tilbagebrands alarm

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: tilbagebrands alarm

Indlæg af kenneth baunsgaard »

Hvis det er en bio18 fyr du har kan følgende måske hjælpe. fjerne det røde skjold så der kommer mere frisk luft rundt om sencoren, evt skifte sencoren [ har skiftet min efter mange tilbagebrande, og pludselig var den helt død, og en ny hjalp lidt på problemet.] med med pille tilførslen [ mener min er 1,25 kgh snegl giver 400gram pr min] luft mener jeg er 106%. Hvad med splældet på blæseren, er det ca 15+ mm åben ved set pungt.

kenneth baunsgaard
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 144
Tilmeldt: 17 jun 2008 22:00
Mit fyr: bio18 på 24kw herculas kedel, røgvender
Areal: hus 85m2+48m2 kælder
Brændsel: flex heat
Dagligt forbrug: ca 9,3 kg pr d 1/10
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: brædstrup

Re: tilbagebrands alarm

Indlæg af kenneth baunsgaard »

rettelse luft 103. piller 1,15 kgh
pendec

Re: tilbagebrands alarm

Indlæg af pendec »

det er rigtig godt at lægge mærke til om skærmen siger "ALARM - tilbagebrand" eller "ALARM - udbrændt"

man kan hurtig tage fejl, og "UDBRÆNDT" er jo primært når der ikke tilføres nok piller, så ligger der bare en masse ubrændte piller i herden.

ved "tilbage brand" er det sensoren som er problemet, og har man for høj tilførsel af piller , så vil herden dermed også skabe mere varme end den kan komme af med. og denne varme breder sig til matrialet som pillebrænderen at lavet af, og sensoren slår ud. selvom der igen fare er.
altså opstår tilbagebrands problemet primært når der produceres for meget varme eller når vinden presser varmen tilbage i ovnen og ud gennem røret til sensoren.

Et egentlig tilbagebrandsproblem har jeg aldrig set og ønsker det dog heller ikke.. jeg tror selv sensoren er synderen her, og placering er forkert ihvertfald set udfra at der aldrig har været piller i nærheden af de "såkaldte" tilbage brand jeg har set den fortælle mig om.

Jernet er for følsomt og bærer varmen med bagud.
jant
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31 jan 2009 18:40
Mit fyr: bio 18
Areal: 150
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca 30 kg

Re: tilbagebrands alarm

Indlæg af jant »

jeg prøver så må man håbe det virker.... det står tilbage brænd, da jeg sådan set er med på at "alarm udbrændt" betyder er der skal hældes lidt piller på :-)

Besvar