Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af MichaelK »

Ukrik. Jeg godtager gerne matematiske fakta. Jeg mener bare virkningsgraden
tillægges alt for stor betydning. Det var ligesom min pointe med at tage debatten.

Selvfølgelig tager man anlæget med den størst dokumenterede virkningsgrad. Det
ville da være tosset andet. En høj virkningsgrad spare jo trods alt brændsel i den
sidste ende.

Men anlægsbudgettet er på 175.000,-. Årlige omkostninger til brændsel ca. 20.000,-.
Og så diskuterer vi virkningsgrader, der ikke betyder mere end +/-1000,-/år i den
sidste ende. 1000,- er jo ingenting i forhold til de andre tal (det er 5%).

Men nu gider jeg ærlig talt ikke vade mere rundt i virkningsgrader. Hvis nogen vil
indregne virkningsgraden, så gør dog bare det. Jeg mener bare det er flueknepperi.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Fer »

Har der været det samme antal grad dage de år du sammenligner dit olie og pilleforbrug?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
CLK
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 aug 2010 10:00
Mit fyr: Scotte 20 Kw årg. 2011
Areal: ca. 380
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: 10.000 kg. (gæt)
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af CLK »

Hej igen,

Jeg er altså ikke kommet længere i udskiftning af mit anlæg. Jeg er kommet frem til at oliefyr er det billigste af de tre alternativer
(1) varmepumpe
(2) fuldautomatisk pillefyr
(3) Kondenserende oliefyr med solvarme.

Hele usikkerheden om hvad der er bedst har dog medført at jeg har udskudt beslutningen.

Men efter et par oliepåfyldninger er jeg naturligt nok igen begyndt at interessere mig for emnet. Og jeg er ikke vild med at skulle investere i nyt oliefyr - det virker bare forkert i 2010. Vedrørende luft-til-vand varmepumpe har spørgsmålet rejst sig om vejret er til det i Danmark efter en uge med ca. -7 grader om natten, hvor der virkelig har været et behov for varme.

Et af indlæggene, Fers, indikerede at prisen på pillefyret virkede høj. Så jeg har i mellemtiden fået et reelt tilbud fra Ökofen. Også et super fyr, som jeg vurderer det. Samlet pris inkl. installation og alle dele og med rabat...ta da...tkr. 175 inkl. moms. Altså er prisen nok rigtig, desværre.

Jeg har overvejet en light løsning fx med en pilleovn med vand til at supplere det nuværende oliefyr. Men så ser jeg at et Scottefyr kan købes for tkr. 30 inkl. moms og montering. Min tanke var så at serieforbinde med det nuværende oliefyr, der jo har indbygget VVB. Scottefyret betyder merarbejde (hvilket jeg som udgangspunkt ikke gider), men oliefyret tager jo blot over hvis det ikke bliver gjort. Har skrevet til leverandøren, der siger at de skal kigge på anlægget først. Nu ved jeg ikke rigtig om jeg vil spilde deres tid også, når jeg er så lidt afklaret med valg af anlæg.

Hvad siger I virker tilslutning af et Scottefyr i serie med nuværende oliefyr som en mulighed - eller blot en gal forbrugers fantasitanker.

P.s. Såfremt det på nogen måde virker som at jeg har teknisk indsigt er det absolut utilsigtet.

Vh.
Claus
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Landlyst »

Har du overvejet jordvarme? Det er sikker varme og minium arbejde...
CLK
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 aug 2010 10:00
Mit fyr: Scotte 20 Kw årg. 2011
Areal: ca. 380
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: 10.000 kg. (gæt)
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af CLK »

Ja, jeg har fået et on-line tilbud. Pris tkr. 220 alt inkl. med 1.000 meter rør, men så kommer der nyanlæg af haven oveni, der jo godt kan løbe op. Problemet med jordvarme og luft-til-vand er at fremløbstemperatur helst skal være lav og det passer ikke helt så godt til vores hus. Pga. haven foretrækkes luft-til-vand, hvis det ender med en varmepumpe.

Claus

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Fer »

Jeg formoder at den dyre pris på et pillefyr er pga. at der medregnes et stort pillelager, således at du kan få blæst piller ind, og dermed slippe for at slæbe piller?

Ellers tror jeg at jeg skal starte et lille firma der sætter pillefyr op :)

Jeg sad lige og kiggede efter egnede pillefyr. Baxi har lavet et fuldautomatisk. Det koster 67.000 for 24KW.

Så er der 107.000kr tilbage til en pillesilo og instalering. Lad os sige at siloen koster 30.000 så er der 77.000 til monteringen. Der skal nok bruges omkring 12.000kr til pumper rør osv.. Så er vi "nede" på 65.000 til arbejdslønnen.

Eller skal du bygge meget om for at lave fyrrummet? er der skorsten?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
CLK
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14 aug 2010 10:00
Mit fyr: Scotte 20 Kw årg. 2011
Areal: ca. 380
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Årligt forbrug: 10.000 kg. (gæt)
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af CLK »

Her er tilbud - og det er med ny skorsten. Det virker på mig som et fair tilbud, men det er bare rigtig mange penge.

Claus
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Øhh, nu har jeg måske ikke læst det hele; men hvorfor skal du have ny skorsten?

Med prisen i http://www.dvcenter.dk/index/scotte-bla ... 62x-p38321 fratrukket rabatten på 1000 kr i viewtopic.php?f=103&t=8465 ) og en flok ridepiger, som nok kan smide nogle 16 kg. pillesække i et 500 liters magasin en gang om ugen om vinteren, så står du reelt med besværet med at skulle støvsuge askeskuffen 1-2 gange om ugen og en gang om måneden bruge bruge en ½ time på rensning af kedlen.

Hvis du tænder en computer, så kan får du en SMS (eller email), hvis noget skulle gå galt (f.eks. ridepiger, der ikke fylder noget i magasinet..)

Med en oliepris på 10.000 kr/l og et olieforbrug på 5000 liter, så kan du med lidt held have få en tilbagebetalingstid på lidt over et år!

M.a.o. jeg forstår slet ikke, hvad der er at betænke sig på :)
neros
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 aug 2010 00:51
Mit fyr: alcon 6 kedel med greenheat stoker
Areal: 145
Brændsel: flis/savsmuld/fastbrændsel
Geografisk sted: hjallerup

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af neros »

Jeg vil lige smide et spørgsmål ind her, hvad med og kombinere pille fyr og solvarme det må da være noget nær det optimale, da solen ikke hverken falder eller stiger i pris, for det er vel et spørgsmål, også hvad brændslet koster, for stiger olien meget og vi ser jo lige i øjeblikket at bensin prisen ræser mod rekord pris, og har man pille fyr kunne der jo også tænkes der kom nye billigere brændsels typer på markedet..
Så hvis man vælger og kombinere sol og pille fyr så er man jo ikke låst så meget fast som med olie..

Mvh Neros
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg troede, at meningen var at begrænse anlægsomkostninger, ikke at gøre dem større med et solvarmeanlæg, som vil forøge tilbagebetalingstiden voldsomt.

Ræsonnementet om måske nye kommende brændselstyper som konkurrent til træpillefyr lyder meget spekulativ på mig...

Besvar