Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af viking48 »

martin81 » 22 Feb 2011, 15:15 skrev:tror det har hjulpet lidt at sætte snegletiden op fra 0,45 til 0,65 nu er jeg oppe på 50 grader kedel. og nu stopper stoker helt engang imellem. har ikke fået omrøeren sat til.. el er ikke min stærke side... så broen er der stadig... ved ikke hvad jeg gør i nat
stil vækkeuret og send konen ud og rode lidt rundt i magsinet 8)

abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af abn »

Genial ide. Kan også bruges hvis man har brændefyr og gerne vil fyre over om natten :)
Mvh Anders
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af hudle »

den der får min kone op og fyre om natten når jeg er hjemme får en kasse af de kolde
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af kadett 76 »

er der ikke omrører i tanken, ellers tror jeg du får svært ved at fyre med rent flis, da det er slemt til at pakke i tanken så sneglen ikke kan få fat i det, kunne det tænkes at den gamle ejer har blandet det op i et eller andet blandingsforhold med træpiller for at få det til at glide nemmere og så er løbet tør for træpiller?
martin81
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 feb 2011 07:51
Mit fyr: woody 10kw blackstar
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: det må tiden vise
Årligt forbrug: det må tiden vise

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af martin81 »

jeg prøver den med konen... nej må nok tage den dyre løsning og få lavet service på det for gik i seng kl 24 og stod op igen kl 6.30 og der var det gået ud... så giver sku op selv om det piner mig.... tak for hjælpen alle sammen... nu ved jeg da bare lidt mere ind for et par dage siden 8)

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af Ollii »

kadett 76 » 22 Feb 2011, 18:58 skrev:er der ikke omrører i tanken, ellers tror jeg du får svært ved at fyre med rent flis, da det er slemt til at pakke i tanken så sneglen ikke kan få fat i det, kunne det tænkes at den gamle ejer har blandet det op i et eller andet blandingsforhold med træpiller for at få det til at glide nemmere og så er løbet tør for træpiller?
Ja eller korn det eneste der er dårligere til at bygge bro end korn. Er vædsker.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af Landbo »

Hej Martin.

Har lige siddet og læst din tråd i gennem. Er faldet over et lille problem vedrørende din stoker. Ser du, grunden til din stoker brænder tilbage når der bliver bro i magasinet er at dit magasin ikke er helt lufttæt. Hvis du kigger på malingen kan du også se der før har været ild i magasinet da malingen er brændt af. Lad mig stærkt pointere at det ikke er muligt at få en tilbagebrand i et magasin hvis det er lufttæt også selv om sneglen er tom da ilden bare går ud når ilten er opbrugt.

For at få bugt med 'uskiggen', bør du hurtigst muligt kontrollere at tætningslisterne er helt intakte, at låget ikke er skævt, at lågets hængsler trækker bagsiden helt ned til magasinets overkant. Ligeledes bør du kontrollere alle svejsninger på magasinet ikke er revnet et eller andet sted, hvilket før er set på et magasin der kan køres fra kedlen. Og til sidst bør du kontrollere lejer og akselgennemførsler for utætheder, herunder også for løse/knækkede bolte og manglende spændeskiver og selvf. at mødtrikkerne er spændt.

Der er dog måske et lille ....... Nogle stokere er desværre født med en, undskyld jeg tillader mig at kalde det en tilbagebrændsgarenti. :( Hvis der sidder et tyndt rør/slange, der går lige efter blæseren og til et sted på magasinet vil stokeren brænde tilbage under følgende omstændigheder. Når der ingen brændsel er i sneglen. Når stokeren kører meget pausekørsel (til sommer). Når stokeren slukkes. Men du kan prøve at blænde røret hvis du finder et sådanne. Alt efter hvordan herden er opbygget kan der ske det at den ikke vil brænde ordenteligt og op til at du ikke bemærker nogen forskel.

Hvis du ingen omrører har i magasinet kan du under alle omstændigheder glemme alt om at fyre med flis hvis du ikke vil stå og rage broen væk hver anden time ved de temperaturer vi har nu.

En måde du kan kontrollere magasinets tæthed på er at sætte en tallerken med 2-4 tændte fyrfadslys ned i magasinet på en tallerken, naturligt SKAL stokeren være stoppet. Luk magasinet og vent et par timer. Hvis lysene ikke er gået ud ER dit magasin ikke lufttæt !

Håber dette kan hjælpe dig og få din stoker til og opføre sig ordenteligt.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
martin81
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 feb 2011 07:51
Mit fyr: woody 10kw blackstar
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: det må tiden vise
Årligt forbrug: det må tiden vise

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af martin81 »

oki landbo nogle fif jeg helt sikkert vil prøve icon_cheesygrin.gif havde tænkt her til foråret når jeg skulle lukke ned så ville jeg prøve at gennem gå det helle fra en ende af... synes ikke vejret tillader det nu :x... vil sætte det pejsesnor rundt om hvor herden og kedlen kan skubbes fra hianden og rundt om askeskuffen vil jeg også sætte nået... og fuge der hvor herden er boltet på magasinet.. I toppen af magasinet sidder nået som ligner glasgummibånd men det har set bedre tider, så det skal også skiftes også vil jeg prøve det med lysene :great:
Det jeg så bare ikke kan fatte er da jeg kom ud i morges var at det plejer at være tomt i herden med flis. men idag var der så helt fyldt med flis i herden og askeskuffen... det må da være ilden der ikke får ilt nok så :roll:
martin81
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 22 feb 2011 07:51
Mit fyr: woody 10kw blackstar
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: det må tiden vise
Årligt forbrug: det må tiden vise

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af martin81 »

har prøvet det med træk i skorstenen og ild i avisen 8)
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hjælp en nybegynder og hans fattigmandsstoker

Indlæg af Landbo »

martin81 skrev:oki landbo nogle fif jeg helt sikkert vil prøve icon_cheesygrin.gif havde tænkt her til foråret når jeg skulle lukke ned så ville jeg prøve at gennem gå det helle fra en ende af... synes ikke vejret tillader det nu :x...

vil sætte det pejsesnor rundt om hvor herden og kedlen kan skubbes fra hianden og rundt om askeskuffen vil jeg også sætte nået... og fuge der hvor herden er boltet på magasinet..

Når stokeren nu har tilbøjelighed til tilbagebrand, vil jeg faktisk fraråde at tætne den på de steder. Så stiger chancen nemlig for tilbagebrand. :wink: Lidt utætheder på de steder har overhovedet ingen betydning når der ikke er iltstyring på stokeren.

I toppen af magasinet sidder nået som ligner glasgummibånd men det har set bedre tider, så det skal også skiftes

Det lyder yderst fornuftigt, jo hurtigere, jo bedre. :wink:

også vil jeg prøve det med lysene :great:

Nemmerligsen. :)

Det jeg så bare ikke kan fatte er da jeg kom ud i morges var at det plejer at være tomt i herden med flis. men idag var der så helt fyldt med flis i herden og askeskuffen... det må da være ilden der ikke får ilt nok så :roll:

Det er såment nok fordi at sneglen var tom så lang tid at ilden var gået ud. Derefter var der så faldt lidt til sneglen igen.
I øvrigt. Jo færre stikkere der er i flisen, jo nemmere vil det skride til sneglen.
martin81 skrev:har prøvet det med træk i skorstenen og ild i avisen 8)
Piiist. Hvis der ikke er træk nok fra kedlen, vil fyrrummet også være fyldt med røglugt når der er diverse utætheder fra herden mod udstødningen. :)
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar