Det du har oplevet er nok lidt for meget luft til forbrændingen generelt.
Da du glemte at sætte klappen på, så ramte du den perfekte forhold mellem luft og piller, dvs. du kører normalt med en for mager forbrænding og sender en del spild op gennem skorstenen.
Da jeg i sin tid satte en pillebrænder på den gamle HS Tarm oliekedel fra ca 1970, der justerede den ind til det der skulle være en perfekt korngul farve, perfekt brun aske og ingen slagger og et forbrug på 24kg i døgnet, røgtemp dog på +200 grader.
Jeg syntes dog at forbruget var noget højt til mine 84kvm. så brugte en aften på at pine blæseren så langt ned som muligt, flammen blev rødgul, aske det samme, røgtemp faldt til ca 120 grader og forbruget endte på 14 kg i døgnet.
Der var ingen ændring i vejret, da jeg trimmede, så det burde ikke være en faktor der giver så stor en besparelse.
Det var en lettere brugt anlæg jeg købte og der var iltstyring med, dog var iltføleren monteret i møtrikken da det blev svejset på røgrøret, så gevindet var rykket i stykker da jeg med meget vold fik føleren fri.
Jeg borede et hul ved siden af brænderen til iltføler, iltføleren i en drejebænk så den er klemt i og et par hæftninger med svejseren så den bliver der og justering af fyret efter den, så kørte jeg stadig med mager forbrænding, det gav dog maks 1 kg i besparelse på pillerne.
Håber du kan bruge denne lange historie til noget, du puster nok for meget varm luft ud i skorstenen
Ps. det med farven på flammen, der har vi mænd et problem, vi kender jo kun 8-10 forskellige farver, kvinder derimod, de bruger jo 4-6tusinde farver
når noget skal beskrives