PH-12 kedeltemperatur

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
PeterS

PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af PeterS »

Hej,

Jeg kan se der er en masse diskussion omkring kedel teperature som jeg selv bøvler med.

Pt er min kedel sat til 80 grader (vinter indstilling) mens sommeren er en del lavere.

Hvad mener I omkring denne temperatur?
Min erfaring er at hvis jeg får den sat for lav så er der dele af huset der ikke får varme eller også er der ingen varmt vand i varmtvandsbeholderen!!

Mvh Peter

Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Blevet takket: 1 gang

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af Soren »

Hej Peter
Umidelbar tror jeg du skal lede et andet sted end kedel temp. ved manglende varme
65g skulle være nok under alm. omstændigheder, til varme i huset og vvb.
måske luft i systemet eller dårlig cirkulation
eller selvfølgeligt huset er piv utæt
Søren
Likes frabedes
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af Landbo »

Hej Peter.

Som Søren er inde på, skal du nok lede et andet sted. Mit gæt er du har for lille et pumpeflow i forhold til dit anlægs rørdimintioner/rørlængde. Min kedeltemperatur er året rundt 65 grader.

Hvilken pumpe har du på anlæget ?
Hvor mange meter er hovestrengen i huset og hvad diameter ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
PeterS

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af PeterS »

Hej

Mange tak for jeres indlæg

Jeg har lige sænket temperaturen til 73 grader bare for at se hvordan det går de næste par dage.
Min pumpe er http://www.wilo.dk/cps/rde/xchg/dk-da/l ... sl/161.htm
Hovedstrengen er ganske kort få meter og er i 1" rør
Varmen fordeles ret hurtigt ud i mindre strenge som går ud til hver enkelt radiator hvorved den korte hovedstreng.

Mvh Peter
PeterS

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af PeterS »

Hej igen

Jeg nedsatte temperaturen i løbet af natten hvilket betød et koldt hus fra morgenstunden!!

Omkring luft i rørene kan dette ikke udelukkes, eller rettere ved jeg har fra tid til anden.
Mit anlæg forsyner kælder (hvor stoker og pumpe også står), stueetage samt et værelse på 1. sal. Når jeg fylder vand på anlæget kan jeg ikke hører luft i anlæget men efter noget tid, kan være et par uger kan jeg igen så småt hører luft af og til!!!
Jeg kan ikke se nogle steder hvor anlæget drypper / er utæt og der er luftfangere (eller hvad de nu hedder) flere steder i anlæget (2 steder i kælderen samt 1 på 1. sal).

Jeg har idag sat temperaturen tilbage til 80 grader så familien ikke forlader mig og fyldt lidt vand på anlæget den var på 1.5 bar og fyldte op til 1.8 hvorefter luften pt er forsvundet...

Nogle gode ideer?

Nogle der har oplevet lignende at når der er luft i anlæget og der fyldes på (uden at udlufte) pludselig ikke længere oplever lyden fra luft i anlæget?

Mvh Peter

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af Landbo »

Hej Peter.

Ok med opbygningen af anlæget. Kender ikke din pumpe men formoder du har en brugsforvirring og derved har sat den til at yde max flow.

Her er der lidt til inspiration ved/til fejlfinding.

Når du har trykexpangtion kan anlæget ikke suge luft. Derimod vil den smule luft der er i vandet kunne samle sig og kræver en sjælden udluftning. Men hvis du fylder vand på gennem en extern slange vil det meste af den luft der eventuelt er i slangen overføres til anlæget. Derfor bør man altid fylde slangen med vand før tilkoblingen sker.

Hvis dit anlæg kan blive med at opretholde trykket er anlæget ikke utæt.

En susen i rørene indikere ikke luft i anlæget, derimod der er en termisk ventil der er i gang med at lukke/åbne.

Hvis der er luft, vil det nærmest lyde som en form for dryppen fra pågældende sted og resten af de tilsluttede varmegivere på strengen vil have nedsat varmeafgivelse/være kolde.

Så kommer vi til din stoker. Kender ikke modellen, men den køre vel ikke på fuld knald hele tiden for at opretholde den indstillede kedeltemperatur. ? Og kan den overhovedet opretholde settemperaturen ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
PeterS

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af PeterS »

Hej Leif,

Tak for dit meget fyldige svar

Min pumpe er sat til automax så efter sigende skulle den selv kunne mærke når der er behov for at ændre trykket.. ændre ikke på denne indstilling om det er sommer eller vinter.

Det er ikke dryppelyde i mine radiatorer så formoder ikke det er luft der er i anlæget! Men når der er gået noget tid luder det virkelig som om der føres luftbobler gennem rørene men at disse bobler blot får lov til at passere hele vejen igennem!!
Har så af sige aldrig behov for at udlufte.....

Om trykexpangtions beholderen virker kan jeg godt have min tvivl om.. den lyder hul (ingen vand i) når man banker på den.... har aldrig fået den tjekket eller testet om der var noget i men kan da være det var på tide at lave en test på en eller anden måde... hvis det da kan lade sig gøre.

Stoker fyret kan godt holde temperaturen på 80 grader men den kører ret ofte og man skal ikke tænke på at stikke hånden ind i kammeret for at rense i ret mange sekunder af gangen med mindre den har været off i længere tid... den er pænt varm.

Ja det var vidst forklaringen herfra i denne omgang :o)

Mvh Peter
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af Fer »

Et eller andet sted har jeg også lidt svært ved at købe den med at det er for lidt pumpe effekt.

Jeg har omkring 40 metes streng og 2 radiatore mere parralelt på. Omkring 100meter rør ialt. Ved normalt varme forbrug i disse dage kører min Alpha 2 pumpe max 13Watt. normalt omkring de 9.

Før sad der en UPS pumpe der ydede 45W dengang havde vi susen i rørene, det har vi ikke haft siden vi købte den Alpha2 pumpe. Min håndklædde tørre sidder sidst på strengen og virker helt fint.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
PeterS

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af PeterS »

Hej Tommy,

Gad vide om det er pumpen vi bør skifte..... men idag fx er der intet at hører i rørene overhovedet men fyldte også en smule på anlæget i går så plejer der som regl gå nogle dage inden denne luftboble lyd kommer igen.

Har lige tjekket og alt ser ok ud.... men som jeg skrev i mit forige indlæg tror jeg det kan have noget med trykekspantionsbeholderen at gøre så denne vil jeg nok se om man på en eller anden måde kan teste. Om ikke andet så bare for at være sikker :)

Mvh Peter
Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Blevet takket: 1 gang

Re: PH-12 kedeltemperatur

Indlæg af Soren »

Med stokeren i kælderen er der vel nærmest selv cirkulation
Har du gulvvarme ?
Du har et luft problem tror jeg
Hvor sidder din øverste udluftnings skrue? Hvilken etage?
Søren
Likes frabedes

Besvar