Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

svært valg af stoker og af kw

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

svært valg af stoker og af kw

Indlæg af traktorsmed » 07 jan 2009 22:56

hej alle sammen

jeg er ny herinde, mit gamle passat fastbrændselsfyr fra 79, er ved atvære klar til udskiftning (en lille bitte smule utæt) her i 09.
jeg vil have mig et fyr der kan kører både med træpiller (måske andet hvis jeg finder nogle billige tilbud) og fastbrændsel, jeg har et par modeller i tankerne, men størrelsen er sku svære. Nogle steder skriver de det ene om kw og m2 og et andet sted noget helt andet, mit gamle passat er 20kw (garanteret med en elendig udnyttelse) men der er bygget en hjemmelavet røgvender ovenpå som giver helt enorm meget mere effekt, huset er på 137 m2 (beboelse/opvarmet) men der er rigelig med udvidelses muligheder, det nærmer sig nok omkring 200m2 hvis jeg tæller mine ombygningsplaner med, men det er først nogle år 2-10år frem i tiden det vil blive aktuelt. første barn er også på vej og vi er ikke dem der spare på vandet når vi bader, plus jeg har kalofere i værkstedet, men de er meget sjældent tændt, så de skal ikke regnes med i kw forbruget.
jeg vil nok komme til at fyrer 60% fastbrændsel og 40% træpiller (ved godt der er mange der siger man ikke gider fastbrændsel når man har prøvet det andet), så iltstyring er et must, mine forslag er:
- blacksmith 18kw med div udstyr jeg har i tankerne ender det ca på 57000kr - minus er at den ikke kan skilles mellem kedel og stoker ved rengøring og rep.
- gejs stoker m. gejs 16kw kedel med div udstyr ender det ca på 51000kr
- gejs stoker med alcon 16kw kedel med div udstyr ender det ca på 52500kr
- gejs stoker med alcon 6 kedel (20kw) med div udstyr ender det ca på 56500kr
- cn 15unit pris ca 63000kr - minus er at den er ikke kan skilles mellem stoker og kedel for rengøring og rep. og den opbygning med magasin bag kedelen passer dårligt ind i mit fyrrum.


håber i har nogle gode forslag og evt også andre modeller der minder lidt om disse.

et andet spørgsmål: når nu gejs sælger deres stokerdel med en maks effekt på 20kw og man montere den på en 16kw kedel, vil anlæget så kun kan kører på maks 80% eller vil den kan kører op på de 100% og så de sidste 20 % er spildt eller er det bare mig der er blevet lidt forvire


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Julehund » 07 jan 2009 23:49

den vil være godt over den lille kedel! (man kan regulere ydelsen på styringen) jeg har en med alcon 6, og den er rigelig stor til et gammel utæt skrummel fra 1900 ca.. 180m2..
valgte alcon 6 pga. muligheden for at (host host) fyre med træ også! det er den ikke godkendt til!
ellers et meget robust fyr/stoker :)

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af jni » 08 jan 2009 13:19

Har du set dette her: http://www.titanheating.dk/Biowin.33.0.html
Kig på det der hedder gaselle, det ser da meget smart ud (ihvertfald på papiret)

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Brian B » 08 jan 2009 16:59

Hej
Der er et par stykker her inde der har en ksm tror det er 325 og 318i som de er rigtig glade for til at fyre med pind i sammen med piller, jeg ved ikke hvor meget dyre de er.. bare et forslag
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Bop » 08 jan 2009 17:09

KSM kører godt og er billigere end gejs mener jeg

Men vedr kombinering af brænde / piller så er der vidst stadig ikke mange der er godkendt til begge dele hvilket også fremgår af pris på de enkelte der er . :great:
Nogen der siger ksm ikke kan tænde selv.


Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Bop » 08 jan 2009 17:12

Nogle af anlæg er så dyre så hvis man har plads er det ligeså billigt at købe baxi brændekedel og eksempelvis scotte fyr komplet og så er jeg ved at tro man har bedre virkningsgrad på begge brændsler.

Men det er selvfølgelig bare en ide men syntes nogen af fyrene er for dyre simpelthen. Min mening

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Jens » 08 jan 2009 17:19

Hvis din fordeling er 60 % brænde, så bør du have en forgasningskedel for at få en ordentlig udnyttelse af brændet, mange af kombimodellerne er ikke godkendt til brændefyring, fordi udnyttelsesgraden ikke er meget større end på en gammel salamanderkedel, nok ca 50-60 %.
En Baxi Bonus brændekedel med pillebrænder kunne være en godkendt mulighed, men så kan der desværre heller ikke anvendes alternative stoker-brændsler.
Men til brænde (med akkutank naturligvis) og træpiller tror jeg den er noget af det bedste, men sikkert hundedyr :-(
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af jni » 08 jan 2009 17:24

Baxien er sikkert god (det er deres brændefyr ihvertrfald) Men mig bekendt kan pillebrænder ikke være monteret mens man fyre med brænde, altså ikke noget ned at tænde op, og når det så bliver koldt, slår den over på piller
mvh jesper

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Bop » 08 jan 2009 17:29

Jamen så er man tilbage hvor der er nogle få fyr som er godkendt til begge dele
Og hvor man så må se på virkningsgrad & pris og se om det er for dyrt i forhold til 2 fyr Der er da også den fordel ved 2 fyr at man kan fordel udgiften ved ikke at skulle købe for en formue på en gang icon_cheesygrin.gif

Vi har jo mange gode ideer håber du kan bruge nogen af dem hej :great:

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: svært valg af stoker og af kw

Indlæg af Jens » 08 jan 2009 17:32

Nej det har du måske ret i, det ser i brochuren ud til at der er to låger på, en med pillebrænder og en uden. Og det kan godt være at den ikke kan fyre med brænde, når pillebrænder er der, at den måske ikke kan tåle varmen eller lign. Det skulle selvfølgelig undersøges først, for det smarte er jo hvis pillebrænderen bare kan tage over.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar