Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fjernvarme løsning.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Fjernvarme løsning.

Indlæg af pelle » 27 jul 2022 18:46

Hej.
Jeg har en ejendom med 5 lejligheder i en mindre by med fjernvarme. Huslejerne er incl. forbrug. Der er prisen steget fra 450 kr. pr. mwh sidste år til 1039 kr. pr. mwh i år. 1 mwh = 1000 kwh. Der kom varmepumpe op sidste år, men de sidste 20 % klares af gas. Der er 3 varmevekslere og AVTB ventiler dertil. Til ligesom at drøvle med. Nu, er temp. forskellen på frem og retur på 15 graders forskel. Jeg tænker det er efter der er kommet varmepumpe på at man vælger at få større flow på for at forbedre økonomien. Jeg kan aflæse på kamstrupmåleren at der bruges ca.45 kwh i døgnet til ejendommen og de 5 tappesteder. Der er ingen radiatorer eller gulvvarme tændt. Jeg ved også at et 40 grader varmt bad med 30 liter vand vil bruge ca 1 kwh energi. Så, langt så godt. Nu, har jeg så fået en ide. Jeg vil sætte en flow kontakt på brugsvandet og den skal så åbne en zoneventil til fjernvarmen, når der åbnes for for vandet i en af lejlighederne. På, den måde vil der ingen fjenvarmeforbrug være ellers. Der bliver lavet en bypass med en kugleventil der åbnes i fyringssæsonen. Men, ellers i sommertiden bliver der kun lukket varmt fjernvarmevand ind i bygningen når der åbnes for brugsvand hvad enten det er kold eller varmt. Jeg tænker der kan spares en del på varmeforbruget der. Det tager så nok lige lidt mere vand indtil temp, er oppe ude ved vekslerene. Men, vand koster 60 kr for 1000 liter. Så, det er ikke så dyrt. Lyder det dumt ? Jeg ved godt man kan få et såkaldt kødben der åbner med flowet og kun lige holder temp. oppe i røret til veksleren ellers. Men, som det er nu bruger jeg over 60 kr i døgnet.Bare for de kan komme i bad. Jeg har jo den zoneventil og jeg har også en flowkontakt. Sådan en padle model der sættes på via et tee.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Fjernvarme løsning.

Indlæg af svanggaard » 28 jul 2022 11:17

Ville det ikke være bedre at adskille de 2 varmekilder helt - VP til rumopvarmning og gas kun til varmt vand? Det burde reducere fjernvarmetabet, da der i princippet er lukket 100% for fjernvarmen så længe der ikke tappes varmt brugsvand.

Der kan selvf. laves variationer af systemet, så man kan skifte mellem VP, gas eller kombinationer heraf. VP kan måske også bruges til forvarmning af vand inden det går i brugsvands-veksleren.

Flowkontakt + zoneventil vil sikkert også fungere fint, men tænker, at der er mere som kan gå i stykker.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fjernvarme løsning.

Indlæg af pelle » 28 jul 2022 14:13

Hov.. Nej det er fjernvarmen der har fået etableret varmepumpe. Så, jeg kan ikke gøre noget der. Har lige talt med driftlederen deromme på fjernvarmen. Han siger de ikke har skruet op for pumpeflowet, men at det er helt normalt her i sommertiden at man ikke kan få returtemp, så langt ned. I fyringssæsonen vil der typisk være en afkøling på 30 grader. Men, nu er afkølingen på 15 grader. Det kører jo ind i bygningen med 60 grader. Han siger jeg kan læse flowet på kamstrup måleren. Hvis der bruges 30-40 liter i timen er det ok. Og man bliver ikke straffet der hvis retur temp, afleveres for højt ud under fortovet. Jeg tænker nu alligevel nok jeg monterer zoneventil og flow kontakt. Der må kunne spares en del der og så en kuglehane som bypass. Den kan man så åbne lidt i overgangs mdr, og skrue helt op når det rigtig bliver koldt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Fjernvarme løsning.

Indlæg af Bri_Jac » 29 jul 2022 20:04

pelle skrev:
27 jul 2022 18:46
Hej.
Jeg har en ejendom med 5 lejligheder i en mindre by med fjernvarme. Huslejerne er incl. forbrug.
Det ville jeg ændre - dine lejere er jo basalt ligeglad med at dine udgifter er steget utroligt meget og har INTET incitament til vinter at spare på varmen. Opdel varme og husleje, og du bliver fremadrettet en gladere mand ;-)

https://www.retsinformation.dk/eli/mt/1979/213
13. Leverer udlejeren varme og varmt vand, og er udgifterne hertil ikke indeholdt i lejen, kan udlejeren kræve sine udgifter til lejerens forbrug refunderet (lovens § 36).
Leveres varme fra et fjernvarmeværk, kan udlejerer således, uanset bestemmelsen i lovens § 36, optage den fulde varmeudgift til fjernvarmeværket på varmeregnskabet overfor lejerne.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fjernvarme løsning.

Indlæg af pelle » 29 jul 2022 20:20

Bri_Jac skrev:
29 jul 2022 20:04
Det ville jeg ændre - dine lejere er jo basalt ligeglad med at dine udgifter er steget utroligt meget og har INTET incitament til vinter at spare på varmen. Opdel varme og husleje, og du bliver fremadrettet en gladere mand ;-)

https://www.retsinformation.dk/eli/mt/1979/213
13. Leverer udlejeren varme og varmt vand, og er udgifterne hertil ikke indeholdt i lejen, kan udlejeren kræve sine udgifter til lejerens forbrug refunderet (lovens § 36).
Leveres varme fra et fjernvarmeværk, kan udlejerer således, uanset bestemmelsen i lovens § 36, optage den fulde varmeudgift til fjernvarmeværket på varmeregnskabet overfor lejerne.
Vil jeg også på sigt. Men, de kære lejere. Sætter jeg huslejen op. Den er sat lidt op. 200 kr. Men, det er slet ikke nok. Men hæves den mere står jeg med tomme lejligheder. Bum. Ingen huslejer. Jeg er nu i en god dialog med lejerne og de forstår udmærket problemet. Der er også mindre forbrug kan jeg se. Så ligeglade er de ikke. Måske den sommerfest og julefrokosten jeg holder for og sammen med lejerne er godt givet ud. Jeg tror det. Lidt tiltag her og lidt tiltag der, så kommer vi nok igennem det. Tænker der er mere normale tilstande om et par år. Men, nu må vi se. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fjernvarme løsning.

Indlæg af pelle » 10 aug 2022 14:04

Mærkelig ordning. I dag fik alle mine lejere 6000 kr hver fra det offentlige i varmehjælp. Selv om forbruget er incl. i huslejen. Jeg har så kontaktet dem hver i sær og spurgt om de ville dele i porten med mig. Selvfølgelig sagde de alle sammen. De forstod da udmærket min situation. Så, der blev lige overført noget over mobilpay. Juridisk er de jo ikke forpligtet til at give mig nogle af de penge. Så, jeg var bare glad for lejernes forståelse. Når man behandler mennesker ordentlig og med respekt, får man også noget igen. Tænker når jeg er god ved lejerne er lejerne også gode ved mig. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Fjernvarme løsning.

Indlæg af John Skov Jensen » 10 aug 2022 20:59

pelle skrev:
10 aug 2022 14:04
Mærkelig ordning. I dag fik alle mine lejere 6000 kr hver fra det offentlige i varmehjælp. Selv om forbruget er incl. i huslejen. Jeg har så kontaktet dem hver i sær og spurgt om de ville dele i porten med mig. Selvfølgelig sagde de alle sammen. De forstod da udmærket min situation. Så, der blev lige overført noget over mobilpay. Juridisk er de jo ikke forpligtet til at give mig nogle af de penge. Så, jeg var bare glad for lejernes forståelse. Når man behandler mennesker ordentlig og med respekt, får man også noget igen. Tænker når jeg er god ved lejerne er lejerne også gode ved mig. :)
Respekt herfra Pelle, en god morale i din historie

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Fjernvarme løsning.

Indlæg af triumph » 11 aug 2022 09:12

Jeg har lejet 65 m2 ud i en udlænge. Alene merprisen i el og varme for de 65 m2 er 800 kr/md
Her er el og varme også inkluderet i lejen, men lejer har accepteret at vi løbende justere lejen ifh til el/træpillepris

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fjernvarme løsning.

Indlæg af pelle » 11 aug 2022 18:27

Jeg fik det til at virke. Det jeg var træt af var den evige cirkulation på fjernvarmen. Nu sidder der en flowkontakt jeg fik fra varmt vand fra solen. Jeg kender Niels og han sælger noget der er i orden. Den sidder på koldvands til gangen.Når der åbnes for brugsvandet åbner honeywell zoneventilen og der går varme til vekslerne. Ellers er der lukket til fjernvarmen. Lejerne ligger ikke rigtig mærke til noget. Der går lidt længere tid inden der er temp. på det varme vand. og det er det. Efterhånden som det bliver koldere kan jeg åbne lidt for kuglehanen og siden åbne den helt og slå zoneventilen fra i vintermånederne. Men, her uden for fyrings sæsonen skal der godt nok ikke være flow på de dyre dråber hele tiden. Så, hellere de bruger lidt ekstra vand til 6 øre literen :)
IMG_20220811_132725.jpg
IMG_20220811_132714.jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar