Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad skal jeg vælge?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af thoken » 03 feb 2009 14:47

Tass skrev:Pumpen SKAL flyttes som beskrevet. Den kontraventil som thoken beskriver thoken jeg ikke vil virke (sry thoken). Det modtryk som pumpen vil genere vil være større en det der skal til for at åbne det så den løsning vil ikke virke.
Så flyt pumpen.
Nu kender jeg ikke Tasso kedlen men vil have meget svært ved at forestille mig at der ikke vil være mulighed for at sænke røggas temp med et par røgvendere. Køb evt en skamol plade som du selv kan skære til, så er det en billig test

Det var ikke ment som et løsningsforslag at montere en kontraventil :roll:
Det var for at finde ud af om der sad en der nu, der var defekt!

Jamen hvis pumpen er eftermonteret, så er den fejlplaceret fra starten, og så har det aldrig virket!
Nemmest og billigst=flyt pumpen, og evt montere en termostatisk shunt(fx en watts)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af thoken » 03 feb 2009 14:53

Jakob J skrev:Mht. den termostatstyrede shunt så iblandes der allerede en del varmt vand i returen fra vvb. Dvs. at der lige pt. er en form for dobbeltkonfekt ved både at iblande via shunt'en og fra vvb.

Hvordan er princippet for sådan en røgvender? Hvor skal det sidde og vil det ikke under alle omstændigheder komme til at besværliggøre rengøringen af kedlen?

Hilsen Jakob

Mht. til temostat styret shunt, så køb 2 og monter den ene som kedel termostat(som tidligere foreslået i tråden) og den anden ved din vvb, så kan du styre temp. i din vvb, og har mulighed for at montere en lavenergipumpe(rigtig placeret indenfor shunten), så kan denne regulere og den vil tjene sig relativt hurtigt hjem i forhold til ups pumpen på trin 3 :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Tass » 03 feb 2009 14:56

thoken skrev:

Det var ikke ment som et løsningsforslag at montere en kontraventil :roll:
Det var for at finde ud af om der sad en der nu, der var defekt!

mvh thoken
Så er det bare mig der misforstod hvad du mente og så mener vi jo i bund og grund det samme.
Væk med en evt kontraventil og flyt pumpen så spiller det.
Det kan aldrig ha virket med nuværende setup)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Jakob J » 03 feb 2009 19:12

Flunk skrev:Jeg tror de fleste typiskt tages ud når kedlen rengøres, og genmonteres inden opstart.

Med kun Varmt vand fra VVB til retur, har du ingen garanti for returtemperaturen.
Det er korrekt, at der ikke er nogen garanti for returtemperaturen, men vvb vil formentlig aldrig komme til at trække ret meget varme ud af vandet. Bare en mavefornemmelse jeg har. Der sidder en alm. lukkehane lige efter afgangen fra vvb. Den har jeg skruet så langt i som muligt så gennemstrømningen igennem vvb sættes ned. Måske det var bedre med en termostat her?

Sådan en termostatstyret shunt hvor måler den temperaturen henne? Hvis nu at måleren sidder helt nede ved indgangen til kedlen vil den kunne lukke for iblanding af fremløbsvand, hvis vandet fra vvb gør, at returvandet har en høj nok temperatur. Er det normalt at en shunt virker sådan?

Ang. røgvender. Hvordan sættes sådan en plade fast inde i kedlen? Idéer?

Hilsen Jakob
Med venlig hilsen Jakob

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Jakob J » 03 feb 2009 19:16

Fandt lige et gammelt emne fra Troldmand herinde fra:

viewtopic.php?t=2386

Billede 12 skriver han viser en Tasso B3 med dobbelt røgvender. Sådan 2 låger har min kedel også, men er det en røgvender?
Med venlig hilsen Jakob


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Ernst Drastrup » 19 feb 2009 21:03

Hej Jakob Jørgensen.

Eftersom jeg har været i Californien den sidste måneds tid, er det først nu, jeg ser din mail.
Jeg føler virkelig med dig, at du / I må leve med kun 18 grader, det er jo til at blive syg af.

Jeg mener din Tasso B 3 er en støbejernskedel, hvis den er af støbejern, så behøver du slet ikke nogen shunt, da støbejern ikke tæres ved, at der opstår kondens på kedelfladerne. Det er kun pladejernskedler som kræver en retur over 60 grader, for at undgå kondens.
En anden ting er, der må ikke være hverken pumpe, - shunt, - ventiler eller lignende på fremløbet, som skal gå uhindret og jævnt stigende op til ekspantionen.
En andeen ting er.: Rækkefølgen skal hedde Kedel, - ekspansion, - pumpe. Altså K.E.P. og aldrig omvendt, sagde læren, så kan I vel huske det.
Derfor vil mit forslag være. Monter et 1" rør fra kedel direkte op til ekspansionen.
På dette "stigerør" kan du sætte et T stykke, hvor efter du monterer pumpen der på fremløbet.

Måske sidder der en ventil på returen fra din varmtvandsbeholder, som måske er lukket helt op, så den "stjæler" drivtrykket fra det øvrige anlæg. Hvis der sidder sådan en ventil, så skal den bare åbnes ganske lidt, for vand er lige så dovent som mennesker, det løber den nemmeste vej.
På returen fra v.v.beholderen bør der monteres en ½" radiatorventil f.eks. en Danfoss terurtermostat.
Hvis du absolut vil have en shunt på, så monter en Danfoss type RAVL med løs føler (Temperaturområde omkring 40 - 80 grader)
pris omkring 7 - 800 kr. Den skal monteres efter pumpen
Jeg prøver lige at vedhæfte et diagram, der nogenlunde ligner det, du har brug for.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Jeg håber virkelig det kan hjælpe dig.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Jakob J » 19 feb 2009 22:18

Hej Ernst

Tak for dit fyldige svar. Jeg har rodet en del med tingene siden tråden blev startet. Der er endnu ikke ændret på noget, men planerne er lagt.

For det første ændres rørføringen så alle returløb går til sugesiden på pumpen. Dvs. at cirkulationspumpen kommer til at sidde ret op og ned af tilgangen på kedlen.
For det andet fjernes shunt'en (VVS'eren sagde det samme som dig ang. tæring) så fremløbet kører uhindret. Der sættes til gengæld en decideret lukkeventil på, så der kan lukkes for alt fremløb til radiatorer i huset (undtagen badeværelset i kælderen) og dermed varmes vand uden spild i sommerhalvåret.
For det tredje opsættes ny 160 liters kombi vvb (tror det bliver en Metro) med elpatron så jeg har mulighed for at slippe for pillerne i sommerhalvåret.

Hvad angår ekspansionsbeholderen så sidder den i sammenkobling med overløbet på retursiden i anlægget.

Jeg håber ikke vi er alt for skævt på den :?
Med venlig hilsen Jakob

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 feb 2009 10:01

Hej Jakob
Nu må vi lige have det helt på det rette.
Ekspansionsbeholderen skal tilkobles et "stigerør" der går direkte fra toppen af kedlen og direkte op i bunden af ekspansionsbeholderen. Der må ikke være hverken pumpe eller ventiler på dette stigerør. Der må være et Te stykke, hvorpå du så kan montere pumpen til fremløbet til radiatorene. Så har pumpen beholderens hvilende vandsøjletryk på sin sugeside
Jeg kan ikke li den pumpe du skriver om, der sidder nede på siden af kedlen.
Jeg holder stadig på, at pumpen SKAL ALTID sidde på fremløbet.
Hvis du sætter den på returen, ændrer du dit anlæg, fra at være et trykanlæg til et vacumanlæg, og derved kan du komme til at døje med luft i anlægget. Og luft er et anlægs værste fjende.
Det hedder Kedel, - Ekspansion, - Pumpe. Altså K.E.P. og aldrig omvendt, sagde læren altid, (så kan I vel huske det).
Og overløbsrøret skal føres til synligt gulvafløb, og ikke ud på taget, som så kan risikere at fryse.
Det vil være fornuftigt at tilkoble ekspansionen med "varmelås" se på diagrammet, hvordan det skal laves. Hvis ikke du laver varmelås, så "slæber" du altid ekspansionen med. Den bliver lige så varm som fremløbet, idet der sker en selvcirkulation i "stigerøret".
Isoler herefter beholderen rigtig godt sammen med "stigerøret" som skal gå op langs beholderen, så fryser beholderen aldrig, for selve stigerøret vil altid være varm.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Jakob J » 22 feb 2009 16:33

Hej Ernst.

Dejligt du ikke er sådan lige at spise af med en sø-forklaring :D

Nå. Men jeg har jo måttet undersøge tingene nærmere. Det gav en aha oplevelse oppe ved ekspansionen, som ikke så ud som jeg troede.
Ekspansion.JPG
Den røde er tilgangen fra STIGERØRET som kører uhindret fra kedel og op. (det vidste jeg ikke...)

Den blå er OVERLØBET. Det er den jeg har vist i min principskitse i et tidligere indlæg. Returen fra denne kører tilbage ned i kælderen ved gulvafløbet.

Ang. varmelås så forefindes dette ikke.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med Te stykke, hvor pumpen kan monteres. Er dette vist på din skitse?

Mht. den placering som vi pt. har valgt ved siden af kedlen kan jeg godt se strider mod din lærers vise ord. Lige nu roder jeg faktisk en del med luft i systemet, så noget er der galt.

For at lette snakken har jeg rettet min skitse til så ekspansionen er med og den løsning vi har fundet frem til er vist. Jeg ser umiddelbart 2 problemer.
Centralvarme.pdf
(13.25 KiB) Downloadet 96 gange
1. Cirkulationspumpen sidder ikke som du/din lærer foreskriver.
2. Ekspansionen er ikke monteret direkte fra kedlen på et stigerør, hvis lukkeventilen lukkes ved sommerkørsel. Der vil vandet skulle ekspandere via cirkulationspumpen.

Hvordan vil du i så fald mene skitsen skal se ud, hvis du/din lærer skal have ret? :)
Med venlig hilsen Jakob

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 feb 2009 17:34

Hej Jakob.
Nu har jeg tegnet dit anlæg, som det skal se ud, hvis det skal virke optimalt.
Om yderlige oplysninger ønskes, vil jeg helst du sender en mail til.:
mailernst@mail.dk

M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar