Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

et stort eller 2 små pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
miba
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 sep 2008 00:37

et stort eller 2 små pillefyr?

Indlæg af miba » 11 sep 2008 01:26

Hej
jeg overvejer at skifte min gamle stoker(model ukendt) og min tasso m2 kedel ud.
Har brugt ca10 tons piller sidste vinter(1/12-2007-1/5-2008, kun på den lille bygning(160 kvm- i dag 220kvm) , den brugte ca 450l piller på 3 dage da jeg overtog huset i December, jeg lavede et låg til indblæsningen, så det gik fra et kloakrør størrelse til en gammeldags fem'er, det øgede antal dage til 5, jeg har også forsøgt med ændringer på de forskellige tider som der kan stilles på, samt tænd og sluk ur på cirkulationen om natten, så jeg endte med at kunne køre 6-7dage på en tankfuld når det var koldt

Jeg har forskelligt behov for varme, sommer kun varmt vand, i vinteren er der konstant behov i en bygning på 220kvm, og periodevis i en bygning på 360 kvm.
Huset er ikke det bedst topisolerede endnu, det kommer med tiden. der er en del gulvvarme + radiatorer.

Jeg kunne købe en "stor pillefyr med mange kw(f.eks 50 kw), eller jeg kunne vælge 2 små pillefyr(f.eks 2 * 24kw)

Umiddelbart tror jeg at løsningen med 2 pillefyr er det bedste,
ved sommer kørsel og når der kun er behov for de 220kvm vil et 24kw fyr vel køre rigtig godt!
og når der så er behov for at opvarme den anden bygning, så kan jeg starte pillefyr nr. 2 og dermed have 48kw sammenlagt.

Et stort pillefyr vil ikke være dobbelt så dyrt og vil derfor godt kunne betale sig økonomisk og pladsmæssigt, Men vil den være god når der kun er behov for sommerkørsel og når det kun er den lille bygning som skal varmes op?

Jeg har kigget lidt på scotte typen eller bio18, men er rigtig godt i tvivl om hvilken løsning jeg skal vælge.

Er mine betragtninger korrekte, Når der er tale om modulerende pillefyr eller vil den store køre ligeså fint i tomgang som den lille.
Hvor mange kw skal jeg som tommelfingerregel bruge?
Jeg har planer om at udvide bygningen på 360kvm til 500 kvm(1 sal), skal jeg så sætte en tredie pillefyr op? ;>)


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: et stort eller 2 små pillefyr?

Indlæg af epo » 11 sep 2008 08:43

Hvis du seriøst overvejer to seperate fyr, så vil jeg da klart foretrække en asymetrisk konfiguration. Altså et lille fyr (f.eks. 16kW) kombineret med et større til når der bliver rigtig koldt.

Om sommeren gælder det om at have så lidt dødt materiale, der skal varmes, som muligt (opvarmningen af vandet og stålet i kedelen f.eks. 2 gange om dagen for at lave varmt brugsvand er rent spild).

En stor del af ydersæconen vil også kunne klares med en lille kedel, med bedre forbrænding, end en stor kedel, som vil have svært ved at holde temperaturen høj nok i bålet.

Noget af en bolig du har dig ellers - mange børn? :-o

Har selv lige sat en 16kW Scotte ind - venter bare på noget kulde :)
http://www.too-hot.dk/?Pillefyr

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: et stort eller 2 små pillefyr?

Indlæg af jni » 12 sep 2008 07:46

Hvis jeg skulle købe 2 pillefyr, så ville jeg købe et der kunne tænde og slukke selv, og en der kunne brænde andet end piller (altså en rigtig stoker)
Mvh Jesper

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: et stort eller 2 små pillefyr?

Indlæg af Flunk » 12 sep 2008 13:41

Jeg ville starte med et pillefyr/stoker der var lidt for småt til mit nuværende varmebehov.
Jeg ville regne med at jeg på de koldeste dage kunne supplere med brændeovn, alternativt ville jeg i løbet af få år få efterisoleret så den var stor nok.
Ved senere udbygning af arealet der skulle opvarmes ville jeg til den tid se hvad der var bedst på det givne tidspunkt.
Få en med auto start/stop og lad den køre 1-2 gange pr døgn i sommerperioderne for at producere varmt vand.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

miba
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 sep 2008 00:37

Re: et stort eller 2 små pillefyr?

Indlæg af miba » 29 sep 2008 10:39

Jeg takker for de gode svar, jeg tror det bliver en woody 24kw til at starte med, den skulle kunne klare bygningen på 220kvm og måske stadig have lidt i overskud.
Så kan også lave et forsøg, om 24kw kan varme de 330 kvm op, og dermed få en ide om hvor mange kw jeg skal bruge for at varme de samlede kvm op.
Det kunne nok ende med et ekstra anlæg på 30-40 kw, men det kan forsøget sikkert vise mig her til vinter.


Besvar