kørsel - Hvor mange gange har han så kørt det uden at blive taget.

Dette fortælle historien ikke noget om. Mange gange åbner sådan en historie op for flere spørgsmål end svar.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 09 maj 2021 07:20

Lintz skrev:
09 maj 2021 06:48
Faren kan nok finde 15 til 20 k et sted, så er han kørende igen hvis bilen er så vigtig i hans arbejde.
Sønnen - Kun en bøde for fart på 6 år. Ja. - Jeg har ikke fået en fartbøde i nok 15 år. - Vil det så sige at jeg ikke har kørt for stærkt ?
Det samme med narko-kørsel - Hvor mange gange har han så kørt det uden at blive taget.

Dette fortælle historien ikke noget om. Mange gange åbner sådan en historie op for flere spørgsmål end svar.
15-20.000 kr er mange penge der hvor jeg kommer fra. Og de skal måske findes mens der stadig afdrages på den bil der blev konfiskeret.

I Danmark plejer man at være uskyldig til det modsatte er bevist. Nu står udlåneren/udlejeren/ejeren i en situation hvor han skal bevise at køretøjet er udlånt i god tro, samt at konfiskation vil være "uforholdsmæssigt indgribende". Er det ikke omvendt bevisbyrde?

Der er rigtig mange spekulationer og tænkte scenarier. Men vi skal være på vagt hver gang grundloven og vores basale rettigheder sættes under pres.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 09 maj 2021 09:08

svanggaard skrev:
09 maj 2021 07:20
15-20.000 kr er mange penge der hvor jeg kommer fra. Og de skal måske findes mens der stadig afdrages på den bil der blev konfiskeret.

I Danmark plejer man at være uskyldig til det modsatte er bevist. Nu står udlåneren/udlejeren/ejeren i en situation hvor han skal bevise at køretøjet er udlånt i god tro, samt at konfiskation vil være "uforholdsmæssigt indgribende". Er det ikke omvendt bevisbyrde?

Der er rigtig mange spekulationer og tænkte scenarier. Men vi skal være på vagt hver gang grundloven og vores basale rettigheder sættes under pres.
Det er jo ikke 15-20.000 faderen han skal finde, det er 300.000 + 20.000 han skal finde. Billånet ophøre når der ikke længere er pant i bilen, så han skal lave et nyt lån. Men til hvilken rente; 20% ?

Er det ikke "Bevist" at Konfiskeringen af bilen, ikke var "uforholdsmæssigt indgribende" ?


Besvar