Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
fmuxoll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 sep 2008 17:32

nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af fmuxoll » 16 sep 2008 20:01

jeg er helt ny i denne brance og har lige overtaget et gammelt hus på 500 m2 og ved ikke det fjerneste om nogle former af fyr så jeg vil gerne spørge om hvilket fyr der ville være det bedste til et 3 plans hus på 500 m2 med fuld kælder og fyrrum i kælderen. huset er fra 1939 og efter taget er blevet efter-isolering er det ok isoleret. det er på nuværende tidspunkt opvarmet med olie fyr instaleret i 1986. det nyge fye skal helst være stoker eller pille fyr og prisen jeg har råd til er ca. 60,000 kr.
kan nogen hjelpe mig med gode råd.
mange hilsner frede.


Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af Jobak » 16 sep 2008 20:32

fmuxoll skrev:jeg er helt ny i denne brance og har lige overtaget et gammelt hus på 500 m2 og ved ikke det fjerneste om nogle former af fyr så jeg vil gerne spørge om hvilket fyr der ville være det bedste til et 3 plans hus på 500 m2 med fuld kælder og fyrrum i kælderen. huset er fra 1939 og efter taget er blevet efter-isolering er det ok isoleret. det er på nuværende tidspunkt opvarmet med olie fyr instaleret i 1986. det nyge fye skal helst være stoker eller pille fyr og prisen jeg har råd til er ca. 60,000 kr.
kan nogen hjelpe mig med gode råd.
mange hilsner frede.
Hej og velkommen
Der er da en fin 1 her:
viewtopic.php?f=28&t=3858
og så sparer du endda 55.000,- icon_cheesygrin.gif

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af kaptajnen » 16 sep 2008 20:44

Ja, men pas nu på tæringer. Skulle den tære igennem kunne det jo være at du kan svejse eller måske kender du en god makker med de evner og tid(!) (det gjorde jeg med en HS Tarm Solo Plus fastbrændselskedel) kan du virkelig komme billigt igang med en fin stoker!

God jagt og velkommen til!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

fmuxoll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 sep 2008 17:32

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af fmuxoll » 16 sep 2008 22:23

det er et meget stort hus og jeg er faktisk også førstegangs husejer. jeg har kikket på en masse muligheder, men jo mere jeg kikker jo mindre fatter jeg.
måske der er en der lige kan forklare mig hvad bare nogle af alle disse hersens fag udtryk alle smider om sig med betyder, så kunne det jo være at man havde en ærlig changse, men nok om det.
hvad skal jeg kikke efter når jeg vælger et fyr, hvilke parametre er vigtige for at få optimal udnyttelse af fyret når huset er på 500 m2. hvilke forhold gøre sig gældende for hvilke størelse og kapasitet man vælger. har ikke lyst til at bruge penge på noget der ikke kan klare mosten.
frede.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af MichaelK » 16 sep 2008 23:15

Hej

Er huset rimeligt isoleret, så tænker Jeg vi kigger på noget i omegnen af 25 KW.
Der er dog, efter min ringe opfattelse, visse ting Du skal vide på forhånd inden
Du vælger.

Hvad vil Du fyre med?
- Det nemmeste er nok træpiller. Korn og flis er dog også mulige emner. Men har Du adgang til flere
forskellige brændselstyper, skal Du måske ikke kigge efter en ren pillesvider.

Hvor mange penge Vil Du ofre på anlæget?
- Der findes mange prisklasser og kvaliteter. Men i regelen er det brugervenligheden der koster.
Altså et fyr, hvor man selv skal rense, og lave sine indstillinger er billigere end fyr, der kan en
masse af disse ting selv. Baxi vs. Biowin/Viessmann for eksempel.

En god hjælp kunne være at kigge på http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Vælger Du et anlæg fra denne liste er Du sikker på at få noget der er godkendt.

Personligt ville jeg vælge en Viessmann Vitolig 300. Se: http://www.viessmann.dk/da/products/Hol ... g_300.html
Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


fmuxoll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 sep 2008 17:32

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af fmuxoll » 17 sep 2008 06:18

det er lige præcis sådanne noget jeg har brug for tak

fmuxoll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 sep 2008 17:32

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af fmuxoll » 17 sep 2008 06:22

lige en ting jer undre mig over hvilken betydning har Kw i forhold til opvarmning.
jeg har kikket på passat c4 men er det over kill. jeg leder efter noget der er nemt:-)

fmuxoll
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 sep 2008 17:32

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af fmuxoll » 17 sep 2008 06:25

når jo glæmte at huset er når fyret skal bruges blevet efter isoleret så det må betegnes som ok isoleret i midel klassen vil jeg skyde på

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af Flunk » 17 sep 2008 07:29

Kender du de tidligere ejeres olieforbrug.
Mener det står i energirapporten der følger med ved handel.
Ud fra den er det nemt at gættte på anlægsstørrelse i kW
Men 25 kW lyder som et godt bud
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: nyt fyr til 500 m2 hvilket ville være bedst

Indlæg af MichaelK » 17 sep 2008 19:55

fmuxoll skrev:lige en ting jer undre mig over hvilken betydning har Kw i forhold til opvarmning.
jeg har kikket på passat c4 men er det over kill. jeg leder efter noget der er nemt:-)
Hej

KW ydelsen har jo den åbenbare betydning, at fyret skal være stort nok til at dække husets varmebehov i 99% af tiden.
Grunden til at Jeg skriver 99%, er fyringsøkonomien. Et biobrændslesfyr har den bedste virkningsgrad ved fuld power.
Jo længere perioder Du kan køre med højeste ydelse, jo bedre virkningsgrad får Du. Nu er temperaturen her i Danmark
ikke konstant gennem fyringssæssonen. Statistisk set har Vi 2-3 dage i vinterhalvåret med streng frost. Det er disse
dage, man ser bort fra når man vælger KW ydelse. Men gå nu ikke hen og bliv nervøs for om Du kommer til at fryse på
de dage med streng frost. For det gør Du ikke. Indetemperaturen falder måske 1-2 grader når der er 15-20 graders frost
udenfor. Ikke meget, hvis Du normalt har 22-23 grader inde. Altså, pas på med ikke at købe et for stort anlæg!

Som Flunk skriver, så giver olieforbruget et praj om den nødvendige KW ydelse. Eksempelvis er et forbrug på 3000 liter
olie, lig med ca. 12 KW. Energirapporten giver da et hint. Men 2 forskellige familer ikke har de samme behov/vaner,
i forhold til forbruget af varme og varmt vand. Derfor er varmerapportens tal kun vejledene.

Kigger Du efter noget nemt? Du får svært ved at finde noget der er nemmere end Viessmann eller Biowin icon_cheesygrin.gif


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar