Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 1,5 (2001) til ???

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Baxi 1,5 (2001) til ???

Indlæg af mortenhn81 » 21 jul 2022 16:14

Hej Folkens.

Jeg har brug for et (eller flere) råd. Jeg har i dag et Baxi 1,5 fra 2001, det køre egentlig ok, men er ved at være godt slidt og bruger ca. 8 tons piller om året. Med de nuværende priser 4000-5000 kr. pr tons er det ikke gangbart for os. Jeg vil gerne investere i at få vores forbrug ned. Jeg har skrevet til et par forhandlere, men enten svare de ikke, eller også svare de ikke på specifikke ens spørgsmål. Jeg havde egentlig en EasyPell i tankerne, men er i tvivl om det er den rigtige vej at gå. Jeg vil have et reduceret forbrug af piller for at jeg synes investeringen kan svare sig, ellers synes jeg måske det giver mere mening at kigge alternative veje (varme pumpe). Jeg skrev til en forhandler der anbefalede BioWin Lite frem for EasyPell, men jeg kan ikke få forhandleren til at forklare hvorfor BioWin Lite skulle være bedre end Easypell (BioWin er 25k dyrere), men på papiret ser de meget ens ud.

Jeg har kigget på følgende fyr.
MGM
EasyPell
BioWin Lite

Umiddelbart hælder jeg mest til EasyPell nok mest af mangel på bedre viden. Er der nogen herinde der har lavet en tilsvarende opgradering der kan fortælle lidt om hvad deres pille forbrug var før og efter skiftet. Meget gerne erfaring med de 3 overstående fyr, eller andre tilsvarende "automatiske" fyre.

På forhånd mange tak fordi i tager jer tiden til at svare :)

Mvh
Morten


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Baxi 1,5 (2001) til ???

Indlæg af svanggaard » 22 jul 2022 06:36

Jeg har haft RTB i et par år - det har kørt rigtig godt. Jeg har skiftet en O2 sensor, men ellers ingen problemer. Hvis du kommer nord for fjorden, er du velkommen til at kigge ind - jeg viser gerne frem.

8T årligt lyder ikke helt ude i hampen. Du vil helt sikkert kunne spare nogle piller ved at få et nyere fyr. Men jeg tør ikke byde ind med den konkrete besparelse.

Måske du kan optimere lidt på dit nuværende anlæg. Her tænker jeg isolering og styring. Jeg sparer selv ca. 10-15% piller ved at slukke RTB nogle timer om natten, og mens vi er på arbejde. Isolering det giver sig selv. Den billigste energi er den vi ikke bruger.

Hvis det var mig der stod i situationen, ville jeg overveje flere varmekilder. F.eks. kombination af VP og pillefyr, solvarme, brændekedel osv. Så vil du løbende, til en vis grænse, kunne vælge billigste opvarmning. Desuden vil du opnå lidt redundans - hvis den ene kilde ikke virker kan den anden bruges.

mortenhn81
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 03 sep 2012 07:31
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 219
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8380
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 8t
Givet likes: 1 gang

Re: Baxi 1,5 (2001) til ???

Indlæg af mortenhn81 » 22 jul 2022 12:07

svanggaard skrev:
22 jul 2022 06:36
Jeg har haft RTB i et par år - det har kørt rigtig godt. Jeg har skiftet en O2 sensor, men ellers ingen problemer. Hvis du kommer nord for fjorden, er du velkommen til at kigge ind - jeg viser gerne frem.

8T årligt lyder ikke helt ude i hampen. Du vil helt sikkert kunne spare nogle piller ved at få et nyere fyr. Men jeg tør ikke byde ind med den konkrete besparelse.

Måske du kan optimere lidt på dit nuværende anlæg. Her tænker jeg isolering og styring. Jeg sparer selv ca. 10-15% piller ved at slukke RTB nogle timer om natten, og mens vi er på arbejde. Isolering det giver sig selv. Den billigste energi er den vi ikke bruger.

Hvis det var mig der stod i situationen, ville jeg overveje flere varmekilder. F.eks. kombination af VP og pillefyr, solvarme, brændekedel osv. Så vil du løbende, til en vis grænse, kunne vælge billigste opvarmning. Desuden vil du opnå lidt redundans - hvis den ene kilde ikke virker kan den anden bruges.
Mange tak for svar og indsigt, du har nogen rigtige gode pointer med flere varmekilder og redundans, det giver rigtig god mening for mig at kunne bruge billigste energi kilde, især i de her svingene tider. Mange tak for tilbuddet om at se din RTB i drift, du høre fra mig hvis jeg kommer på de kanter :)

Mvh
Morten


Besvar