Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sk stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
sven erik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2009 17:14
Mit fyr: sk-stoker påopop 418
Areal: 130
Brændsel: korn-piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: ødum

sk stoker

Indlæg af sven erik » 25 nov 2010 18:43

hej i januar købte jeg en sk stoker og har så brugt sommeren til at pille min gamle kø stoker ned og skrotte den gamle kedel, få bygget nyt fyrrum og stillet den nye stoker op. startede for 2 mdr. siden med piller men gik over til korn efter 14 dage. fik ca 3,5 t forærende, dårlig korn med meget støv og mange fugtige klumper. hvordan går det så? ingen problemer stokeren står stille og rolig og brænder korn af har ikke haft stop den står og kører mellem 10 og 35 % idrift, ingen slagger. jeg har en røgtemp på ca 85gr på lune dage falder den til 65 gr så må jeg åbne røgvenderen for at hæve temp. ellers får jeg fugt i skorstenen. ingen problemer? ikke rigtig kun meget aske ca15 l på en uge, der ophober sig aske i hærden, i starten skrabte jeg det bare ud morgen-aften ca 1min men nu bruger jeg en hjemmelavet kompressorrens og det virker vil skrive om det senere
hilsen en glad sk ejer sven


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: sk stoker

Indlæg af Klaus » 25 nov 2010 19:23

Det er da fedt det bare fungerer med korn.
Et par gode tip: Hvis du tilsætter lidt kridt neutraliseres noget af syren der er i korn og asken + slaggen bliver finere+ så det er knap så hård ved kedlen.
Og når en Benekov fyrer med korn anbefales en røgtemp på 140 grader så man får den syreholdige røg ud hurtigere og derved er knap så hård ved kedlen.

Kunne du ikke tage lidt billeder `? :great:

sven erik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2009 17:14
Mit fyr: sk-stoker påopop 418
Areal: 130
Brændsel: korn-piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: ødum

Re: sk stoker

Indlæg af sven erik » 25 nov 2010 20:36

vil prøve at tage nogle billeder når jeg lige får tid har i hele forløbet brugt kridt og asken er meget fint pulveragtig, den hober sig kun lidt op fordi der er over 10 cm fra herd(bål) og til kedlen så derfor kompressorrens

sven erik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 dec 2009 17:14
Mit fyr: sk-stoker påopop 418
Areal: 130
Brændsel: korn-piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: ødum

Re: sk stoker

Indlæg af sven erik » 21 dec 2010 07:11

kompressorrens ja nu spiller det, startede med at montere 2 6mm rør en i hver side af herden og sådan de kun lige er inde i den, 2 haner og en kompressor. virkede fint kunne skiftevis blæse i rørene så jeg ikke blæste glødemassen helt ud. kompressoren larmede så jeg byggede en ny af en frysekomp. automatik fra harald nyborg dog med en elektrisk udlufter, en 10 l tank og sikkerhedsventil , det virker godt og er lydløs. Så skulle det laves automatisk, fik en kammerat til at bygge en styring, den består af 2 magnetventiler, 2ure (er en sammenbygget styring og en kiprelæ. et ur til blæsetiden , kan stilles fra 1 til 20 sek (bruger 2 sek) og pausetid 1 til 24 timer (bruger 2 timer) når den så blæser i det ene rør kipper relæet over og 2 timer senere blæser den så i det andet rør og sådan kører den . det virker ingen slagger eller aske i herden selv om det er kornfyring. om den blæser uforbrændt korn ud af herden? ikke noget der betyder noget vel en lille halv kop på 2 dage

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: sk stoker

Indlæg af Lau » 22 dec 2010 06:32

Du må snart komme med lidt billeder, det lyder jo rigtigt godt det hele! Overvejer selv om ikke sådan en SK er noget for mig.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: sk stoker

Indlæg af Klaus » 22 dec 2010 07:45

Lau » 22 Dec 2010, 06:32 skrev:Du må snart komme med lidt billeder, det lyder jo rigtigt godt det hele!
:great:

Brugeravatar
tom79
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01 dec 2009 18:36
Mit fyr: SK 212L
Areal: 198 + 220 Værksted
Brændsel: Piller, korn m.m
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: St.Brøndum Nordjylland

Re: sk stoker

Indlæg af tom79 » 03 jan 2011 12:08

Ja men jeg må give dig ret, mit SK køre også bare der ud af, ligemeget om det er piller/savsmuld/flis/korn/muggen hundefoder/raps og hva jeg ellers har prøvet at fylde i det af gratis sager, er det aldrig gået ud for mig, men kunne godt tænke mig og se hvordan du har lavet din hærdenrenser, da jeg selv går og kigger lidt på hvordan det kan lave, da jeg også bare går og rager der ud nu med en speciel skraber jeg har lavet,

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: sk stoker

Indlæg af Lau » 03 jan 2011 16:11

Jer der har et SK stoker, hvor meget gør i ud af rensning? Er det nødvendigt at skrabe ud i hærden hver dag? eller er det noget man gør engang om ugen? Kedlen siger næsten sig selv - dem er der jo solgt rigtigt mange af.

Er der nogen steder hvor i skal bruge særligt med energi i jeres SK?

Er der eltænder på jeres SK? Hvad for problemer har i haft med det?

Brugeravatar
a.baatz
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 nov 2007 16:50
Mit fyr: SK stoker
Areal: 208 + 122 + 20
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: 25-30 gennemsnit
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Rolfsted, fyn

Re: sk stoker

Indlæg af a.baatz » 03 jan 2011 21:43

Hejsa. Jeg kører med SK stoker siden 2007 uden problemer. Min model er uden selvtænding, men jeg har da planer om at anskaffe det nyeste brænderhoved med selvtænding + efter Steens udsagn skulle der være nogle forbedringer i brænderhovedet. Jeg kan kun sige god for dette super stoker fyr. Jeg har aldrig oplevet bare en brøkdel af hvad folk med de "kendte" mærker ofte har. Og så er det iøvrigt også væsentligt billigere.. Det vinder nok ikke nogen design priser, men det virker altid og det er vel hovedsagen ;o)
Intet er umuligt - der er bare noget der er sværere end andet..

ibmo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28 feb 2009 10:13

Re: sk stoker

Indlæg af ibmo » 04 jan 2011 11:49

hejsa jeg kører også med sk-stoker har haft det siden 2006 har skiftet en snegl da den var slidt på 4 år brænder hovde skifte jeg også til det med selvtænder det virke den første dag men siden har jeg ikke kunne tænde med selvtænder lidt øv jeg vil også sigde det kører kanon
jeg skraber aske ud ved brænderhovdet hver dag
hilsen ibmo


Besvar