Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad kan I anbefale ;-)

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af claus1972 » 16 apr 2010 21:59

har ikke brændt korn af overhovedet og skal heller ikke brænde det af ! har ikke heller ikke dokumentation på at det tære kedeler op indefra, men syntes da bare at du skal brænde alt det korn af du har lyst til icon_cheesygrin.gif
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Ulrik » 16 apr 2010 23:42

claus1972 -> Jeg havde egentligt forventet at en som dig der skriver så meget negativt om kornafbrænding også havde prøvet det :)

Vi er da enige om at korn er hårdere ved kedlen end træpiller og at det giver mere aske.
Jeg har brændt korn, jeg ved hvordan askemængden er og jeg ved om det er besværligt eller ej og det er de erfaringer jeg råder ud fra.
Jeg synes ikke korn lugter ved afbrænding, det dufter lidt af bageri. Men der er sikkert nogen der synes det lugter.
Det giver mere aske, men med det rigtige anlæg og de rigtige indstillinger, er det ikke værre end den kan klares.
Når man nu engang sparer en masse penge ved at brænde korn, så kan man jo passende sætte lidt til side til en ny kedel da den vil tære op et par år før tid.

Sidst jeg undersøgte kornpriser kunne jeg ikke finde noget der var billigt nok. Derfor fyrer jeg med træpiller.
Korn er ikke besværligt, men det skal være billigt før jeg gider rode med det.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af MichaelK » 17 apr 2010 06:26

Hej


Vi kan hurtigt blive enige om, at der er mere arbejde med korn, end med træpiller.
Om kedlen holder til det eller ej, vil jeg slet ikke forholde mig til. Jeg har ingen
erfaring på området.

Principielt har jeg altså bare noget imod, at man brænder "mad" af i sit fyr. Majs og
korn er mad, ikke brændsel. Jeg kunne godt strække mig så langt, at faktisk ville
kunne stemme for et forbud mod afbrænding af majs og korn. Men ind til videre, kan
jeg blot nøjes med at konstatere, at de lave kornpriser gør kornet til et billigt brændsel.
Derfor fyres der selvfølgelig med korn, og der kommer sikkert heller ikke noget forbud.

Jeg er af den overbevisning, at træpiller er det brændsel, der giver mindst arbejde i
fyrrummet. Så må man jo gøre op med sig selv, hvor meget arbejde man vil lægge
i det.



Mvh.




PS:
Træpillefyr kom ikke med i regeringens tilskudsordning, fordi vi ikke er
selvforsynende med træpiller.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Ulrik » 17 apr 2010 08:17

Det er jeg enig med dig i MichaelK, forudsat at det korn jeg ikke brænder ender i en sulten afrikaners mave.
Det gør det desværre ikke.
Det samme gør sig gældende for det mad vi smider ud af den ene eller anden grund.

Nu er det ikke blot afbrænding af korn vi snakker om når vi sammenligner scotte/woody/biowin med stokere som f.eks benekov og baxi.
De 2 sidstnævnte giver mulighed for flere forskellige brændsler som f.eks. halmpiller, tørvepiller, frugtsten osv.
Men det er jo ikke kun friheden til at vælge andre brændsler det handler om.
Et scotte/woody/biowin er også afhængig af at få en ordentlig kvalitet træpiller, det betyder ikke så meget i en benekov/baxi/twinheat osv.

Jeg siger ikke scotte/woody er et dårligt valg. Det er et godt prisbilligt anlæg, men med begrænsninger.
Jeg kan sagtens anbefale scotte/woody, man skal blot være sikker på at det er det man vil have samt kende de andre alternativer der er.

I den forbindelse kan vi også nævne Biowin som er en stort set vedligeholdelsesfri pillebrænder som blot kræver kvalitets brændsel.
Den koster kassen, men har fordele der gør at den også kan vælges.

Man kan sætte en brændekedel + akkutank op. Så har man uden tvivl det der er billigst til at producere varme.
Men man skal være villig til at gøre noget ekstra arbejde.
MvH Ulrik©

hjacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 apr 2010 20:31

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af hjacobsen » 17 apr 2010 08:37

Hvad er forskellen på et woody og et scotte anlæg, er de ikke ens og er det ligesom de gamle ladaer hvor den ene kom fra polen og den anden fra et andet land...


Frank V.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 apr 2010 20:56

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Frank V. » 17 apr 2010 10:34

Hej er der nogle der kender LS Sloker er det noget der køre ?

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Klaus » 17 apr 2010 14:53

En lille interessant artikel ang. mad/brændsel inc. lidt disskussion: http://ing.dk/artikel/107900-forsker-my ... ion-af-mad

hjacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13 apr 2010 20:31

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af hjacobsen » 18 apr 2010 08:37

Vi har besluttet os for at lukke førstesalen af, og kun benytte stueetagen, så det er 220 m2 og vi vil så købe en woody/scotte på 16 kw.

Men! vi er ikke sikre på at der ikke er frostsprængninger i huset samt at alle tilførelser til førstesalen skal skæres, så vi vil have lagt nogle nye rør i væggene og have nye radiatorer ca. 7 stk. Har I nogen erfaring for hvor meget det vil koste at få en mand til det, hvis man har materialerne selv (tiden er nemlig ikke helt til det, da vi er selvstændige og gerne selv skulle tjene penge) ;-)??

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Ole S. » 18 apr 2010 12:10

Hej
Det tror jeg er umuligt at sætte en pris på, afhænger af så mange forskellige ting. Første udfordring blir nok at finde en vvser der vil montere dine materialer, det plejer de ikke at være vilde med, da de så ikke tjener på dem.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Frank V.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 apr 2010 20:56

Re: Hvad kan I anbefale ;-)

Indlæg af Frank V. » 20 apr 2010 17:32

Hej
Er der slet ikke nogle der kender noget til LS Stoker fra Brønderslev ?.
Har overvejet at købe et fyr der .


Besvar