Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

20 KW scotte brænder mange piller

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
MogensC3
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 09 jan 2014 11:59

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af MogensC3 » 10 jan 2014 17:24

så er jeg der igen:-)

alt er indstillet som i det ark du sendte frem til punkt 4 snegl ydelse var 1770 gram på en afvejning
punkt 07 rensning der har jeg kun til og med alm. rens luft
punkt 08 har jeg kun nej/vis/ja og så kalibrering i stedet for alt det andet

Jeg kan ikke indstille blæser rens nogen steder??


MogensC3
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 09 jan 2014 11:59

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af MogensC3 » 10 jan 2014 17:29

PS du spurgte til om jeg var langt fra i forhold til skemaet , og det var jeg egentlig ikke, kedel temp var 65 pumpe start 35 grader stop var 45, brændsel var 20 sek, snegl 1396, alt andet OK

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af Zarge » 10 jan 2014 17:46

øh, du skriver snegle ydelse er 1770g og at snegl står til 1396... Hvordan skal det forståes?

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af pille bruger » 10 jan 2014 17:47

MogensC3 skrev:så er jeg der igen:-)

alt er indstillet som i det ark du sendte frem til punkt 4 snegl ydelse var 1770 gram på en afvejning
punkt 07 rensning der har jeg kun til og med alm. rens luft
punkt 08 har jeg kun nej/vis/ja og så kalibrering i stedet for alt det andet

Jeg kan ikke indstille blæser rens nogen steder??
Tryk i rigtig lang tid på knappen SET.
Vælg Stage 4, så kan du se alle menuer.

Her er et link til en manual hvor du kan se menu punkterne.
http://www.nbe.dk/files/manager/nbe%20v ... 206.75.pdf
Se side 13 menu nr 7 "Rensning"

Den skal nok stå på 10 min - 5 sek og 55% eller 60%

Punkt 8 iltstyring skal du kun bruge hvis du har iltstyring på, ellers ikke.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

MogensC3
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 09 jan 2014 11:59

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af MogensC3 » 12 jan 2014 19:29

Hej igen nu har jeg kørt i 2 døgn og bruger stadig to sække i døgnet øv


xkfc

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af xkfc » 12 jan 2014 21:31

Hej Mogens.
Jeg syntes ikke du bruger for mange piller. Selvfølgelig ville man altid gerne bruge færre :oops:

Faktum er at der ikke er så meget at gøre. Når pillebruger og manualen har hjulpet med at justere fyret, så mener jeg ikke at der er mange piller at spare.

Start/ stop af fyret sparer ingen piller, nærmere tværtimod. Det koster energi at blæse kedlen ned, og det koster energi at starte igen. Det er smart om sommeren når der kun laves varmt vand. Om vinteren skal fyret bare køre.

Du sparer ikke mange piller ved at stoppe fyret nogle timer, det ville bare skulle koste ekstra energi at varme huset op igen. Besparelsen er lille, fordi du kun sparer varmeafledningen fra huset. Så er huset en periode 17 grader i stedet for 22, så vil varmetabet være mindre, men du sætter det meste (eller mere) til under opvarmningen.

Der er kun to måder at spare på. Skrue permanent ned for temperaturen, eller investere i isolering.

Det er også helt underordnet om dit fyr står til 16kw eller 20kw. Brænderen er helt den samme, så forskellen består blot i om hver % der reguleres er (groft sagt) 0,16% eller 0,20%, Bare fyret er korrekt justeret. :great:

Jeg har 200m2 varmet til 23-24° og 76m2 til 15° og jeg hælder små 3 sække på om dagen.

Mvh. Kenneth

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af Vangsgaard » 12 jan 2014 21:57

Vil også mene du skulle have haft den lille kedel. Fyrer selv 270kvm op fro 1919 med et 16kW scotte setup (20kw brænder, lille kedel).

xkfc

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af xkfc » 12 jan 2014 22:36

Vangsgaard skrev:Vil også mene du skulle have haft den lille kedel. Fyrer selv 270kvm op fro 1919 med et 16kW scotte setup (20kw brænder, lille kedel).
Hej
Hvor pokker ser du at kedlen er for stor? jeg syntes ikke der står noget om kedelstørrelse i nogen af indlæggene, men jeg har måske ikke læst indlæggene ordentlig :oops:

Normalt har man først fået større kedel når man fik 24kw anlæg, men det er ifølge min smed ikke godkendt længere, til hans store ærgrelse, så han har monteret en del 30kw.

Mvh. Kenneth

MogensC3
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 09 jan 2014 11:59

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af MogensC3 » 13 jan 2014 17:09

Hej

Tak for indlægene - jo det er et 20 KW men Michael foreslog at jeg skruede ned til 16 kw ydelse når det sagtens kan lave varme nok, kan bare se at nogle af de andre der har skrevet bruger væsentligt mindre, så hvis det var fintuning der skulle til ville det jo være fint. Kan heller ikke forstå at den kører konstant - gør jeres det, jeg synes jeg fik at vide at det stoppede når kedeltemp nåede 70 grader med har lige været der ovre og kedlen var 71,5 grader - synes at der mangler forslag i manualen til justeringer, men det er måske standard indstillinger

Michael - jeg prøvede det med at holde setup nede og så kom der godt nok stage 0 til 4 men jeg kan ikke vælge dem?

Fandt det kabel der var med til computeren - ser ud til man bare smider stikket i - men skal man ikke bruge en CD også?

xkfc

20 KW scotte brænder mange piller

Indlæg af xkfc » 13 jan 2014 17:34

Hej Mogens.

Om brænderen justeres til 16kw 20kw eller 24kw så betyder det intet på pilleforbruget. Brænderen er fysisk den samme, du skal ned i en 10kw for at herden er fysisk mindre, og du skal op i en 30kw før herden bliver større. Den afgørende faktor er at brænderen matcher varmebehovet. Brænderen skal også passe til kedlen. Hvilken kedel har du? men det kan næsten ikke være den forkerte kedel, for så havde skorstensfejeren ikke godkendt anlægget.

Alligevel kan det være en god ide at justere fyret ned til 16kw hvis man kan nøjes med det, for som jeg skrev i tidligere indlæg, så vil der reguleres i finere trin.

Og nej, fyret skal ikke starte og stoppe som et oliefyr.
Det skal sammenlignes med en køretur ud af landevejen, når du gerne vil køre 80km/t så ligger du nok heller ikke og kører 0km/t 160km/t 0km/t 160km/t 0km/t 160km/t icon_cheesygrin.gif , det ville koste alt for meget brændstof. Det billigste er at holde jævn fart, og det er netop det Scotten er så god til. :great:

Mvh. Kenneth


Besvar