Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af pillefyr !?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
måskestoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 jan 2010 17:38

Valg af pillefyr !?

Indlæg af måskestoker » 21 apr 2010 13:16

Hej,

trænger til lidt gode råd omkring valg af pillefyr.! Min første tanke var..... der skal købes nyeste teknologi og høj nytte effekt, over/under forbrænding, blæser, aútomatik osv.. Nu er jeg kommet lidt i tvivl. Måske et bio 18 med herkules kedel er ok ? Her er i hvertfald umiddelbart en del penge at spare ?

-Jeg har "hørt" at en støbejernskedel kan fungere ved lavere temp. end pladejern uden risiko for tæring... betyder det at man sparer piller?

- Hvis man kun har gulvvarme, og ingen "sløjfer" kalder på varme, hvad så med fyret. Stopper det el. ?

-Jeg bor på ældre landejendom. ydermure er efterisoleret m gipsvæg og isoleret. Der er gulvvarme. Der skal opvarmes ca. 150 m2. Når 1 sal er færdig, (om 2 år) bliver det ca. til 250 m2. Stueplan vil til den tid blive opvarmet med gulvarme og 1 sal m. radiatorer.

Indrømmer jeg har luret lidt herinde og ved forhandlere, men er nok blevet mere forvirret end klog ? Så hvis nogen på et ikke teknisk sprog kan forklare hvordan et pille fyr virker, vil det være en stor hjælp for mig.

På forhånd tak. :great:


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr !?

Indlæg af Flunk » 21 apr 2010 13:34

Nogle spørgsmpl du måske skal overveje inden du søger videre:

Vil du kun fyre med træpiller i en god kvalitet ( lidt smuld )
Vil du kunne fyre med alternative og billigere brændsler
Hvor meget arbejde er du villig til at yde, skal det f.eks have automatisk askeudtag, selvrensende o.s.v.
Vil du have mulighed for auto start/stop?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

måskestoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 jan 2010 17:38

Re: Valg af pillefyr !?

Indlæg af måskestoker » 21 apr 2010 13:53

Hej Flunk,

Hvis du tænker på korn koks osv. nej kun piller, og mon ikke det kan betale sig at købe piller af god kvalitet, ? tænker der er bedre brændværdi.!
Jeg har også overvejet et Atmos med brandkammer både til piller og træ, (se evt. mit tidl. indlæg) men det er så pladejern, og jeg er lidt nervøs for det med tæring.! Når mit gulv først har den rigtige temp. går der jo en del timer før der "kaldes" på varme igen. I sommer mdr. maj-sep. bruger jeg el til varmt vand, (bor alene så bruger jo ikke så meget varmt vand).,og brændeovn til de kølige dage.
Men jeg er virkelig i tvivl om hvad der er det rigtige ! Som tidl. skrevet er jeg kun blevet forvirret af at snakke med forhandlere!

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr !?

Indlæg af Flunk » 21 apr 2010 14:43

Hvis du kører med en returtemp på vandet på 60 grader, er der ingen risiko for tæringer i pladejernskedler.
Woody/Scotte siger endda ned til 50 grader tror jeg.
Fordelene ved en pladejernskedel er at de oftest er meget nemmere at rengøre, og de har en væsentligt bedre virkningsgrad.
Tror de pillebrændere der sælges i dag, alle er godkendte sammen med pladejernskedelr.
Mener ikke de kan godkendes sammen med støbejernskedler.
Hvis andre kender reglerne bedre, hører jeg gerne om det.
Der er ikke ret stort ekstra varmetab ved at køre med 10-15 gradr højere driftstemp.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Valg af pillefyr !?

Indlæg af Ulrik » 21 apr 2010 14:51

Multi 22 og Bio18 er begge godkendt på en støbejerns kedel.
Ligeledes er JA Stokeren godkendt på en støbejernskedel, så det kan lade sig gøre.
MvH Ulrik©


Besvar