Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erstatning for gasfyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Linde
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 19 jul 2008 08:52
Mit fyr: Ingen endnu
Areal: 173 + 40 i kælderen
Brændsel: Gas, lidt endnu
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 2500
Geografisk sted: Linde, 7600 Struer

Erstatning for gasfyr

Indlæg af Linde » 21 jul 2008 19:06

Hej alle!

Vi har et gasfyr som vi skal have erstattet - men med hvad?

Vi har et hus på 173 kvm og ca. 40 kvm kælder som også gerne må blive varmet lidt op. Ca. 20 kvm gulvvarme.

Gasfyret er monteret i kælderen, mens jeg regner med at det nye skal stilles i garagen. Så der skal lægges nogle rør, øv øv.

Jeg har mulighed for at købe billigt affaldstræ som jeg regner med skal være med til at supplere træpiller.

Jeg havde i første omgang forestillet mig at det skulle være et kombinationsfyr pga. muligheden for billig træ. Men efter at have
set en pillebrænder som også kan klare træ, så er jeg kommet meget i tvivl om hvad vi skal vælge.

Har desværre ikke noget famile, venner naboer som varmer deres hus op på denne måde. Så er der nogen som vil forklare mig hvad forskellen på pillebrænder/stoker/kombinationsfyr er? Evt. hvilke fordele/ulemper der er ved de 3 forskellige?

Hilsen

Linde


Brugeravatar
Idrift2008
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 jul 2008 22:43
Mit fyr: Woody 16 kw på opop 418
Areal: 215
Brændsel: Nu på piller
Årligt forbrug: Håber < 7 ton
Geografisk sted: Juelsminde

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af Idrift2008 » 21 jul 2008 21:32

Hej Linde

Hvis du ønsker et fyr der er godkendt
så er der vel kun BIO 18 fra vvs-eksperten (den er godkendt til Automatisk fyrring og så er det jo op til din samvittighed hvad du gør)

De har også en KL men den er ikke godkendt overhovedet (Lidt som at købe en brugt bil med stjålne plader det går indtil det bliver opdaget.. Du har ikke noget transport middel og firmaet figomdik APS er genstartet sur røv ) :roll: :cry:

Så hvis du kan leve med at bruge mellem 8 og 10 % flere piller end et andet tilsvarende anlæg
Tja så er det vel et godt valg
se evt. her en simpel beregning jeg har lavet
viewtopic.php?f=51&t=3504 :great:
----
Ha en positiv oplevelse af livet
MKH
Lars R

Linde
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 19 jul 2008 08:52
Mit fyr: Ingen endnu
Areal: 173 + 40 i kælderen
Brændsel: Gas, lidt endnu
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 2500
Geografisk sted: Linde, 7600 Struer

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af Linde » 21 jul 2008 22:04

Hej Idrift2008

Tak for svaret.

Har faktisk været forbi VVS-Eksperten og se/høre lidt på en BIO 18 og synes umiddelbart at den ville
dække mit behov. Men havde ikke tænkt på at sammenligne udnyttelsen.

Nu skriver du at BIO 18 bruger ca. 10% mere end andre tilsvarende anlæg - hvilke anlæg tænker du på her?

Hilsen

Linde

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af jni » 22 jul 2008 07:40

Du skal bare vide at udnyttelsen af træ i de fleste combinerede pille/træfyr ikke er ret god, pga at de gode træfyr har underforbrænding (dvs at røggasen suges gennem gløderne, så man sikre sig at alt forbrændes. det giver også mindre aske)
mvh jesper

Brugeravatar
Idrift2008
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20 jul 2008 22:43
Mit fyr: Woody 16 kw på opop 418
Areal: 215
Brændsel: Nu på piller
Årligt forbrug: Håber < 7 ton
Geografisk sted: Juelsminde

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af Idrift2008 » 22 jul 2008 20:39

Hej Linde
Det jeg tænkte på var et Scotte til næsten samme pris
og jeg ville så nok bruge de sparede penge på em god fastbrændsels kedel med akk. tank
så får du noget der virker

Det gør det andet ikke DET ER EN NØDLØSNING

--

Linde skrev:Hej Idrift2008

Tak for svaret.

Har faktisk været forbi VVS-Eksperten og se/høre lidt på en BIO 18 og synes umiddelbart at den ville
dække mit behov. Men havde ikke tænkt på at sammenligne udnyttelsen.

Nu skriver du at BIO 18 bruger ca. 10% mere end andre tilsvarende anlæg - hvilke anlæg tænker du på her?

Hilsen

Linde
Ha en positiv oplevelse af livet
MKH
Lars R


Linde
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 19 jul 2008 08:52
Mit fyr: Ingen endnu
Areal: 173 + 40 i kælderen
Brændsel: Gas, lidt endnu
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 2500
Geografisk sted: Linde, 7600 Struer

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af Linde » 22 jul 2008 21:09

Hej igen.

Mit ønske om at fýre med piller og træ kan det overhovedet lade sig gøre hvis jeg skal bruge et godkendt anlæg?

Har set noget på et KSM med Alcon kedel (dog kun på nettet) idag - men kan se at det heller ikke er godkendt til at fyre med træ - kun piller. :cry:

Hvad gør i andre - der må der være nogen som mixer mellem piller og træ?

Hvordan står man f.eks. ifht forsikring hvis man fyrer med andet end fyret er godkendt til?

MVH

Linde

stokerboy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 jul 2008 22:35

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af stokerboy » 22 jul 2008 22:52

Indlæg usynliggjort.
Årsag: Dobbeltprofil
Bruger deaktiveret

Man kan fyre med alle brændsler, som er omfattet i biomassebekendgørelsen, selv om stokeren kun er godkendt med et brændsel.

http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/1991FFE9 ... 260608.pdf

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af Ulrik » 22 jul 2008 23:10

stokerboy skrev:Man kan fyre med alle brændsler, som er omfattet i biomassebekendgørelsen, selv om stokeren kun er godkendt med et brændsel.

http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/1991FFE9 ... 260608.pdf
Hej Stokerboy

Jeg synes du bøjer det skrevne i det linkede dokument en del.
Citat:
Hvis et anlæg er testet med en type brændsel, må det så markedsføres til fyring med andre brændsler?
Fyringsanlægget testes efter standarden. Heri indgår en specifikation af testbrændslet.

Som du kan se nævnes testbrændslet, hvilket betyder at Bio 18 må markedsføres med træpiller som brændsel.
Det samme problem ser vi faktisk ved Kl'eren hvor testbrændslet er kul og den markedsføres også til træpiller og Combi'en endda også til brænde.


Citat:
Brugeren af fyringsanlægget kan fyre med alle lovlige brændsler (det vil sige brændsler, der er nævnt i bio-
masseaffaldsbekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=13033), så længe an-
lægget ikke giver anledning til væsentlig forurening (i dette tilfælde kan brugeren af fyringsanlægget risikere
et påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42).

Herkules kedlen er IKKE godkendt til brænde da det ikke overholder kravene.
Når emissionskravene ikke overholdes, så er det fordi det giver anledning til væsentlig forurening
MvH Ulrik©

stokerboy
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 jul 2008 22:35

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af stokerboy » 22 jul 2008 23:48

Indlæg usynliggjort.
Årsag: Dobbeltprofil
Bruger deaktiveret

Ulrik skrev: Hej Stokerboy

Jeg synes du bøjer det skrevne i det linkede dokument en del.
Citat:
Hvis et anlæg er testet med en type brændsel, må det så markedsføres til fyring med andre brændsler?
Fyringsanlægget testes efter standarden. Heri indgår en specifikation af testbrændslet.

Prøv at læse lidt vidrer, så står der at man kan fyre med alt, som er omfattet af biomassebekendtgørelsen, det er jo dig som kun læser det som du vil læse. LOL

Som du kan se nævnes testbrændslet, hvilket betyder at Bio 18 må markedsføres med træpiller som brændsel.
Det samme problem ser vi faktisk ved Kl'eren hvor testbrændslet er kul og den markedsføres også til træpiller og Combi'en endda også til brænde.


Citat:
Brugeren af fyringsanlægget kan fyre med alle lovlige brændsler (det vil sige brændsler, der er nævnt i bio-
masseaffaldsbekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =13033&#41;, så længe an-
lægget ikke giver anledning til væsentlig forurening (i dette tilfælde kan brugeren af fyringsanlægget risikere
et påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 42).

Herkules kedlen er IKKE godkendt til brænde da det ikke overholder kravene.
Hvor ved du at den ikke, kan overholde kravene, når der fyres med træ, gøres det måske med den indbygget blæser og styring, som måske så styre forbrændingen, så den kan overholde kravene til forurening.

Når emissionskravene ikke overholdes, så er det fordi det giver anledning til væsentlig forurening

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Erstatning for gasfyr

Indlæg af Ulrik » 22 jul 2008 23:57

Stokerboy -> Det var da en frygtelig masse måske'er du kom med der :)
Sagen er den at Bio 18 ikke er godkendt til brændefyring og at den er testet på træpiller = den må ikke markedsføres på brændefyring.
Igen, kedlen er ikke godkendt til brændefyring
MvH Ulrik©


Besvar