Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atomatisk start/stop på Bio 18

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 20:53

Du får varenumrene, - så kan du søge efter dem, - jeg må ikke linke :)

300000125

300000140


levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 20:56

Gibelgab » 01 Jul 2011, 20:48 skrev: Ha ha :lol: den sidte der var sjov.

Jeg er godt tilfreds med at kunne fyre med andet end piller i en nødsituation.

Har du en pris på sådan en styring? Kan ikke lige finde den på den hjemmeside der står under indlæget.
Du skal også være fuldstændig ligeglad med hvad andre (Jeg) mener om dit anlæg, - det er dig der har det, - og det er dig der skal være tilfreds med det, - så igonorèr mine spydigheder, - det er ikke ondt ment :great:

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af TaagMan » 01 jul 2011 21:01

Styringen kan fåes til ca. 2k, motorprint omkring 300-350 kr, fotosensor vel en 130-140 kr med holder. Så skal du vel have en NTC føler til vvb for en 150 kr, eller deromkring og en tovejs ventil til at åbne og lukke for VVB... det kan vel snildt koste en 300-500 kr, alt efter kvalitet. Noget langt kabel der skal trækkes mellem fyr og VVB... hvis det står 50 meter væk?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 01 jul 2011 21:06

Du skal også være fuldstændig ligeglad med hvad andre (Jeg) mener om dit anlæg, - det er dig der har det, - og det er dig der skal være tilfreds med det, - så igonorèr mine spydigheder, - det er ikke ondt ment :great:

Det er helt ok. Jeg kan godt tåle det.

Tak for henvisninger. Jeg synes nu det ser rimeligt ud prismæssigt. Tænk på alle de skosåler jeg kommer til at spare icon_cheesygrin.gif Tjekker det ud og vender tilbage hvis jeg har yderligere spørgsmål. :great:
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!

Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 01 jul 2011 21:09

og en tovejs ventil til at åbne og lukke for VVB...
Hvorfor er det lige jeg skal have den ventil på?
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!


levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 21:09

Gibelgab » 01 Jul 2011, 21:06 skrev:
Det er helt ok. Jeg kan godt tåle det.

Tak for henvisninger. Jeg synes nu det ser rimeligt ud prismæssigt. Tænk på alle de skosåler jeg kommer til at spare icon_cheesygrin.gif Tjekker det ud og vender tilbage hvis jeg har yderligere spørgsmål. :great:
Du siger bare til hvis du er frisk på "operationen" - så finder vi en speciel "nice preis", - jeg kan evt. tage din nuværende styring i bytte, - den kan jeg godt bruge til reservedele :great:

levi

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af levi » 01 jul 2011 21:10

Gibelgab » 01 Jul 2011, 21:09 skrev: Hvorfor er det lige jeg skal have den ventil på?
Det er den "Styringen" sender signal til når der skal laves varmt vand, - hvis du kigger på det link jeg smed til dig, - kan du se min installation, - der er brugsvandsprioritering på (Den 3 vejs ventil der sidder henne ved beholderen).

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af TaagMan » 01 jul 2011 21:13

Gibelgab » 01 Jul 2011, 21:09 skrev: Hvorfor er det lige jeg skal have den ventil på?
Det SKAL du heller ikke... men, hvis du alligevel monterer en føler så styringen ved om VVB har brug for varme, så var det da dumt ikke at lade den styre det 100%... jeg ved ikke om du har en termostat på VVB'en nu, så du undgår gennemløb når VVB ikke har behov for varme? Det er i hvert fald ekstremt dyrt at transportere vand 50 meter, for så at sende det tilbage igen uden at bruge det hvis vvb er lige så varm som det der kommer frem.

Med VVB prioritering kan den åbne ventilen når tanken skal lades, og lukke den igen, når den har nået setpunkt... og det betyder også du er beskyttet fra at dit system kan trække varmen baglæns ud af din beholder, hvis du forstår hvad jeg mener?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af TaagMan » 01 jul 2011 21:16

Der er to løsninger til brugsvands prioritering. Enten med 3 vejs ventil eller 2 vejs ventil. 3 vejs kobler huset af varmesystemet når tanken skal lades... to vejs kobler ikke huset af, men fungerer ca. på samme måde... der er diagrammer her:
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... oritet.pdf
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/ ... oritet.pdf
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Gibelgab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 dec 2009 09:47
Mit fyr: Bio 18
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: 16kg

Atomatisk start/stop på Bio 18

Indlæg af Gibelgab » 01 jul 2011 21:50

Det er den "Styringen" sender signal til når der skal laves varmt vand, - hvis du kigger på det link jeg smed til dig, - kan du se min installation, - der er brugsvandsprioritering på (Den 3 vejs ventil der sidder henne ved beholderen).
Min tanke er jo at fyret skal starte hvis følgende er opfyldt:

1. At klokken er inden for det valgte tidspunkt. Fyret skal ikke starte kl. 2 om natten når der ikke er brug for varmt vand...

2. At temperaturen i VVB er under fx. 50grader

Jeg har termostat på VVB. Afstand fra fyr til VVB = 16m (en hæk er årsag til at jeg skal gå 50m)

Mit anlæg: http://skynch.com/solvarme%20via%20veks ... %20vvb.pdf

Om sommeren er mine radiatorer lukkede, så de æder ikke den producerede varme. Det gør til gengæld min gulvarme der virker som buffer for solvarmen. Men kun en lille smule. Gulvvarmen er flere dage om at blive kold, så jeg tror ikke at der ryger væsentlige mængder energi i den når jeg vil starte fyret for at varme VVB.

Snakker vi forbi hinanden?
Har du ikke det du skal bruge, må du bruge det du har!


Besvar