Transport af skovflis

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Kristian76
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 okt 2019 07:55

Transport af skovflis

Indlæg af Kristian76 »

Til mit KWB Easyfire har vi et magasin på ca. 3,5 x 3,5 meter, svarende til diameteren på den fejeskraber der skraber flis hen til fødesneglen.
Jeg ville gerne bygge magasinet konisk opad og stakke flisen op i 5 meters højde, men så begynder det at blive en lidt bøvlet og brutal manøvre at fylde/skubbe op med rendegraveren.
Derfor tygger jeg lidt over en transportør-løsning til at stakke det op i magasinet. To spørgsmål ville jeg godt høre om nogen har erfaringer med

- Båndtransportør må være det sikre valg. Men de er lidt småpebrede og fylder en del at have stående. Skal det være en båndtransportør, har nogen så erfaringer med hvor meget der skal til i bredden (kan man nøjes med en smal brændetransportør med skrå sider?) og kan det være et glat bånd? Stigningen vil være omkring 30 grader.

- Alternativt har jeg funderet over om man blot kunne stakke op med en slæbesnegl. Altså fjerne røret på en standard 150 mm snegl og lægge den op i stakken, således at flisstakken så at sige fungerer som sneglrør. Trækstationen (neddroslet) skal være i toppen og et støtteleje i bunden. Stigningen vil blive omkring 35-45 grader. En principskitse kan ses her: https://www.dropbox.com/s/btca8zyaj874e ... l.JPG?dl=0
Er der nogen der har erfaringer med noget lignende? Eller findes der på markedet egentlige snegle til skovflis, der kan købes til en overkommelig pris?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Transport af skovflis

Indlæg af Jens »

Hvor højt er det nuværende magasin ?
Vil fejeskraberen kunne trække det, hvis flisstakken bliver 5 m høj?
Har ingen erfaring med noget sådan, men tænker det lige er en overvejelse værd, - det er dæleme meget flis at skulle flytte igen, hvis motoren til skraberen ikke magter det.
Hvad angår opstakning af flis, så har jeg mest tiltro til transportbåndet, tror slæbesneglen vil være meget langsommeligt, - men lad os endelig høre om din løsning og gerne med nogle billeder til inspiration for andre :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Transport af skovflis

Indlæg af Flisbrænderen »

Har selv et lignende flismagasin på 3,5 x 3,5m og 3,5m høj med en cirkeludmader med 2 bladfjedre i bund. Ved ikke om en fejeskraber er det samme.

Havde en båndtransportør med glat bånd 40 cm bred og stigning på ca 30 gr til at fylde i starten, men synes gummibåndet tog for meget plads og flisen kom til at ligge i en meget stejl og spids stak, så der var en del arbejde i at skovle ca 1/3 af flisen ud til siderne. Båndtranportøren virkede fint når jeg læssede af i en hjemmebygget tragt med en fodervogn med kædeaflæsser, havde et ønske om at kunne læsse af på båndet med en aflæsservogn, men det var båndet for smalt til, ellers skulle man have lavet så aflæsservognen kunnne aflæsse meget langsomt.
Tragten skal have ret stejle sider ellers danner flisen bro. Så en ret smal båndtranportør dur kun, hvis man fylder på manuelt ellers vil flisen danne bro.
Der var ikke lofthøjde til at hæve gummibåndet højt over magasin toppen og der var stolper i vejen for at flytte gummibåndet sidevejs.

Så købte jeg en lang snegl på 11 m, som havde anvendt til savsmuld og delte den i to og satte gearmotor på 2. halvdel også.
Nu har jeg en 5 m nedsænket åben sneglerende i gulvet med en snegl på Ø 360 mm, hvor jeg kan læsse af med en aflæsservogn, der hvor båndtranportøren stod før.
Sneglen kører så flisen ind i siden på en anden halvdel af snegl, som kører flisen 45 gr op i magasinet og ender i ca 2 meters højde, hvor flisen bliver skubbet lige ud af enden og falder ned indtil der er fyldt op til sneglen. Derefter bliver flisen mast ud i alle retninger og ca 1,5 m op over sneglens udløb op til taget og kan på denne måde fylde magasinet helt op og ud i alle hjørner uden man skal op og skovle i flisen manuelt.

Transportsystemet fungerer perfekt og har givet plads til yderligere 25 m3 flis der hvor båndtransportøren stod før.

Har nu kørt i ca 7 år.

Når sneglen står så stejl som 45 gr kører flisen med rundt inde i sneglerøret, fordi fliser er så let og ru. Når jeg stopper den vandrette fødesnegl holder det med at komme flis ud af den på 45 gr selvom den fortsat kører og indeholder ca 0,5 m3 flis. Der kommer flis ud af 45 gr snegl igen lidt efter vandrette fødesnegl er startet med at mase flis ind i siden af 45 gr snegl.

Din idé med åben snegl uden rør kan måske fungere, da flisen der virker som rør er ru og nok bremser flisen i at køre med sneglespiralen rundt, så flisen bevæger sig i længderetning istedet som det skal.
Men så er det jo at flisen danner bro så let. Jeg har erfaring for at bare 15-20 cm flis over en 150 mm snegl kan danne bro.
Så hvis du læsser flisen op over sneglen med rendegraver vil det danne bro lige med det samme og kun flytte det flis lige over sneglen.
Hvis det skal kunne virke med sneglen skal du enten op og manuelt skubbe flisen ned til sneglen og det vil gå meget langsomt eller du skal have hele sneglen til at bevæge sig langsomt sideværts eller hæve og sænke sneglen kontinuerligt eller flere snegle ved siden af hinanden.

Tror også mest på bånd løsningen eller
alternativt en roetransportør med kæder, sider og medbringere. Sælges også under betegnelsen halmtransportør og de er billige men lidt tunge og klodsede.

Vil give Jens ret i at du skal være OBS på kraften på din fejeskraber.
Ved du hvor mange Nm din fejeskraber yder ?
Hvad er omdr / min på fejeskraber ?
Hvad er motor effekt i kw på fejeskraber ?
Ved du hvor mange meter producenten anbefaler som max højde på flis over fejeskraber ?

Du må gerne ringe for en snak på 4242 5125
Mvh Johannes

Besvar