Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Multistoker/Multikedel 20

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 14 mar 2010 18:38

Hej

Er der nogen der har lidt erfaring med dette produkt?

Det er et 20 kw anlæg fra 2001 sammenkoblet med multistoker 400 magasin og TM 3006 styring.

Den oprindelige "producent" er ophørt og service/salg af reservedele er overtaget af Anders Adelbøg - Adelbøg Maskinservice, der laver GreenHeat.

Anders er en fin fyr, desværre bor han i Jylland, og det med at komme til djælveøen, er ikke lige hans stærke side da der ikke er kunder nok (siger han selv :| )

Som nævnt er anlægget fra 2001 og har siden 2007 haft 3 stk. herder monteret.

OK første skift var den som sad fra starten.

Næste kom fra Anders og så kommer udfordringerne new19 . Den holdt i ca. 6 måneder (stoker kører ikke sommer), og så var den brændt igennem indvendig fra i toppen af herden!

Anders og ALLE andre der blev spurgt/kontaktet, sagde: Det kan ikke lade sig gøre at gennembrænde 10 mm stål.

Nu var det jo ikke et debat forum så Anders sendte en ny herd der blev monteret.

Igen efter vintersæsonen 2008/2009 var den nye herd næsten gennembrændt ahhh1.gif

Nu var både Anders og et lokalt firma inde over hvad der kunne være galt!

En mener at anlægget er for stort til at fyre op på 287 m2, og der derfor står en "pauseflamme" og langsom gennembrænder herden. Hmmmmmm

Løsning blev at ilægge/påsvejse en ekstra "plade" af noget højstyrke stål der kan tåle extreme temperaturer, og så se om det løser problemet.

Efter ændring af herd, er der nu næsten ikke nogen pause i fyringen, og forbrug af piller er steget 50-60% i forhold til de øvrige år (æv). OK det HAR været en koldere vinter, meeeeeen.

Det bemærkes at forbrænding er fin uden sod, og med fin aske, så her er der ikke noget at klage over.

Anders er altid hjælpsom på tlf. men det er ikke et anlæg han har lavet, så hvis der er nogen der har lidt kendskab til anlægget, så kom endelig frem

Jønne


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Landbo » 18 mar 2010 20:33

Hej Jønne.

Indrømmet, kender overhovedet ikke din stoker. Syntes ikke dit 'råb' om hjælp kan blive med at stå ubesvaret hen. :)

Et er sikkert, det er ikke din pauseflammen der tager livet af toppladen af din herd, det er varmen under fyringen. Hvis herden er lavet af ubeskyttet sort jern (alm. jern) skal du ikke forvente en ret lang levetid. Kunne godt tænke mig at spørge om de nye herde er opbygget på samme måde som den orginale, det er især lufttilførslen der har interesse ? Har du ikke nogle billeder du kan sætte på her ?

Med hensyn til dit større forbrug efter reperationen er det lidt svært at bedømme om det er for meget grundet den unormale kolde vinter i år.

Har før set større stokere i mindre huse såå monstro størelsen ikke sådan nogenlunde er passende.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 19 mar 2010 13:38

Hej Leif


Tak for dit svar, og sjovt nok siger du det som alle andre har sagt. "Det kan sgu ikke lade sig gøre".

Jeg har nogle billeder der viser den første herd der brændte igennem, og som jeg skrev så er nummer 2 på vej til at gøre det samme, og hvor der nu er indlagt en topplade i noget særligt stål der tåler høje varmegrader.

Jeg kan huske at det var en som hedder Jens (Stoker Jens) der oprindeligt havde firmaet og som monterede anlæg.

Nå men jeg skal lige finde billerne og få dem lagt på a.s.a.p.

Hilsen

Jønne

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Landbo » 19 mar 2010 19:44

Hej Jønne.

Venter med længsel og kolde fusser på billederne. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 19 mar 2010 21:23

Hej igen du

Så fandt jeg lige nogle billeder, og skal lige prøve at oploade dem her til sitet.

Hmmmmm det er ikke så let, billederne er for store så jeg har sat dem ned i størrelse og så må vi se om det kan vises godt nok.

Jo det ser OK ud på prøven.

Jønne
Vedhæftede filer
Herd med hul 2 lille.JPG
Herd med hul 1 lille.JPG


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Landbo » 20 mar 2010 20:27

Hejsa igen Jønne.

Har gået og 'tygget' lidt på billederne i dag. De viser desværre ikke noget om hvordan luften kommer ind i herden. Kan du ikke prøve at forklare lidt om det ?

Som jeg ser din herd, ligner det en der er monteret inde i kedlen. Er jeg helt galt på den ?

Fortsat god weekend.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 22 mar 2010 12:10

Hej igen du

Jeg vil lige prøve at forklare og så må vi se om mine evner rækker :wink:

Der hvor hullet kan ses i herden, det er top, og i bunden som ikke kan ses på billederne, er der 4 rækker huller h.h.v. i højre og venstre side i bunden, samt lidt op i siderne. Kan ikke lige huske antal men det er mellem 24 og 32 små huller (luft tilgang).
Luften kommer ind i den ende som er længst væk på billederne, og føres frem i det hulrum der kan ses som et "rundt rør" omkring den firkantede herd.
Når der sker gennembrænding som vist, så kommer der masser af falsk luft, og anlægget kan ikke styres.

Herden er monteret med bolte på selve snegl fremføren, og derefter "kørt" ind i kedlen og fastgjort med 2 stk. fastspændere.

I princippet kan herd køres ud af kedel mens den brænder (er nok ikke noget der skal anbefales).

Jeg kan lige prøve at tage nogle billeder af hele anlægget når jeg er hjemme igen.

Hilsen

Jønne

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Landbo » 22 mar 2010 22:30

Hej Jønne.
01jb skrev:Hej igen du

Jeg vil lige prøve at forklare og så må vi se om mine evner rækker :wink:

Klar og tydeligt forklaring, selv jeg kan ikke misforstå. icon_cheesygrin.gif

Der hvor hullet kan ses i herden, det er top, og i bunden som ikke kan ses på billederne, er der 4 rækker huller h.h.v. i højre og venstre side i bunden, samt lidt op i siderne. Kan ikke lige huske antal men det er mellem 24 og 32 små huller (luft tilgang).

Ok med lufthullernes placering. Ved du om de to udgaver af herdene har samme placering af/størrelse/antal lufthuller ?

En anden ting der undre mig er placeringen af lufthullerne i siden af bunden. Normalt vil man placere hullerne jævnt ud over hele bundfladen så de levere primærluften til bålet. Hullerne op af siden levere så sekundærluften (ordentelig afbrænding af gasserne fra brændslet).


Luften kommer ind i den ende som er længst væk på billederne, og føres frem i det hulrum der kan ses som et "rundt rør" omkring den firkantede herd.

Det er en klassisk måde at lave en herd.

Når der sker gennembrænding som vist, så kommer der masser af falsk luft, og anlægget kan ikke styres.

Ja det er skidt, bålet får så nærmest kun sekundærluft. Jeg har set flere herde hvor man bare blæser ned oven i bålet. Brændslet bliver ikke brændt ordenteligt og farven på asken ligner kul. Det skal dog siges at hvis der bliver fyret med savsmuld kan det (næsten) lige gå !

Herden er monteret med bolte på selve snegl fremføren, og derefter "kørt" ind i kedlen og fastgjort med 2 stk. fastspændere.

I princippet kan herd køres ud af kedel mens den brænder (er nok ikke noget der skal anbefales).

Jeg kan lige prøve at tage nogle billeder af hele anlægget når jeg er hjemme igen.

Det burde ikke være nødvendigt men hvis du higer efter det så........ icon_cheesygrin.gif

Hilsen

Jønne
Og så er det både sikkert og vist at den ekstra plade der er lagt ind for at lukke det 'uønskede' hul ikke vil hæve dit brændselsforbrug eller påvirke forbrændingen overhovedet.

Var TM-3006 monteret som orginal styring ?
Har du iltstyring på den ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af 01jb » 23 mar 2010 13:21

Ja ja Leif, nu er det jo ikke fordi jeg har taget en uddannelse i at være "kanonfotograf" så ikke noget med at drille bare fordi jeg har fundet ud af at betjene et kamera :great:

Jo TM-3006 var på da jeg overtog anlægget (brugt, fulgte med huset) og der er ilt styring med kalibrering.

Nå skal vi kikke billeder :wink:

Jønne
Vedhæftede filer
Stoker 5a.JPG
Stoker 4a.JPG
Stoker 3a.JPG
Stoker 2a.JPG
Stoker 1a.JPG

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Multistoker/Multikedel 20

Indlæg af Klaus » 23 mar 2010 13:42

Det der sneglerør har da været små lun :wink:
Jeg har ingen kendskab til din stoker, men mon ikke den kan bygges om til noget lignene Gejs eller andre?
Det er jo en helt almindelig traditionel stoker !
Vedhæftede filer
atrama%20gejs%203.jpg


Besvar