Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra Baxi Multiheat 2.5 -> Easypell 5-16kw pillefyr eller varmepumpe?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
kristianbk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 jun 2022 15:57
Givet likes: 1 gang

Fra Baxi Multiheat 2.5 -> Easypell 5-16kw pillefyr eller varmepumpe?

Indlæg af kristianbk » 29 jun 2022 14:33

Hej med jer

Jeg står og vil gerne skifte et Baxi Multiheat 2.5 ud. Jeg har talt med en sælger af pillefyr og han anbefaler mig et Easypell 5-16 KW, og mener at en jordvarmepumpe ikke kan betale sig fordi det vil blive dyrere for mig i drift og vedligehold. Han siger desuden at Easypell vil kunne give mig en besparelse på 30-40% i træpiller - hvilket jeg syntes lyder helt vildt.

Lidt info om mit forbrug og huset:
Jeg bruger 12-14 paller årligt - hvilket jeg synes er RIGTIG meget, især med de priser træpiller i lige pt. Hvis fyret er tændt fra april - nu, så bruger jeg 1 palle i måneden. Om vinteren bruger jeg hurtigt 1½ - 2 paller på en måned.
Huset er 180kvm. 140kvm af huset har gulvarme( med 500mm isolering) resten er radiator. Det er en ældre ejendom fra 1895.
Isolering mod vægge i 60% af huset lever op til de nye standarder, resten vil jeg vurdere til at være 100mm flamingo(det var der i de andre værelser da vi istandsatte disse) Jeg har selv fornyligt lagt 300mm isolering på loftet.

Mit spørgsmål er: Er det sandt hvad træpille-fyr-sælger-manden siger? Eller er jordvarme det eneste rigtige?(Grundvandet ligger meget højt hos os)
Eller skal jeg have en ekstern ud og kigge? I så fald hvem kan man ringe efter ude i det vestjydske?

Mangler jeg evt info, så giv gerne lige besked. Jeg er ikke verdensmester inden for denne verden.

På forhånd tusind tak for svar!


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Fra Baxi Multiheat 2.5 -> Easypell 5-16kw pillefyr eller varmepumpe?

Indlæg af thy » 29 jun 2022 17:31

Umiddelbart bruger du godt nok mange piller😳

Jeg bruger 5-7 paller til 190m2 hus fra 1926.

Du må have et eller andet der har varmetab ud over det normale. Eller dårligt indstillet baxi 2,5ern er ikke den bedste til sommerkørsel.

Det anbefalede fyr er så vidt jeg ved et godt fyr og vil nok kunne give de nævnte besparelser i forår/ sommer og efteråret og mindre i vinterhalvåret hvor baxien bliver udnyttet bedre.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Fra Baxi Multiheat 2.5 -> Easypell 5-16kw pillefyr eller varmepumpe?

Indlæg af triumph » 29 jun 2022 19:01

Jeg har 200 m2 hus fra 1904, i 2 forskellige bygninger, og meget dårligt isoleret. og med en udlejer i de 65 m2 (Øget forbrug af VV)
(Der VAR 100 mm isolering under gulve, inden musene spiste det......
100 mm på loft og skråvægge, nærmest intet på de radiator / VV rør der ligger i en u-isoleret skunk. der er 75 mm i hulmur, men intet i gavle.

Jeg bruger ca. 7½ tons/år med 24 C i rummene.

Der er i hvert fald potentiale for at optimere på pilleforbruget, men det er nok ikke nemt med et fyr der er beregnet til dobbelt størrelse hus
(Den slags ved Thy)

PT er både pille prisen, og elprisen fordoblet. Det er svært at spå om udviklingen.

En varmepumpe er jo nemmere end piller.

Jeg er ikke ekspert på Easypell/Okooffen, og kender ikke nogen der har et.
Jeg har dog kigget på dem flere gange, og talt med sælgerne i en times tid (Altså; Jeg er ikke ekspert....)
Men; Jeg har haft en muldvarpe stoker, og det var ikke et hit! (Benekov)
Der kom sodringe i brænderrøret i et væk => Pillerne kom skævt op => Pillerne kom op i den ene side, mens luften kom hele vejen rundt=> flere slagger/askeophobninger på brændertallerken.
Ved ikke om Easypell har opfundet en løsning der forhindre tyngdekraften i at få slagger og sod til at søge nedad ?

Syntes også at det virker som om Easypell er en blanding af Hi-tech Østrigsk kvalitet, og skrammelløsninger.
Hvorfor sidder der et kædetræk til sneglen, i stedet for et gear ?
Er det det de bedste betingelser for en kæde...
Som sagt; Jeg kender ikke nogen der har sådan et, så jeg skal ikke skyde det ned.
Men at en varmepumpe skulle være dyrere at servicere end et Easypell her jeg svært ved at tro.
Easypell sælger service abonnementer til deres fyr. Mon ikke det er fordi der er et behov.
På en varmepumpe skal men chekke om fordamperen og et filter er rent. Det er det. Der tror jeg servicen på et Easypell er mere omfattende.

Hvis du godt kan lide Østrigsk kvalitet, så er der jo også Windhager Lite (Lite versionen har en lidt mere simpel styring, og koster dermed 20.000 mindre end "Den store" model)
Den har en brænder hvor pillerne kommer ned i et rør. Efter en tid åbner bunden af røret, og aske/slagger fjernes.
Et system jeg bedrer kan lide end Easypell´s muldvarpebrænder
https://www.bioeksperten.dk/shop/216-wi ... 7-kg-silo/

Hvis du kan klare dig med en mere rustik udførsel (men stadigt stabilt) Og billigere.
så er der MGM https://www.mgm-pillefyr.dk/

Bemærk dog at alle omtalte fyr har et meget lille pillemagasin

Men med et velisoleret hus, og 80% gulvvarme, så havde jeg nok taget en VP og nok en Luft/vand (da den er billigere end Vand/vand)

kristianbk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 jun 2022 15:57
Givet likes: 1 gang

Re: Fra Baxi Multiheat 2.5 -> Easypell 5-16kw pillefyr eller varmepumpe?

Indlæg af kristianbk » 30 jun 2022 11:58

thy skrev:
29 jun 2022 17:31
Umiddelbart bruger du godt nok mange piller😳

Jeg bruger 5-7 paller til 190m2 hus fra 1926.

Du må have et eller andet der har varmetab ud over det normale. Eller dårligt indstillet baxi 2,5ern er ikke den bedste til sommerkørsel.

Det anbefalede fyr er så vidt jeg ved et godt fyr og vil nok kunne give de nævnte besparelser i forår/ sommer og efteråret og mindre i vinterhalvåret hvor baxien bliver udnyttet bedre.
Okay, det lyder meget lovende. :)
Kan godt se at jeg bruger ALT for mange træpiller

Tak for svar!

kristianbk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27 jun 2022 15:57
Givet likes: 1 gang

Re: Fra Baxi Multiheat 2.5 -> Easypell 5-16kw pillefyr eller varmepumpe?

Indlæg af kristianbk » 30 jun 2022 11:59

triumph skrev:
29 jun 2022 19:01
Jeg har 200 m2 hus fra 1904, i 2 forskellige bygninger, og meget dårligt isoleret. og med en udlejer i de 65 m2 (Øget forbrug af VV)
(Der VAR 100 mm isolering under gulve, inden musene spiste det......
100 mm på loft og skråvægge, nærmest intet på de radiator / VV rør der ligger i en u-isoleret skunk. der er 75 mm i hulmur, men intet i gavle.

Jeg bruger ca. 7½ tons/år med 24 C i rummene.

Der er i hvert fald potentiale for at optimere på pilleforbruget, men det er nok ikke nemt med et fyr der er beregnet til dobbelt størrelse hus
(Den slags ved Thy)

PT er både pille prisen, og elprisen fordoblet. Det er svært at spå om udviklingen.

En varmepumpe er jo nemmere end piller.

Jeg er ikke ekspert på Easypell/Okooffen, og kender ikke nogen der har et.
Jeg har dog kigget på dem flere gange, og talt med sælgerne i en times tid (Altså; Jeg er ikke ekspert....)
Men; Jeg har haft en muldvarpe stoker, og det var ikke et hit! (Benekov)
Der kom sodringe i brænderrøret i et væk => Pillerne kom skævt op => Pillerne kom op i den ene side, mens luften kom hele vejen rundt=> flere slagger/askeophobninger på brændertallerken.
Ved ikke om Easypell har opfundet en løsning der forhindre tyngdekraften i at få slagger og sod til at søge nedad ?

Syntes også at det virker som om Easypell er en blanding af Hi-tech Østrigsk kvalitet, og skrammelløsninger.
Hvorfor sidder der et kædetræk til sneglen, i stedet for et gear ?
Er det det de bedste betingelser for en kæde...
Som sagt; Jeg kender ikke nogen der har sådan et, så jeg skal ikke skyde det ned.
Men at en varmepumpe skulle være dyrere at servicere end et Easypell her jeg svært ved at tro.
Easypell sælger service abonnementer til deres fyr. Mon ikke det er fordi der er et behov.
På en varmepumpe skal men chekke om fordamperen og et filter er rent. Det er det. Der tror jeg servicen på et Easypell er mere omfattende.

Hvis du godt kan lide Østrigsk kvalitet, så er der jo også Windhager Lite (Lite versionen har en lidt mere simpel styring, og koster dermed 20.000 mindre end "Den store" model)
Den har en brænder hvor pillerne kommer ned i et rør. Efter en tid åbner bunden af røret, og aske/slagger fjernes.
Et system jeg bedrer kan lide end Easypell´s muldvarpebrænder
https://www.bioeksperten.dk/shop/216-wi ... 7-kg-silo/

Hvis du kan klare dig med en mere rustik udførsel (men stadigt stabilt) Og billigere.
så er der MGM https://www.mgm-pillefyr.dk/

Bemærk dog at alle omtalte fyr har et meget lille pillemagasin

Men med et velisoleret hus, og 80% gulvvarme, så havde jeg nok taget en VP og nok en Luft/vand (da den er billigere end Vand/vand)
Tak for svar. :)

Er lidt i tvivl - Vil du anbefale en varmepumpe fremfor et nyt fyr?


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Fra Baxi Multiheat 2.5 -> Easypell 5-16kw pillefyr eller varmepumpe?

Indlæg af thy » 30 jun 2022 12:21

kristianbk skrev:
30 jun 2022 11:58
Okay, det lyder meget lovende. :)
Kan godt se at jeg bruger ALT for mange træpiller

Tak for svar!
Du siger bare til hvis vi skal kikke på indstillinger på baxien måske kan der optimeres noget👍
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Fra Baxi Multiheat 2.5 -> Easypell 5-16kw pillefyr eller varmepumpe?

Indlæg af triumph » 30 jun 2022 15:54

kristianbk skrev:
30 jun 2022 11:59
Tak for svar. :)

Er lidt i tvivl - Vil du anbefale en varmepumpe fremfor et nyt fyr?
Det ved jeg ikke, da jeg ikke vil/kan spå om hverken el eller pillepriser.
Men en VP er en god løsning hvis man har et velisoleret hus, og gulvarme. Og det har du.
Et træpillefyr er også en god løsning, men en lidt mere arbejdskrævende løsning.

PS.
Det var ikke min mening at jorde Easy pell. Det kander jeg dem ikke godt nok til.
Jeg har som sagt bare tidligere haft en muldvarpe stoker, og det var ikke et hit


Besvar