Ökofen

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
havn
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 142
Tilmeldt: 06 mar 2011 19:04
Mit fyr: Windhager Biowin 212
Areal: 360m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 2900
Dagligt forbrug: endnu ukendt
Årligt forbrug: 10tons
Geografisk sted: Hellerup
Har takket: 1 gang

Ökofen

Indlæg af havn »

var på roskilde dyrskue igår og træf Ökofen eftereget udsagn en af verdens største pillefyrs fabrikanter, fint produktrække og måske en ret hightech tilgang til pillefyring.
Kender nogen disse fyr?
hyggemig lidt med at i deres brocure hævder de at på deres kondenserende kedel har de en nytteeffekt på 103%, betyder det så at evighedsmaskinen er opfundet??? :oops:
har altid været tilhænger af "keep it simpel" men produktet virkede fint, spændende ideer bla kører de uden lambada sonde, men bruger en recirkulations teknik i brænder, hmm?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Ökofen

Indlæg af MichaelK »

Ökofen er, som Windhager produkter ( http://www.windhager.dk ) Østrigsk kvalitetsprodukter.
Spørgsmålet er så, hvilken der er bedst. Der ville jeg lade prisen bestemme valget.
Du kan jo prøve at kontakte http://www.multismeden.dk, og høre om han vil give et bud på
en Windhager opstilling (BioWin/VarioWin).

Mht. kondenserende kedler, så er det ganske korrekt at virkningsgraden er over 100%.
Det sker fordi fyret kondensere røgen, og dermed trækker endnu mere varme ud af
de afbrændte træpiller. Flere af disse anlæg kræver faktisk ikke nogen egentlig skorsten.
En aftrækskanal i stil med den til en emhætte skulle være rigeligt. Men som navnet antyder,
kondenseres røgen jo i anlæget, det skal derfor tilsluttes til gulvafløb for at komme af med
vandet. Men nej, evighedsmaskinen er ikke opfundet (endnu).



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Ökofen

Indlæg af Fer »

De 103% er af nedre brændværdi.. Altså hvis man regner med at man bruger energi til at fordampe vandindholdet.

Hvis man så kondensere noget af det vanddamp på vej ud af kedlen, kan man få virkningsgrader over 100% af den nedre brændværdi. Præcis som på gasfyr og oliefyr.

Det med at de ikke kræver skorsten er jeg bestemt ikke enig i. Det gælder sig et gasfyr da det har meget ren røggas. Det er ikke det samme for et pillefyr. (Støv og CO..)
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Hans
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Ökofen

Indlæg af Hans »

havn skrev:Kender nogen disse fyr?
Jeg har også været forelsket i Ökofen, fik tilbud og var meget tæt på at bestille det, da jeg kom til at læse om Ökofen på div. tyske fora ala stokerpro. Generelt var brugerne tilfredse med produktet de første år, men efter ca. fem år oplevede flere at fyret skulle repareres for store beløb.
Prøv selv at google Ökofen og tyske fora...
Mvh.
Hans

Besvar