Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænde-pille-combi

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Brænde-pille-combi

Indlæg af Muele » 05 maj 2009 21:24

Vi står over for at udskifte vores varmesystem.

Der er jo tusind muligheder. Men jeg tror vi ender på et pille/brændefyr suppleret med solvarme på en fælles akkumuleringsbeholder. Jordvarme spøger stadig lidt i baggrunden.

Jeg har kig på en KL2 combi 15 kw. Den kan fås for ca 25.000 inkl moms.

Jeg har ikke umiddelbart interesse i at fyre med andet end piller og det træ vi falder over gratis. Tiden er der ikke til at lave en masse brænde.

Jeg kunne godt tænke mig et fyr der kunne tænde selv, det kan KL2'eren ikke. Det kan dog pausefyre.

Findes der overhovedet andre combifyr på 14-20kw som er til at få til en lignende pris?


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Brænde-pille-combi

Indlæg af thoken » 05 maj 2009 22:11

Muele skrev:Vi står over for at udskifte vores varmesystem.

Der er jo tusind muligheder. Men jeg tror vi ender på et pille/brændefyr suppleret med solvarme på en fælles akkumuleringsbeholder. Jordvarme spøger stadig lidt i baggrunden.

Jeg har kig på en KL2 combi 15 kw. Den kan fås for ca 25.000 inkl moms.

Jeg har ikke umiddelbart interesse i at fyre med andet end piller og det træ vi falder over gratis. Tiden er der ikke til at lave en masse brænde.

Jeg kunne godt tænke mig et fyr der kunne tænde selv, det kan KL2'eren ikke. Det kan dog pausefyre.

Findes der overhovedet andre combifyr på 14-20kw som er til at få til en lignende pris?


Hej!
Jeg vil umiddelbart glemme alt om kombifyring, der er ringe virkningsgrad på de fleste af kombifyrene, og ikke ret mange af dem er godkendt efter reglerne! Så du risikerer at din skorstensfejer kasserer installationen!
Den bedste måde at fyre med pind på er i en rigtig brændekedel,(fx orlan, eller atmos) hvor effekten kan reguleres med en blæser eller suger! Og så med en akkumuleringstank! Dvs du skal have 2 kedler : en til pillebrænderen, og en fastbrændselskedel!
Og medmindre du har adgang til meget billigt(eller gratis) træ, er det næsten ikke besværet værd!
Jeg ville satse på jordvarme, eller en god billig pillebrænder(fx. woody), der har eltænder, og som kan programmeres til effektiv sommerdrift(helt ned til 3-4 kg piller pr døgn ved varmtvandproduktion)
Solvarmen lyder fornuftig nok!

Men det er bare min holdning :roll:

Held og lykke med valget!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Brænde-pille-combi

Indlæg af Muele » 06 maj 2009 07:21

Tak for svaret.

Jeg er med på at et combifyr aldrig vil være optimalt.

Men hvis bare pille-delen har en fornuftig ydelse er jeg tilfreds.

Forhistorien er at jeg egentlig havde lagt mig fast på en woody på en opopkedel. Men så så jeg at man kunne få den omtalte KL2 combi for kun 2.500,- mere end woodyen. Ca samtidigt kom solvarme ind i billedet. Og så var der jo alligevel behov for akkumulering. Kan jeg bare fyre 1-2 m2 træ om året, har de 2.500 ,- jo en tilbagebetalingstid på bare to år. Forudsat at pilleydelsen er ca den samme.

Jeg hverken køber eller installerer selvfølgelig noget uden at have skorstenfejeren med på sidelinien. Jeg har tænkt mig at ringe til ham idag for at forhøre om han vil kunne godkende KL2 combien. Den skulle have godkendelserne iorden.

To separate fyr har også været vendt. Men det bliver dyrere, både i indkøb og installation. Og pladsen er nok også lige trang nok til både akkumulering, v.v.b, solvarme, to fyr, og fire tons/m2 brændsel, som vi må stille derind. Vi har ikke så meget andet indendørs lagerplads.

mvh Mogens

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Brænde-pille-combi

Indlæg af Muele » 06 maj 2009 13:41

Nåja, så har jeg været en tur forbi Bio18.
Den var på papiret lovende.

Men når det kommer til stykket, så hælder den 55% af varmen op igennem skorstenen når man fyrer brænde i det. Det er bare ikke godt nok (hvis det overhovedet er lovligt). Tak til Thoken for relevant link.

Findes der slet ikke noget der er bare tilnærmelsesvist ok til brænde samtidigt med at det er godt til piller?

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Brænde-pille-combi

Indlæg af Flunk » 06 maj 2009 13:57

Har du set efter på TI´s liste over godkendte anlæg.

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... =fabrikant
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: Brænde-pille-combi

Indlæg af Muele » 06 maj 2009 14:16

Joe, jeg har kigget på listen og den eneste kedel jeg lige får øje på er Baxi Bonus 30
Den koster ca 33.000 kun for kedlen, så hvis jeg køber en Scotte og en fornuftig brændekedel til måske 20.000, så er jeg nok både sluppet billigere og ender med en bedre løsning.
Men listen er jo ikke udtømmende. Det er derfor jeg har oprettet dette emne.


Besvar