Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kompi pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Frank jette
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 apr 2021 10:20

Kompi pillefyr

Indlæg af Frank jette » 12 apr 2021 10:36

Hej jeg har to huses ca 300 m2 som jeg nu fyer op med et brande fyr vil godt skifte det ud til et kompi pillefyr er der nogen gode råd måske nogen der ved om der kommer en messe eller udstilling inde august


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Kompi pillefyr

Indlæg af Dunas » 12 apr 2021 16:45

Frank jette skrev:
12 apr 2021 10:36
Hej jeg har to huses ca 300 m2 som jeg nu fyer op med et brande fyr vil godt skifte det ud til et kompi pillefyr er der nogen gode råd måske nogen der ved om der kommer en messe eller udstilling inde august
Mon ikke det er et Atmos Kombikedel DC25SP - 25kw. Tag evt. fat i Allan fra https://www.hedestoker.dk/
Han forhandler blandt andet med Atmos Kombikedel. https://mediacache4.bgflux.com/04/47/18 ... er-net.pdf

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kompi pillefyr

Indlæg af triumph » 12 apr 2021 19:51

Du skal tænke over om det er et kompromis der er værd at tage. Moderne pillefyr kræver ikke ret meget tilsyn/rengøring. Og er næsten selvrensende.
Jeg er ikke ekspert i atmos, men jeg tvivler på det er tilfældet med dem. Det ser heller ikke ud til at der er plads til meget aske.

Hvis du skal købe træ, er det ca. lige så billigt med træpiller. Hvis du medtager udgifter til motorsav, flække maskine, transport, osv.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Kompi pillefyr

Indlæg af svanggaard » 17 apr 2021 10:50

Alternativt kan du køre med to kedler - en til brænde og en til piller. Det er den løsning jeg selv bruger - det fungerer rigtigt godt.

Jeg valgte en løsning med 2 kedler fordi:
* Bedre virkningsgrad
* 2 kedler fejler næppe samtidigt
* Synes kombikedler er alt for dyre

Da jeg havde sat pillefyret i drift var min forventning at der skulle installeres en brugt fastbrændselskedel "ved lejlighed". Fandt imidlertid en billig ny ATMOS kedel på en netbutik i udlandet - så det endte med at blive løsningen.

pendec

Re: Kompi pillefyr

Indlæg af pendec » 17 apr 2021 11:09

svanggaard skrev:
17 apr 2021 10:50
Alternativt kan du køre med to kedler - en til brænde og en til piller. Det er den løsning jeg selv bruger - det fungerer rigtigt godt.

Jeg valgte en løsning med 2 kedler fordi:
* Bedre virkningsgrad
* 2 kedler fejler næppe samtidigt
* Synes kombikedler er alt for dyre

Da jeg havde sat pillefyret i drift var min forventning at der skulle installeres en brugt fastbrændselskedel "ved lejlighed". Fandt imidlertid en billig ny ATMOS kedel på en netbutik i udlandet - så det endte med at blive løsningen.
Nu har vi på m2 næsten samme areal, og så har jeg 160ltr VVB, så tænker jeg kan sådan en løsning betale sig over flere år?

Jeg brugte 23000 på min Easy, jeg køber for ca. 10.000 træpiller årligt (snit). Nedbrud? Det må jeg sgu tage og leve med hvis det sker, det vil jeg ikke betale en masse mere for, og vedligehold og plads og hvad failover dækning kan koste som du har valgt?

Kan du holde udgiften over 10 år , på 120-125.000? altså inkl. indkøb fyr +brændsel over 10 år , service eller hvad du investerer i der?


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Kompi pillefyr

Indlæg af svanggaard » 17 apr 2021 14:33

Jeg brugte vel omkring 40.000,- på løsningen ALT inklusive. Det var 10.000 mere end jeg havde forventet - jeg havde regnet med at finde en brugt kedel til 5000,-, men faldt for fristelsen med en ny kedel til ca. 15.000. Jeg skruede det selv sammen, så der har jeg nok sparet en del.

Som det kører hos mig nu, er fastbrændselskedlen primær varmekilde. Pillefyret starter kun når der er behov, og sikrer, at jeg kommer hjem til varmt hus efter ferier ol.

Det ser ud til at jeg kommer til at bruge for ca. 4-5000,- kr piller årligt. Resten klares med brænde. Jeg har egen skov, så brænde har jeg som udgangspunkt gratis. Men det er rigtigt... jeg har da hen over årene købt sav og kløver(e)... det er jo heller ikke gratis. Jeg bruger også penge på nye træer/stiklinger og skorstensfejer tager sig også betalt for et røgrør ekstra. Målt over nogle år giver en ren pillefyrs-løsning sikkert nogenlunde samme økonomi. Jeg kan godt lide at arbejde med brænde - derfor regner jeg ikke tidsforbruget for noget.

Sikkert ikke den bedste forretning målt i kr/øre, og helt sikkert en dårlig forretning målt i tid. Til gengæld kan jeg selv bestemme mine opvarmningsomkostninger 100%. Jeg kan selv bestemme om jeg skal bruge 1 eller 8 ton træpiller årligt uden at konen fryser. Der er varme på hytten året rundt og vvb, vaskemaskine og opvaskemaskine er tilkoblet det varme vand. Jeg skal ikke gå og være nervøs for at der kommer afgifter på træpiller - hvis der gør må jeg jo bare smide en pind mere i fastbrændselskedlen.

I mit tilfælde giver fastbrændselskedlen mig næsten gratis varme, mens pillefyret giver mig frihed.

pendec

Re: Kompi pillefyr

Indlæg af pendec » 17 apr 2021 15:20

svanggaard skrev:
17 apr 2021 14:33
Sikkert ikke den bedste forretning målt i kr/øre, og helt sikkert en dårlig forretning målt i tid. Til gengæld kan jeg selv bestemme mine opvarmningsomkostninger 100%. Jeg kan selv bestemme om jeg skal bruge 1 eller 8 ton træpiller årligt uden at konen fryser. Der er varme på hytten året rundt og vvb, vaskemaskine og opvaskemaskine er tilkoblet det varme vand. Jeg skal ikke gå og være nervøs for at der kommer afgifter på træpiller - hvis der gør må jeg jo bare smide en pind mere i fastbrændselskedlen.

I mit tilfælde giver fastbrændselskedlen mig næsten gratis varme, mens pillefyret giver mig frihed.
Ok, det har der været flere som har argumenteret, og den er jo svær at modsige :)

Jeg er så glad for frihed, og hader økser/save, så jeg kommer aldrig i nærheden af og skove på noget tidspunkt.
Selvom nær familie har nydt af dette i flere årtier.

Slæbe sække går, kan så godt regne ud at den måske er farlig når man kommer op i alderen men der er lang tid til.


Besvar