Benekov

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Benekov

Indlæg af Kruse »

Overvejer at skifte pillefyret ud og har kikket på benekov R 15 og har et par spørgsmål.

1. Er det nødvendigt at blande krit i ved kornfyring, vis den er med roterende korn brænder?

2. Er el-tænding noget man vil få meget glæde af, eller er det bare "smart" at have?

Den skal erstatte en pillebrænder bygget sammen med en gammel kedel og synes at korn lyder til at være et godt alternetiv til træpiller især på prisen.

Hilsen Michael
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Benekov

Indlæg af Ulrik »

1. Nødvendigt? Tja, det vil i hvert fald gøre det nemmere. Og mon ikke en Tornado vil være en god ting hvis du skal fyre med korn.
2. Det kan sagtens lade sig gøre at tænde op manuelt, det gjorde jeg sidste år.
Men det er helt ærligt meget nemmere bare at trykke på en knap og lade det ske automatisk.
MvH Ulrik©
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Benekov

Indlæg af Landbo »

Hej.

Det første spørgsmål kan jeg desværre ikke hjælpe med men en eltænder er slet ikke ringe at have. I stedet for at stå (ligge på knæ icon_cheesygrin.gif ) med lampeolie og fyrtøj, vente på der kommer så meget ild at blæseren kan startes, trykker du bare på startknappen i stedet. Personligt hører jeg til blandt dem, der kun tænder stokeren om sommeren når der skal laves varmt vand. Pausefyring er et fy ord i min verden.

Angående kornprisen. Du skal ikke forvente at kornpriserne til stadighed vil ligge på dagens prisnivo. Det vil helt sikkert stige igen. Min tommelfingerregel for, om det kan betale sig at komme 'kernekraft' på stokeren, siger at kornet ikke bør koste mere end 70% af træpilleprisen. Husk at brændværdien er lavere og du skal formodentelig stadig investere i kridt. Dertil kommer den større mængde aske du skal 'grave' ud af stokeren og bortskaffe.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Benekov

Indlæg af Kruse »

Ja kan forstå at el-tænding er noget man bliver glad for i længden.

Er klar over at det ikke er sikkert at korn bliver ved med at være billigt (jo ikke så længesiden den var over 200 pr tønde), men det er lige så meget for at finde et anlæg hvor man ikke er bundet til træpiller.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Benekov

Indlæg af Landbo »

Kruse skrev:Er klar over at det ikke er sikkert at korn bliver ved med at være billigt (jo ikke så længesiden den var over 200 pr tønde), men det er lige så meget for at finde et anlæg hvor man ikke er bundet til træpiller.
Ja ok. Deler til fulde dine betragtninger vedrørende valgmugligheder af brændsel. Det kan der formodentelig spares mange penge på senere. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Besvar