Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rejser

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Rejser

Indlæg af Ugelvig » 15 feb 2015 20:37

Hvor mange tons flis bruger du om året? Bruger du strøm til backup eller reserve? Får jeg dit årlige totale energi forbrug til varme, så skal jeg lige smide tallene i min tabel i morgen. Så kan jeg se, hvad du ca. kan få i tilskud for at køre den halm gnasker til skrothandleren... ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Rejser

Indlæg af lupo3l » 17 feb 2015 16:45

Jeg er egentlig ikke interesseret i at komme af med min halm gnasker.
Den spiser gratis trærødder og haveaffald hækafklip og papkasser.
Jeg ville så gerne bygge stokeren over på en lille økonomisk kedel og den kunne fint stå ved siden af den anden.
men nej nej det må du ikke, fy fy skamme.

nemocharley

Rejser

Indlæg af nemocharley » 17 feb 2015 17:34

men det er vel lovligt at sætte en lille scotte i forlængelse (kaskade)? Sammen med en god portion solvarme, så kan det vist ikke blive mere fleksibelt i både hvornår det skal være nemt og hvornår det skal være næsten gratis?

lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Rejser

Indlæg af lupo3l » 18 feb 2015 13:22

En scotte koster trods alt en del penge og kan kun fyre med piller.

Nej hvis jeg skulle lave noget ville jeg nok købe en brugt pyrolysekedel og lade fødesneglen køre ind i den øverste låge.
Røgrøret ville jeg så koble på stokerflangen på halmkedlen.

Jeg byggede til en kammerat for en del år siden en 2 m2 udendørs tank med omrører med udtag i bunden, 5 meter skrå snegl som gik over til et faldrør og ned i en ny snegl, det kørte tilbage ind i en svensk pyrolysekedel.
Han brugte 1500 kg flis om måneden til at varme 240 m2 hus og 70 m2 værksted op.
Men alt i dag skal godkendes på teknologisk institut.
Halmkedler er så undtaget dem kan man bygge på alt hvad man har lyst til.
Derfor kommer min nok til at leve 50 år den er jo også nem at svejse lidt ny plade i :)
For de 30k en skotte inden den er monteret kan jeg jo få ca 40m2 solfanger for ;)

nemocharley

Rejser

Indlæg af nemocharley » 18 feb 2015 15:53

Fair nok - solvarme foreverz :sol: :sol: :sol: sunshine.gif sunshine.gif sunshine.gif


Besvar