Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spar på pumpen og fyret?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
Besvar
pendec

Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af pendec » 11 maj 2008 13:13

Jeg kan på min bio18 tilslutte pumpen, så når bio18 går i sommertids indstilling. så vil pumpen også slukke.

Så tænkte jeg at hvis jeg skal udnytte den eftervarme som ovnen laver efter at have kørt 1 time, så burde pumpen jo køre videre.
Og hvis pumpen ikke kører så vil vandet inde i kedel vel også næsten ligge og koge?

Nu har jeg sat en timer på kontakten og indstillet sommertids indstilling på fyret, så timer tænder f.eks kl 06.00 , for fyr og pumpe, fyr kører 1 time, og kl. 08.00 er timer så sat til at slukke igen, så pumpen også stoppes? som jeg har set det køre så holder ovnen sin varme i næsten 2 timer efter oppe på 60-70 grader, hvis varmt vand ikke bruge samme tid..tænker lidt at rykke pumpen til at køre en time længere.

Er der nogen som måske har en anden opfindsom løsning på setup? så der spares på pumpen?
Jeg går yderligere ud fra at det er korrekt at cirkuleres vand i rørerne 24/7 så vil den egentlig køle vand beholder nedad når vandet begynder at blive koldere.


Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af RLStyling » 11 maj 2008 18:29

Hej Pendec

jeg har selv et mulit 22, hvor jeg har monteret en kedel termostat
http://vvs-eksperten.dk/index/g-termostat-kp-90gr-p2949
så når vandet i toppen af fyret når mit start set punkt. så starter pumpen, og den bliver ved indtil fyret når ned under sluk set punktet. det virker rigtig godt. så slukker pumpen også hvis fyret skulle løbe tør for piller og man ikke lige er hjemme til at fylde nogle nye på.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af Fyrteknik » 11 maj 2008 19:10

pendec skrev:Jeg kan på min bio18 tilslutte pumpen, så når bio18 går i sommertids indstilling. så vil pumpen også slukke.

Så tænkte jeg at hvis jeg skal udnytte den eftervarme som ovnen laver efter at have kørt 1 time, så burde pumpen jo køre videre.
Og hvis pumpen ikke kører så vil vandet inde i kedel vel også næsten ligge og koge?

Nu har jeg sat en timer på kontakten og indstillet sommertids indstilling på fyret, så timer tænder f.eks kl 06.00 , for fyr og pumpe, fyr kører 1 time, og kl. 08.00 er timer så sat til at slukke igen, så pumpen også stoppes? som jeg har set det køre så holder ovnen sin varme i næsten 2 timer efter oppe på 60-70 grader, hvis varmt vand ikke bruge samme tid..tænker lidt at rykke pumpen til at køre en time længere.

Er der nogen som måske har en anden opfindsom løsning på setup? så der spares på pumpen?
Jeg går yderligere ud fra at det er korrekt at cirkuleres vand i rørerne 24/7 så vil den egentlig køle vand beholder nedad når vandet begynder at blive koldere.
Hejsa

Du kan ændre på kedeltemperatur granderne i din styring, så den først slukker ved 35 grader, eller hvad du nu synes er det bedste for dig.

Så kan du jo bruge efter varmen i din kedel, som du nu synes at det er bedst.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 maj 2008 19:26

Hej Pendec.
Du kan også montere en differrenttermostat med en "varm" føler og en "kold" føler.
Den varme føler sættes på fremløbet helt tæt på kedlen, og den kolde føler sættes på det kolde sted på beholderen, så kan du indstille, hvor stor eller hvor lille differens du synes om.
Så fortsætter pumpen med at køre, efter fyret er slukket, indtil kedlen er nede på den af dig indstillet temp.
M.-v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i DK.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af Ole S. » 11 maj 2008 20:16

RLStyling skrev:Hej Pendec

jeg har selv et mulit 22, hvor jeg har monteret en kedel termostat
http://vvs-eksperten.dk/index/g-termostat-kp-90gr-p2949
så når vandet i toppen af fyret når mit start set punkt. så starter pumpen, og den bliver ved indtil fyret når ned under sluk set punktet. det virker rigtig godt. så slukker pumpen også hvis fyret skulle løbe tør for piller og man ikke lige er hjemme til at fylde nogle nye på.
Hej

Jeg har også sådan en fætter monteret, blot en ældre danfos model. Det fungerer bare supergodt, og pumpen starter og slukker helt som man ønsker.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


pendec

Re: Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af pendec » 12 maj 2008 09:47

Takker for forslagene.. Og Pihil må gerne uddybe når det er for jeg forstår ikke hvor dette skal rettes.

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af Fyrteknik » 12 maj 2008 10:59

Under din menu, står der pumpe, der kan du ændre hvilken grader som pumpen skal starte og stoppe ved.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

miba
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 sep 2008 00:37

Re: Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af miba » 28 okt 2008 00:34

til j.p - jeg har lige monteret min bio, og har sat kedeltemp til 58(standard er 50), så ville jeg også sætte pumpen til at køre længere end til de 55, som er beskrevet som stop temp, men jeg kan ikke finde den linie i min menu.
Hvad er årsagen til at den ikke findes, softwarefejl?
Det virker jo underligt at pumpen stopper før kedlen har nået sin temp

Brugeravatar
Jamy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 01 jan 2007 16:29
Mit fyr: 10 kW BS
Areal: 120+100l VVB
Brændsel: Træpiller :-)
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 5 Tons
Geografisk sted: 7100

Re: Spar på pumpen og fyret?

Indlæg af Jamy » 28 okt 2008 06:33

miba skrev:til j.p - jeg har lige monteret min bio, og har sat kedeltemp til 58(standard er 50), så ville jeg også sætte pumpen til at køre længere end til de 55, som er beskrevet som stop temp, men jeg kan ikke finde den linie i min menu.
Hvad er årsagen til at den ikke findes, softwarefejl?
Det virker jo underligt at pumpen stopper før kedlen har nået sin temp
På min er styring af pumpen under "montørvejledning" (selvom der står noget andet i manualen).
Min har også mulighed for sommerdrift med op til 3 gange stort og stop om dagen (står heller ikke i manualen)

Den indstillede "pumpe temperatur" er der hvor pumpen starter.
Jacob Mygind


Besvar