Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor satte han den i manuelt?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Hvorfor satte han den i manuelt?

Indlæg af Boreas » 23 dec 2010 08:01

...og endnu en tråd. Som I kan se skal der virkelig læres meget.

I mit første indlæg beskriver jeg problemerne med vores åbenbart overdimensionerede anlæg. Nu har jeg et principspørgsmål.

Som sagt kan dette anlæg ikke starte op helt selv når det har været slukket. Den kan dog gå i hvilemodus. Er det derfor at forrige ejer har sat den til manuel styring? Ville den simpelthen slukke på flere tidspunkter i døgnet hvor man så skal kravle rundt med tændvæske for at tænde igen?

Eller er det fordi det store anlæg vil stræbe efter en udnyttelse der vil skrue forbruget endnu mere op hvis den fik lov at køre på auto? Egentlig er auto vel til for at effektivisere, hvis anlægget ellers er dimensioneret korrekt.

Jeg spørger fordi det ikke just er vejret til at eksperimentere alt for meget, så jeg vil gerne have en idé om hvad der sker i forhold til forbruget når jeg sætter den på auto i stedet for manuel.


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvorfor satte han den i manuelt?

Indlæg af snubbi » 25 dec 2010 18:12

hej boreas
de skulle gerne blive bedre da ilt styring regulere bedre ved svinge for brug :skiing:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvorfor satte han den i manuelt?

Indlæg af MichaelK » 25 dec 2010 20:02

Hej

Uden at vide det 100% bestemt, så tror jeg "hvilemodus" er det samme som andre kalder
pausefyring. Den slukker altså ikke helt, men ligger og gløder, indtil der igen kaldes på
varme. Det er en af ulemperne ved at have et fyr uden el-tænder.

Jeg tror den forrige ejer har sat den i "hvilemodus", for at spare de piller pausefyringen
koster. Simpelthen for at få forbruget ned.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Boreas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2010 21:28
Mit fyr: P&H 47-850
Areal: 240 i brug
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 80-100 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Hvorfor satte han den i manuelt?

Indlæg af Boreas » 27 dec 2010 11:55

Hej alle,

tak for alle indlæg i mine diverse tråde, efter at have eksperimenteret lidt med diverse indstillinger uden det store resultat, har jeg besluttet mig at bede P&H om et servicebesøg.

Som snubbi siger, burde et fyr der betegnes "6kW til 47 kW" kunne tilpasses vores behov, og hvis det kræver installation af automatik / selvtænding så må vi vel bare investere. :oops:

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvorfor satte han den i manuelt?

Indlæg af snubbi » 29 dec 2010 18:18

hej boreas
jeg kender ikke dit fyrs styring ,min baxi er sat meget langt ned at jeg bruger de tal fra modelen mindre .det gamle hus jeg bor i spiser meget varme ,samt at beliggenheden af huset har ogå noget at sige mit ligger på en bakke top.har du fået ilt procenten ned, 13% er meget for højt. hvis du kan få den ned til omkring 7-8% vil det være fint.har du en trækstabilligsator på røgrøret ?hvis du ikke har den på og du har en meget høj skorsten =højt træk=øget forbrug.du spare ca 8% på pillerne.med entræk stabilligsator.
mvh elektrikeren


Besvar