Det danske træpillemarked 2010

Nyheder og informationer fra Teamet
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af Flemming DJ »

triumph » 12 Jan 2012, 16:51 skrev:det er bestemt ikke noget du bilder dig ind. for 6 år siden da jeg købte pillefyr, kostede olien under 7 kr. Og måske fordi jeg er blevet bedre til at finde træpiller. Så giver jeg det samme for træpillerne, som for 6 år siden :great: :great: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Som jeg læser kurven med priser på træpiller er prisen var prisen på træpiller for 6 år siden ca. 1800 kr, og nu ca 2200 kr ex levering (jeg giver ca 1900 kr ink levering på sjælland)
Prisstigning træpiller
((2200 - 1800) / 1800) x 100 = 22 % prisstining

Prisstigning olie:
((11-7) / 7) x 100 = 57 %

Ååååååhhhh det er skønt og fyre med piller
Okay til oliepris. :)

Hvor dælan finder du en kurve over priser fra 2006 til 2011? Figur nummer ????
Eneste sammenligning, jeg ser, er fra maj 2009 til maj 2011 (11% gns.pris på sækkede piller).
Søjlediagrammet med de MANGE smalle søjler læser jeg som en sammenligning af priser fra de forskellige forhandlere på tidspunktet for undersøgelsen.

Ja, gu' er det skønt at fyre med piller - altså kvalitetspiller, som kører uden problemer. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af hahomi »

Bigfoot » 12 Jan 2012, 20:30 skrev:
Dette er prisen pr palle, som indeholder imellem 950-975kg.
Det er jo stilen alle steder. Der er ingen leverandører der leverer 1000kg, pånær barlinek, men det er baseret på 40 poser á 25kg/pose. Men vejer man efter, så vejer poserne tit imellem 23 og 24 kg, og det er inkl emballage. Så er vi jo igen nede på 950kg pr palle ca.

Så prisen pr palle er ved at udligne sig far de tyske priser, til de danske. Og det er de danske der går nedad, det kan vi lide.
Det er utroligt at man falder for det billige trick og sammenligne pallepriser og ikke kg priser eller endnu bedre kWh-priser. Vi har vel alle gået i folkeskole..........sorry.
Ligesom stort set alt andet, hvad vi køber er der jo en relevant enhedspris på, så hvorfor pokker ikke på energi, hvilket jo er det relevante. Når vi sammenligner hvad det ene koster i.f.h.t. noget andet, f.eks. gas kontra træpiller kontra olie o.s.v., bliver vi jo nødt til at skulle google de forskellige værdier og regne op og ned på det.
Når jeg ser på de forskellig hjemmesider for træpilleforhandlere, er det kun pallepris der er angivet, undtagen en...........og gæt hvilken! :great:
Vælg dine kampe med omhu.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af Flemming DJ »

Ja, jeg mener bestemt at ha' set en af de "tyske", som angav prisen pr. ton som tilføjelse til palleprisen. :great:




Hæhæ... ku' ikke la' være. Men, det passer faktisk. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af hahomi »

Flemming DJ » 13 Jan 2012, 10:32 skrev:Ja, jeg mener bestemt at ha' set en af de "tyske", som angav prisen pr. ton som tilføjelse til palleprisen. :great:




Hæhæ... ku' ikke la' være. Men, det passer faktisk. :D
Ups, så er der måske 2 i hele verdenen :lol: Men alligevel...........ingen pris pr. kWh og det gælder næsten alt, undtagen el. Jeg kan godt se det er svært med f.eks. brænde, men der er trods alt også tabelværdier, der ganske vist ikke er så nøjagtige, men bedre end ingen ting. Gjorde man det på brænde, var man også ude af det problem, der ligger i hvordan stakken er målt op, men det bliver måske for gennemskueligt så??????????????
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af Bigfoot »

Hvis jeg vil købe en palle stampemøllen i flensborg kontra en palle stampemøllen her i varde, så er det prisen pr samme palle der interesserer mig....
Skal vi ud i en sammenligning af energi pr krone, har du ganske ret, at så kræver det jo først en pris pr kg, og så en energimængde pr kg.
Men mange af os ved jo hvilke mærker man bør købe via forrummet her. forrige år (2010) var det german pellets, året inden var det barlinek, sidste år var der mange der rodede i stampemøllen på grund af deres lave priser fra tyskland. Jeg er spændt på næste år... eller rettere sagt, hedder det jo i år.

Men her taler jeg det samme produkt som jeg plejer at købe i flensby, kontra hvad de lokale nu vil sælge det til... Det er her priserne er ved at indhente hinanden.

Men KW/kg er jo også et vidt begreb... Der er middelværdier, der er maksværdier og det ene og det andet... det er lige så korrupt som virkningsgrad på kedler. Det er jo producenten selv, som stiller med brændsel og det hele for at lave de målinger.
Det samme gælder træpiller, det er jo producenten selv, der smider en stak til test.

Det kunne være bedre, hvis der var et uvildigt konsulentfirma, der tog stikprøver af leverancer og på den måde lavede målingerne. Det havde været betydelig bedre for markedet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af hahomi »

Hej Bigfoot.
Syntes det er rigtig godt for dig, at du kan finde det bedste køb ud fra de oplysninger. For mit eget vedkommende, vil jeg ikke forlods hænge mig op på et bestemt mærke, men vil gerne sammenligne med sammenlignelige data.
Måske mangler der et uafhængigt til måling af energi, som f.eks. teknologisk, som rent faktisk også kan teste f.eks. træpiller.
Når diskussionene f.eks. herinde kører omkring hvad gas, olie, fjernvarme, træpiller, el o.s.v., vil det da være alt andet lige, være noget nemmere at holde diskussionen på sporet, ved at referere til en fælles parameter, nemlig kr/kWh.
Det er da rigtigt at der er usikkerhedsmålinger og et langt stykke hen af vejen et spørgsmål om troværdighed, men dog et tal man kan forholde sig til.
Du kan jo bare se hvor mange forskellige holdninger der er til træpiller.......også til det af dig nævnte mærke. Lad os komme så tæt som mulig til en objektiv vurdering. Pillefyr og stokere bliver jo teste obligatorisk og endnu har jeg ikke set nogen der stiller spørgsmål ved de tests og alligevel er der nogen der af andre grunde, bedre kan lide den ene frem for den anden.
Teknologisk er et skridt på vejen, men vi kommer ikke særlig langt, hvis vi som forbruger ikke efterspørger dette redskab til hjælp for vore valg. Det man i andre sammenhænge kalder den bevidste forbruger.
Vælg dine kampe med omhu.
mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af mikael1960 »

hej med jer,

Jeg hæfttede mig ved at kraftvarmeværkerne nærmest mangedoblede deres forbrug af piller - hvilket vel egentligt svarer til at de er skyld i øget efterspørgsel - og demed lægger pres på prisen - eller er der noget jeg har misforstået ?

iøvrigt, så lavede jeg et regneark for at beregne pillepriser pr. kwh for at sammenligne leverandører.
Der skal man også lige være opmærksom på, at der er forskel på den brændværdi der oplyses og den dokumenterede og målte brændværdi. - det endte iøvrigt med at jeg købte german pellets.

Men een af jer har købt piller til samme pris i 6 år - det er meget interessant.
Jeg håber at prisen holdes nogenlunde i ro i år - for de fleste af os skal vel ud og solde til foråret, når lageret er brugt op.

Er det bedste tidspunkt at købe piller på, her til foråret ? April / Maj /juni ?
Mikael
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af Fer »

Husk at German Pellets opgiver øvre og ikke nedre brændværdi. De brænder godt, men de kan ikke få over 10% mere energi i pillerne end andre. (De opgiver 5,4kwh, kontra da normale 4,8)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af holberg19 »

mikael1960 » 13 Jan 2012, 17:56 skrev: Er det bedste tidspunkt at købe piller på, her til foråret ? April / Maj /juni ?
Hej Michael!

Min pillepusher havde de billigste piller i juni. I juli var prisen på vej opad igen.
mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Det danske træpillemarked 2010

Indlæg af mikael1960 »

Hej Fer,
Ja, jeg ved at de 5400kwh i brændværdi ikke holder - men jeg så en testrapport, som dokumenterede 4970kwh. Testrapporten blev faktisk uploaded her i dette forum.

Når man sammen ligner de målte 4970 kwh med den brændværdi mange andre produkter har, så er det stadig mere end andre produkter oplyser. Dem der oplyser 4800 kwh, har jo også en lavere dokumenteret brændværdi.
Så alt i alt, tror jeg på at jeg har købt et godt produkt.
Mikael

Besvar