Lidt slagge problemer ved brug af piller

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Lund »

Sådan nu har jeg fanget en af de famøse bæster. Den er sort, næsten umulig at brække over og så er den glasagtig der hvor den har lagt op ad lufthullerne.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Landbo »

Hej.

Ja ok. Slaggen fremkommer, fordi der ikke er ilt (luft) nok til at afbrænde pillen på det sted den ligger (uforbrændt træ/kulstof). Det glasagtige ved lufthullerne er smeltet kulstof pg. af høj temperatur (for meget ilt ved/udfor lufthullerne). Er ræd du bliver nødt til at leve med at rage dem væk, hvis du ikke kan justere dig fra det som beskrevet tideligere. Prøv også med nogle piller af andet fabrikat.

Hvis der er omrører i din stoker burde du måske overveje og hælde noget flis på i stedet. Det er betydeligt billigere end piller men også (lidt) mere besværligt.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Lund »

Landbo skrev:Hej.

Ja ok. Slaggen fremkommer, fordi der ikke er ilt (luft) nok til at afbrænde pillen på det sted den ligger (uforbrændt træ/kulstof). Det glasagtige ved lufthullerne er smeltet kulstof pg. af høj temperatur (for meget ilt ved/udfor lufthullerne). Er ræd du bliver nødt til at leve med at rage dem væk, hvis du ikke kan justere dig fra det som beskrevet tideligere. Prøv også med nogle piller af andet fabrikat.

Hvis der er omrører i din stoker burde du måske overveje og hælde noget flis på i stedet. Det er betydeligt billigere end piller men også (lidt) mere besværligt.
Ok den kan man vist ikke redde sig ud af, for meget og for lidt luft, hmmm vil du mene jeg skal mindske mængden der køres ind og så nærmest lukke for luften eller hvad er dit bedste bud?
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Landbo »

Hej.

Du kan ikke rigtigt gøre noget ved, at pillerne ligger i læ under lufthullerne. Det vil højst sansynligt ikke gøre den store forskel, om du kører stokeren med stor eller lille effekt, da der under alle omstændigheder kommer til at ligge piller i læ.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Lund »

Landbo skrev:Hej.

Du kan ikke rigtigt gøre noget ved, at pillerne ligger i læ under lufthullerne. Det vil højst sansynligt ikke gøre den store forskel, om du kører stokeren med stor eller lille effekt, da der under alle omstændigheder kommer til at ligge piller i læ.
Jae der skrues stadig frem og tilbage, og jeg kan ikke undgå slaggeren, men jeg har monteret en føler i skorstenen. Jeg kan se der hvor min blæser stod før, der var røgtemperaturen næsten 300 grader, nu har jeg reduceret luften så temperaturen ligger lige under 200 grader. Jeg har meget svær ved at vurdere om flammen er som den skal være, da brændehovedet sidder under risten i kedlen. Det eneste jeg ved, er at stokeren kører en del længere tid med reduceret luftmængde, men der er så skruet ned for snegletiden for at få brændt pillerne af inden de rasler i bunden af kedlen. Jeg så dette indlæg, mit brændehoved er magen til det øverste billede viewtopic.php?f=158&t=2270&p=19956&hili ... ved#p19956

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Landbo »

Hej Lund.

Først, glædelig bagjul.

Ja ok, der er så ingen huller i bunden af herden. Ved fra de forsøg med opsvejsning af ny herd, jeg lavede med/på min gamle stoker, at fordelingen af luften er ekstrem vigtig. Har bla. lavet en der ligner din i opbygning. Den gang fyrede jeg mest med savsmuld og opstillingen (herden) blev kasseret grundet dens formidable evne til at sende halvforbrændt smuld til askeskuffen. Dog vil jeg selv være varsom med nogen endegyldig konklution da de to brændsler er meget forskelligartet. Jeg endte i øvrigt op med en opstilling hvor jeg fødte primærluft op i bunden af bålet og sekundærluft ind fra toppen. Det kørte f...... godt, også med alle andre former for brændsel (sorry, har aldrig prøvet træpiller på den :) ). Asken fra den herd var altid meget finkornet og luftig, hvilket indikere en (næsten) fuldkommen forbrænding.

Det er heller ikke helt nemt at vudere forholdet mellem luft/brændsel ved at kigge på flammen, så lang tid man ikke bevæger sig til yderligheder. Bedste indikator du kan få er hedefladernes farve i kedlen. Husk altid kun at stille på en ting af gangen, enten snegletiden eller luftmængden !

Røgtemperaturen er ikke nogen god indikator for om luft/brændselsforholdet er ok. Temperaturen siger kun noget om størelsen på kedlens hedeflade kontra den øjeblikkelige indfyrede effekt eller om samme hedeflade trænger rensning !

Hvilken kedel er der på anlæget ?
Hvor mange kg. piller bruger du i øvrigt pr dag ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Lund »

Jamen tak ilm. Farven af kedelsiderne og toppen i kedlen er sort og så er der en masse af de hvide nister jeg omtalte i et andet indlæg. Hvis jeg rører lågen i fyret bliver jeg gevaldig sort på fingrene. Kedlen ved jeg faktisk ikke hva hedder, det er en støbejern men jeg vil prøve at se om jeg kan finde en typeplade, en salamander er det ikke, da den her er opbygget på en anden måde, der er bla 2 små låger over inføringshullet der kan åbnes for rensning.. Jeg har brugt ca 1 ton pr. mdr. her november og december til 240 M2.
For godt 10 år siden da jeg sidst havde stoker, var brændehovedet udformet på samme måde som dette, der havde jeg aldrig problemer med slagger, jeg fyrede med alt mellem himmel og jord, så jeg har en mistanke til pillerne, jeg bestilte en enkelt palle af de hvide piller til testkørsel her den anden dag, så vil det vise sig om det er pillerne der laver nummeret.
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Landbo »

Hej.
Lund skrev:Jamen tak ilm. Farven af kedelsiderne og toppen i kedlen er sort og så er der en masse af de hvide nister jeg omtalte i et andet indlæg. Hvis jeg rører lågen i fyret bliver jeg gevaldig sort på fingrene. Kedlen ved jeg faktisk ikke hva hedder, det er en støbejern men jeg vil prøve at se om jeg kan finde en typeplade, en salamander er det ikke, da den her er opbygget på en anden måde, der er bla 2 små låger over inføringshullet der kan åbnes for rensning.. Jeg har brugt ca 1 ton pr. mdr. her november og december til 240 M2.
For godt 10 år siden da jeg sidst havde stoker, var brændehovedet udformet på samme måde som dette, der havde jeg aldrig problemer med slagger, jeg fyrede med alt mellem himmel og jord, så jeg har en mistanke til pillerne, jeg bestilte en enkelt palle af de hvide piller til testkørsel her den anden dag, så vil det vise sig om det er pillerne der laver nummeret.
Ok med kedlen, det er højst sansynligt en gammel kulkedel. Hvis kedlen er sort indvendig, kører du med for lidt luft til bålet. Ok med forbruget. Det giver ca 33 kg pr dag. Det er svært at gennemskue da temperaturen/vindstyrken har varieret utroligt meget i de to måneder. Syntes dog, at forbruget ikke lyder helt urimeligt som et gennemsnit.

Syntes du selv dit forbrug er for stort ?

Ok med den 'gamle stoker'. Herden burde også kunne køre uden de helt store problemer. Det bliver spændende og se hvon de nye piller opføre sig.

I øvrigt, hvem har lavet de piller du fyrer med nu ?

Løber igen, har lovet at bage gammeldags æbleskiver med kærnemælk og kardemomme.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Lund »

Jeg mener de hedder KER og er herfra http://www.rammetraepiller.dk/
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Lidt slagge problemer ved brug af piller

Indlæg af Landbo »

Hej.

Pillen KER er også nævnt som værende i slaggekatogori 2 hvilket jeg tolker som at, den danner flere slagger end piller i katogori 1. Måske det er grunden til slaggeproblemet ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar