svært valg af stoker og af kw

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af jni »

det skulle gasellen kunne.
Man kan også skærer hul i siden på en baxi solo, og sætte en løs pille brænder ind der. Der er nogen det sælger sættet. Det er desværre kun lovligt hvis man har instaleret solokedlen inden 1/6 08
mvh jesper

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af traktorsmed »

ja jeg ved godt der ikke er mange på papiret der er godkendt til brændefyring, men lige som julehund skriver muligheden er der;) men der er ikke nogen der er kommet med nogle forslag til størrelse. vil et mindre anlæg der kører på højere blus ikke kører bedre end et stort der kører og regulere meget?
glemte helt at skrive jeg har akkumuleringstank på 1200 liter.
jeg kan godt følge nogle af jeres meninger om at have to fyr, men det vil jeg ikke igen har både oliefyr og brændsel fyr nu og det fylder sku altsammen, det skal være en samlet combi enhed, men gerne/helst en der nemt kan skilles mellem kedel og stoker.
jens - du skriver det med at de combi ender ikke har god udnyttelse, jeg vil både og give dig ret, selv følge kommer vi nok aldrig op på helt det samme som en der kun er bygget til fastbrændsel, men hvis du går ind på f.eks ksm's hjemmeside og kigger på kedler, så vise de at på de 2 jeg tænker lidt på (16kw alcon og 20kw alcon hedder hvis alcon6) har en udnyttelse på 80%, alene som fastbrændselskedel, men her kommer det sjove så for på en combi med fuld iltstyring (om den er godkendt eller ej) vil du da under alle omstændigheder få en højere udnyttelse end de 80% uden noget som helst. har jeg ikke ret? så kan spørgsmålet om de 80% så være om de holder, det skal jeg ikke kan sige.
hvad med mine pris eks. er jeg langt fra hvad i der har noget tilsvarende med combi fyr og m2 (i behøves ikke komme med de præcise tal) men bare om jeg er langt over eller under.
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Bop »

Jamen traktorsmed sagt fra en lastvognsmek
Der er jo en god grund til de ikke er godkendte det er hoevdsaligt fordi virkningsgrad er i bund på brænde.
Derfor skal man jo lige tænke over hvad man gør.

Ligesom hvis man kører Fendt er det jo sjældent man begynder at køre Zetor

Det er jo gerne forbrug & virkningsgrad der hænger sammen.

Baxi brændekedel ligger på omkring de 90 % virkning en scotte eller woody med den billige kedel er ca 89,7 % mener jeg det er

Vi har 296 m2 og en woody kedel som vel svarer til alm opop i størrelse med en 16 kw brænder kan godt klare det.
Grunden til at vi har valgt en større 24 kw brænder er at vi har gæstehus som nok også på sigt skal tilkobles.
Nu kører jeg ikke på fuldt blus derfor kan jeg sige dig at det forholder sig sådan.

Du skal under alle omstændigheder passe på ikke at få købt din stoker for stor da der er en del baxi ejere for nogle år siden som altid blev lokket til de store jeg kender til en.
Det er bedre at have mindre kedel på fuldt godaw end en stor på lavt blus.

Vi har så også fjernvarmerør på 40 meter mellem fyrrum & hus

Da jeg har prøvet en bio18 på de såkaldte 29 kw men som så kun ydede 19 kw i test den havde da nok at gøre

Så en ting du ihvertfald skal se på er ligemeget om de er testet i DK Sverige eller Tyskland se på hvad testen viser i kw IKKE reklamer .
For der er også nogle dyrere fyr hvor bla virkningsgrad i test ikke er den samme som i reklamer.

Så vidt vides er der nogle enkelte helt nye kombikedler som har god virkningsgrad på begge dele syntes jeg har set indlæg om en der havde set et på Agromek men prisen er sikkert også derefter.

Der findes jo som sagt også ds stoker ved ikke lige hvad virkningsgrad den ligger på i begge brændsler om den er testet på andet end piller.

For den kan så også fyre korn da en støbejern bedre kan holde til det.



En KSM kører rigtig godt for kender en der har en og tilfældigvis har han 2 ejendomme hvor han der hvor han bor bare har en alcon til brænde med god udnyttelse.

Det er da muligt du skulle spørge stokerservice herinde om det .

Men som sagt godkendt til brænde tror jeg ikke den er hej
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Jens »

De skriver også at de ikke er godkendt som stand-alone brændekedler, - og det undre mig, for hvis de kan nå 80% i udnyttelsesgrad så burde de også brænde så rent at de kunne overholde de andre krav.
Men tilstået de synes at have en noget højere virkningsgrad end jeg regnede med, men tvivler nu stadig på de kan leve op til det.

Kender ikke meget til iltstyring, men jo hvis du kan aftage varmen (til din akku) så må det være et plus. Iltstyring tilpasser brændsel og luft til hinanden, så når du har fyldt op med brænde, så er den faktor låst fast og luften bliver den variable. Og det må medføre meget luft og dermed megen varme, men det er jo også iorden så længe akkutanken kan aftage det.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Bop »

Nu kender jeg slet ikke priser på de kombifyr som man har hørt rygter om.
Men min ærlige mening er at da jeg ved en Alcon alene er økonomisk til brænde.
Og en KSM stoker også er økonomisk & fås med iltstyring tjaaah så ville jeg jo nok hvis jeg var dig tænke lidt over det

Der er så nogen der siger den ikke kan fås med selvtænder det ved jeg bare ikke srøg stokerservice

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af traktorsmed »

ksm og blacksmith ligner hinanden meget, så hvis det skulle blive det valg tror jeg det blev blacksmith (nogen kører opel andre kører toyota).
men tror mere jeg hælder til en gejs med 16kw kedel om det bliver gejs's egen eller alcon ved jeg ikke. men intet er fastsat endnu.
og det med fastbrændsel og ydelse gør ikke den store forskel, bare det kører ordenligt på både fastbrændsel og piller (husk på hva jeg kommer fra mht kedel) og som mange kloge folk siger når man først har prøvet hvor nemt det er med piller så gider man ikke stå og skove, kløve, stable og kører ind, men vi får se det er trodsalt det billigste hvis man gider arbejde.
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Julehund »

syntes min brænder ok, men venter på en lummer periode, der vil det vise sig om den er for stor... så må jeg bare rense lidt oftere, hvis den soder lidt
men men.. der kan jo supleres men nogle ganske enorme "træpiller", og det vil jeg ikke bytte med!! :)
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Brian B »

Hmm der er nogen der går lidt for meget op i godkendelser men sådan er det nok, de kan da bruges til at tænde op med
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Bop »

Det er da godt nok hvis din fejer vil godkende uden så er det da godt nok Brian

For hvis et anlæg ikke bliver godkendt så dækker brandforsikringen ikke .

Ellers kunne det jo være ligegyldigt kan man sige.


Reka er da vist for øvrigt toppen hvis man skal have noget rigtig solidt indenfor stoker men de kan vel ikke fås til brænde
Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Fiahgt »

Nej rekaen er kun til stoker men der kan du fyre billigt hvis du vil. Har fået tilbudt et træk flis til sæsonen for 5000, har dog valgt og springe over da jeg har andet at bruge tiden på i år. Men så kan du fyre huset op for 5000 i en hel sæson. Men så er der jo næsten det samme arbejde som hvis du fyrer på brænde. Men igen så er jeg vildt glad for min Reka den kører konstant har tømt aske ud engang siden den blev sat op den 16 dec, har dog lidt med noget glanssod men det bliver nok bedre engang når jeg lige får kigget lidt mere på det. Men det kan klart anbefales så faktisk stokerservice har et til salg.

Besvar