Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Klaus » 06 apr 2010 08:55

Helt enig, man skal også i den beregning tage brændselspris med, piller er pt det dyreste 1500-2000kr pr ton = 750-1000 kr skat, korn 600kr pr ton = 300 kr skat. Godt alsidigt grej, kan tjene sig hurtigt ind. Og ens egen timeløn er ret høj.
Komfortgrej og glæden ved nyt legetøj ej at forglemme new15


Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Hans » 06 apr 2010 10:09

Albert Det er egentlig en god pointe :great:
Alt efter hvad man sætter tidsforbrug i fyrrummet og sin timeløn til kan man jo så regne ud, hvor lang tid man skal beholde sit automatiske anlæg før den ekstra investering er tjent hjem i tidsbesparelse. I eksemplet du nævner (ekstraudstyr for 20000 kr, 50% skat og ½ times arbejde pr. md.), skal man beholde sit anlæg i over 33 år hvis timelønnen sættes til 200 kr. Hvis anlægget sælges inden den tid, skal differensen mellem afskrivningen på et anlæg med og et anlæg uden ekstraudstyr bruges i stedet for prisen på ekstraudstyr. Her må vi jo have nogen på banen, der kender til brugtpriser på automat-anlæg.
MEN MEN MEN nu bliver det vist lidt teoretisk :sover: Ikke at det er irrelevant, men der er nok ikke mange, der regner det hele igennem inden beslutningen om køb træffes. Er det ikke nærmere noget med at man ikke gider rense kedel, tømme aske, tænde op, fylde magasin o.s.v. selv om det måske/måske ikke er til en god ”løn”? Det kan jo være at man prioriterer sin tid anderledes…
Men jeg synes stadig, det kunne være interessant med en beregning af pris pr. kWh for forskellige anlæg. Når man så ved hvor meget/lidt tid man bruger, kan man jo så regne ud hvad det koster at være ”doven”
:wink:
Mvh.
Hans

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Klaus » 06 apr 2010 10:31

Husk også brændslet, man kan i grove træk sige halv pris til korn og flis.
Og vil man også bruge rummet til andet end fyrrum(nytte kvm) skal der jo oftest komfortgrej med, med mindre at man er glad for at sætte konen i sving med rengøring :)

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Hans » 06 apr 2010 10:56

Ja selvfølgelig skal brændselsprisen med i en beregning. Men det er lidt sværere at sætte tal på, hvor lang tid man skal have billig varme for at det kan svare sig at konen er stiktosset over ekstra rengøring icon_cheesygrin.gif
Mvh.
Hans

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Klaus » 06 apr 2010 11:10

8.gif


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dimensionering af stokerfyr (kW/m2)

Indlæg af Albert » 07 apr 2010 08:47

Jeg kan godt se at Hans er inde på et af de store problemer,for at regnestykket kan gå op icon_cheesygrin.gif

Regnestykket her i huset ser altid således ud: Hver sparet krone har 100% købekraft. Hver tjent krone har ca.50 % købekraft.
Nu var det en Benekov R eller S 15 der var på tale,her er den halvautomatiske rensning standart,så er der kun tømning af askeskuffen 1 - 2 gange om ugen,det tager ikke meget tid,og hvis anlæget er veljusteret er der kun pulveraske inde i kedlen. Hvis man lige vil rense lidt inde i kedlen fjerner man skueglasset i lågen,og stikker en luftpistol med et forlænget rør og bøjet lidt, ind i kedlen og kører den lidt rundt i alle retninger,så er den ren,man kan istedet for skueglasset lave en lille blændplade med varmefast pakning,glasset er alligevel ikke til megen nytte.
Efter man har blæst i kedlen venter men 5 min.før man åbner lågen for inspektion.
Den rensning tager ikke mange minutter.
Man kan tilvælge auto askeudtag, auto fyldning af magasin,auto tænding,samt auto kridtdosserer,men så begynder det at blive lidt dyrt,med alt det ekstra er man tæt på en fordobling af anlægets pris og de fleste er vel alligevel i tur omkring fyrrummet dagligt.
Hvis man undlader alt det ekstra,kan konens altid næsten tomme icon_cheesygrin.gif garderobe måske blive opdateret :lol:


Besvar