Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

for høj temp?

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

for høj temp?

Indlæg af kadett 76 » 06 dec 2012 20:36

altså vi kan hurtigt blive enige om at det er en konventionel kedel der ikke har verdens højeste ydelse, men bare fordi den ikke er topmoderne mere er det jo ikke altid det bedste og billigste bare at smide det ud, det er en bundsolid kedel og med små modifikationer er det muligt at få en fornuftig ydelse, som jeg skrev højere oppe er min røgtemp 120 grader ved 100% ydelse, det er da så meget bedre end 180 grader at det bestemt kan mærkes på varmeregnskabet, og alt hvad det har krævet er en rigtig godt trimmet styring og en kædespærre, så udskiftning er da vist lidt voldsomt...


levi

for høj temp?

Indlæg af levi » 06 dec 2012 21:17

kadett 76 skrev:kedlen er testet til 87.8% med dsu anlæg monteret af TÜV Nord, men de er vel fulde af løgn.....?
TÜV Nord er ikke et akkrediteret testinstitut, - de tester anderledes end f.eks TI - så ja den virkningsgrad du der refererer til er vist ikke helt korrekt efter gældende akkriditerede normer :great:

87,8 procent på en Herkules/Viadrus kedel, - det er total usandsynligt!

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

for høj temp?

Indlæg af kadett 76 » 06 dec 2012 21:47


levi

for høj temp?

Indlæg af levi » 07 dec 2012 09:04

Hvor vil du hen med det link ? - der står "Virkningsgrad: 82,5 - 83 %"

pendec

for høj temp?

Indlæg af pendec » 07 dec 2012 12:12

det er måske på sin plads at forklare at software på styring er skiftet ud med den som nh bioservice har fået lavet. og den store forskel her er at kæden er taget af som skulle styre lufttilførsel og luftlem helt åben, men sålænge den ikke kom over 60-61 grader, så har kæden nok ikke haft meget effekt alligevel .
Så med original VVSekspert software var min RT var på ca. 140-150.

Så fik jeg software skiftet og taget kæden af som en del af dette. så har jeg yderligere fået anskaffet en ensretter på top af skortsten så jeg ikke har nogen vind nedslag i skorsten som skete ofte nok til at være lidt usikkert. den har så dog givet mere træk i selve skorstenen som måske har hævet RT en del samtidig?. nu er den så deroppe omkring 180-200 afhængig af ydelsen. helt renset og clean så har jeg nok 175 RT.

positivt er jo at herden altid er ren og jeg finder aldrig slagger der, selv efter 14 dages uafbrudt kørsel. men nu kan det jo så være at der er for meget træk selvom aske ser totalt fint og lysgråt ud, selv min skorstensfejer mener jeg har en god ydelse set på aske.

nå,
Viadrus U22 sux, jeg må skrive det bag øret, se på den kæde spærrer evt. få renset glasbånd med wd40 og sidst måske prøve nogle dramatiske ændring i luftindtrækslåge selvom de gamle 10mm åbning vel stadig er ens, måske opdatere software og så skifte kedel om 5 - 10 år :)


levi

for høj temp?

Indlæg af levi » 07 dec 2012 12:21

pendec skrev:det er måske på sin plads at forklare at software på styring er skiftet ud med den som nh bioservice har fået lavet. og den store forskel her er at kæden er taget af som skulle styre lufttilførsel og luftlem helt åben, men sålænge den ikke kom over 60-61 grader, så har kæden nok ikke haft meget effekt alligevel .
Så med original VVSekspert software var min RT var på ca. 140-150.

Så fik jeg software skiftet og taget kæden af som en del af dette. så har jeg yderligere fået anskaffet en ensretter på top af skortsten så jeg ikke har nogen vind nedslag i skorsten som skete ofte nok til at være lidt usikkert. den har så dog givet mere træk i selve skorstenen som måske har hævet RT en del samtidig?. nu er den så deroppe omkring 180-200 afhængig af ydelsen. helt renset og clean så har jeg nok 175 RT.

positivt er jo at herden altid er ren og jeg finder aldrig slagger der, selv efter 14 dages uafbrudt kørsel. men nu kan det jo så være at der er for meget træk selvom aske ser totalt fint og lysgråt ud, selv min skorstensfejer mener jeg har en god ydelse set på aske.

nå,
Viadrus U22 sux, jeg må skrive det bag øret, se på den kæde spærrer evt. få renset glasbånd med wd40 og sidst måske prøve nogle dramatiske ændring i luftindtrækslåge selvom de gamle 10mm åbning vel stadig er ens, måske opdatere software og så skifte kedel om 5 - 10 år :)
Hvis du skal have en ordentlig og økonomisk forbrænding, - skal din aske være kaffefarvet, - for lys aske = luftoverskud - hvilket måske også kan forklare den vanvittige Røgtemp. - Mindre luft er vejen frem :great:

pendec

for høj temp?

Indlæg af pendec » 07 dec 2012 13:38

levi skrev:Hvis du skal have en ordentlig og økonomisk forbrænding, - skal din aske være kaffefarvet, - for lys aske = luftoverskud - hvilket måske også kan forklare den vanvittige Røgtemp. - Mindre luft er vejen frem :great:
måske lidt for hurtig omkring udseende, for så gråt er det ikke, det er sikkert mere kommunefarvet som mit hår end gråt, og så med lidt gråt imellem :)

men enig, det er jo også derfor jeg nævnte den røgvender, da denne skulle kunne afhjælpe det, samtidig måske luften som jeg siden ny software altid har set høje RT målinger med.

jeg tar og justerer lidt på luftlemmen idag og ser om jeg kan finde en lavere RT, så må MAX luft procent eller være den næste som testes, den er allerede nede på 23% som oprindelig fik andre til at overraskes, da standard er 60%, men så flyver min kedel ud af vinduet :) det skulle så hænge sammen kondensator på blæser som var på for lav modstand, den er så ikke skiftet endnu.

jeg må bare erkende at bio18 er ok, men udfra et par års erfaring så er der andre som er en del bedre og ikke må sammenlignes.

kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

for høj temp?

Indlæg af kadett 76 » 07 dec 2012 15:00

levi skrev:
Hvor vil du hen med det link ? - der står "Virkningsgrad: 82,5 - 83 %"
det er da stadig meget bedre end de 60 - 75% som nogen mener sådan en kedel max kan have, når det kan lade sig gøre at få den derop er der da ingen grund til at finde sig i at ens eget anlæg yder mindre end det når diverse kædespærrer osv kan forbedre virkningsgraden markant

levi

for høj temp?

Indlæg af levi » 07 dec 2012 15:17

kadett 76 skrev:
det er da stadig meget bedre end de 60 - 75% som nogen mener sådan en kedel max kan have, når det kan lade sig gøre at få den derop er der da ingen grund til at finde sig i at ens eget anlæg yder mindre end det når diverse kædespærrer osv kan forbedre virkningsgraden markant
83 procent i virkningsgrad har anlægget kun i den spæde start, - når anlægget har kørt 1-2 uger så er virkningsgraden noget lavere, - da du aldrig kan gøre en støbejernskedel ordentlig ren på hedefladerne!

Forøvrigt så er 83 procent i virkningsgrad absolut ikke noget at klappe i hænderne over - det havde været flot i 1980, - men ikke i 2012!

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

for høj temp?

Indlæg af bioservice » 07 dec 2012 15:48

Hej Pendec.

Hvad er dit årlige forbrug af træpiller...?
Hvor mange kg. piller bruger du i døgne i øjeblikket...?
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Besvar