Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af lamborg » 04 okt 2020 13:49

Jamen From nogen af disse ting kan du jo ikke styre. Der er ingen strøm på din bil men købmanden har jo ikke åben og natten så må du jo lade den op. Det lyder så ligetil papir men er jo ikke så nemt alligevel.
Nu er jeg ikke lige med på hvad du mener med "tung gulvarme " men det er da også en fin plan at lade VP være slukket hvor det er dyrt men nu er det jo desværre det samme tidspunkt hvor de fleste mennesker har brug for varme om vinteren og huset taber jo en del varme om vinteren ved at være uden varme i 3 timer så spørgsmålet er om du overhovedet spare noget når du efter de tre timer skal til at varme alt op igen.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


pendec

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af pendec » 04 okt 2020 14:15

lamborg skrev:
04 okt 2020 13:49
Jamen From nogen af disse ting kan du jo ikke styre. Der er ingen strøm på din bil men købmanden har jo ikke åben og natten så må du jo lade den op. Det lyder så ligetil papir men er jo ikke så nemt alligevel.
Er der ikke et eller andet galt her, eller mangler komma eller hvad? Ingen strøm, købmand ikke åben, så kan man oplade? hvis det er det eneste i livet, så er det vel forstået rigtigt? Mere vigtigt for mig med hybrid er den lader biligt op mens jeg sover, og jeg er ligeglad med købmanden , er ikke ryger eller drikker, så mangler ham ikke om natten 8)

Omkring slukning, så har flere jo buffer tank på, nogle meget store af dem , for præcis at håbe at spare på det, så de kan slukke mens det er ekstra koldt og trækker på buffer, så det må jo være noget nogen har tænkt på.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af lamborg » 04 okt 2020 14:46

:-) Er det kun op natten man ryger og drikker :-)
Ok lad mig bukke det i neon . Du har ingen mad i køleren og der er ikke strøm på bilen så er du da nødt til at lade op nu og kan ikke vente til om natten for der har købmanden ikke åben. Er det bedre :-). Og selvfølgelig vil man lade om natten . Det jeg siger er at det bare ikke altid er så nemt at gøre som at sige/skrive.
jamen jeg siger heller at du ikke kan spare noget men jeg tror bare det er lidt i det uvisse . Hvis du trækker varme ud af en buffertank i 3 timer vil det koste en del at varme den op til drifttemp så der er klar til næste dag. Det er noget dyrere at varme op fra lunken til varm end at holde temp oppe i anlæg. Og hvor mange øre er strøm billigere om natten . Det er jo kun på selve strømmen . Alt andet som er på regningen er vel det samme.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af pendec » 04 okt 2020 15:46

Jeg tænkte nu mere på din "købmanden er lukket om natten", og folk har det med at mangle cigarette og alkohol på dumme tidspunkter. Så, man ryger og drikker jo på tidspunkter hvor den lokale er lukket og bilen lader op, så man ikke kan køre, som jeg læste første gang.

Jeg aner ikke om buffer tank vs priser vs kulde udenfor med VP gør en forskel, det må andre forklare men der må jo være en mening med at gøre det, ellers ....

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Bri_Jac » 04 okt 2020 20:25

lamborg skrev:
04 okt 2020 14:46
jamen jeg siger heller at du ikke kan spare noget men jeg tror bare det er lidt i det uvisse . Hvis du trækker varme ud af en buffertank i 3 timer vil det koste en del at varme den op til drifttemp så der er klar til næste dag. Det er noget dyrere at varme op fra lunken til varm end at holde temp oppe i anlæg. Og hvor mange øre er strøm billigere om natten . Det er jo kun på selve strømmen . Alt andet som er på regningen er vel det samme.
Det kan ikke være korrekt at det er dyrere at varme op fra lunken end at holde temp oppe i anlægget, dels er der glemt at der er det kontinuerlige forbrug. samt at der vil være varmetab, jo varmere beholder des større varmetab.
Der burde være det samme forbrug (hvis vi ser bort fra varmetabet) uanfægtet om der varmes hurtigt op eller langsomt, de forbrugte kalorier er det samme, men prisen for kalorierne er IKKE den samme, hvis der kan lades op om natten til en billigere pris


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af svanggaard » 05 okt 2020 15:25

Pointen er vel at "når man skal - så skal man".

De fleste af os kunne vel godt, for det meste, udskyde start af opvask, tøjvask og opladning af el-bil. Men vi gider ikke fryse og aftensmaden skal helst være varm.

De fleste parcelhuse har nok 32A stikledning. Dvs. at de teoretisk kan trække ca. 20kW ind fra vejen. Det kommer man hurtigt op på hvis bilen skal lades, gulvet skal varmes og julemiddagen skal forberedes. Det kan give problemer med sikringerne og kan blive udfordrene for den enkelte. Husejeren må så lære at fordele sigt forbrug så sikringerne holder.

Men værre er det, at villavejens samlede effektforbrug let komme op på det 3-dobbelte: https://energinet.dk/-/media/A2DD8EACBA ... E6C661.pdf. Det er nettet ikke dimensioneret til. Hvis alt tændes samtidigt er der ikke 230V i kontakterne ret længe.

Man kan så lave forskellige tiltag
  • Styre teknisk hvem der bruger strøm hvornår
  • Styre økonomisk hvem der bruger strøm hvornår
Det virker ikke som om at "man" ikke har råd til at sænke el-afgifterne når strømmen er billig. Så lige nu er der ikke nogen ordentlig tilskyndelse til at vise samfundssind og forbruge "på de rigtige tidspunkter". Det er kun håndører der spares. Teknikken er delvist på plads med timeafregning. Men mig bekendt bruges det ikke i større udstrækning.

Uanset (næsten da) hvad elprisen bliver, er jeg ret sikker på at der findes tidspunkter (bl.a. højtider) hvor vi bare SKAL bruge strømmen samtidigt. El-bilen kan i mange tilfælde køre hjemmefra uden at være fuldt opladet, men før eller siden kan opladning ikke udskydes længere. Det kan give problemer med net-stabilitet som nettet er dimensioneret i dag.

Jeg har set problemet i noget mindre skala på campingpladser. Der er rimeligvis styr på strømmen de fleste steder i dag, men tidligere var det ikke usædvanligt at strømmen røg efter en kold regnbyge. Så startede gulvarmen i alle vognene nemlig nogenlunde samtidigt. Gad i øvrigt vide hvor hurtigt en varmepumpe reagerer på temperaturudsving i udetemperaturføler?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af lamborg » 05 okt 2020 16:24

Bri_jac.
Jeg skriver jo også at jeg ved det ikke ved men jeg tænker bare at når mit fyr ligger på anlægtemp så kører den feks 3-6 kw for at holde det kørende lige nu men hvis anlægstemp falder med eks 20 gr inden den starter op igen så bruger den 100 % et stykke tid inden den er oppe og køre 3-6 kw igen og så er spørgsmålet om det stykke tid den bruger af buffertanken og som den skal varme op igen bruger mere energi end end at forsætte med at kører 3-6 kw . Og jo længere temp er faldt jo mere energi skal jeg tilføre for at nå min anlægstemp . Det er derfor jeg mener det er dyrere at varme lunket vand op end holde temp . Kan godt se at jeg udtrykte mig lidt klumpet :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af pendec » 05 okt 2020 16:55

lamborg skrev:
05 okt 2020 16:24
Og jo længere temp er faldt jo mere energi skal jeg tilføre for at nå min anlægstemp . Det er derfor jeg mener det er dyrere at varme lunket vand op end holde temp . Kan godt se at jeg udtrykte mig lidt klumpet :-)
Var udgangspunktet ikke man slukkede fordi det var dyrt imellem 17-20? Som må være at gå fra f.eks 3kW i de 3 dyre timer og resten af døgnet og i 3 timer bruger man 6kW for at genvinde tabt varme, dog til lavere pris end mellem 17-20 :) .

Så derfor er det logisk nok at lade bilen op om natten, og slukke VP når prisen er for høj, eller man kan udnytte buffer tank om natten, hvor det ikke kun er prisen man skal se på når der også er en VP som trækker på kulden udenfor og vil blive dyrere i drift om natten.
Man skal blive god til tal, hvis man skal finde balance mellem el bil, VP som kører i kulde og billige elpriser i fremtiden, det bliver sgu teknisk nok.
Mange bruger allerede timer funktioner på vask/tør (det gør jeg) , og så kan man vel lære at bruge det på andre produkter, hvis det er ønsket.

Og vi har jo allerede flexafregning, så nogle må jo sidde og tænke sådan i dag.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af lamborg » 05 okt 2020 20:50

Jamen på de logiske ting giver det mening pendec (hvis man kan ) overhovedet ikke uenig i det. Det er mere den med buffertanken jeg er lidt luren på.
Nu de 3 og 6 kw jo bare mine tal men når den kører 100% er det ikke 6 Kw men 30kw så det er jo en forskel . En stor buffertank er jo en masse vand der skal varmes op/holdes varmt . Men vi finder jo nok heller aldrig ud af det . For det er jo meget vanskeligt at måle på. Også selvom der er en der bygger sit anlæg om for det vil jo kræve to på hinanden følgende år med samme graddage , Men det kan godt være jeg ved det ikke
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af pendec » 05 okt 2020 21:17

lamborg skrev:
05 okt 2020 20:50
Nu de 3 og 6 kw jo bare mine tal men når den kører 100% er det ikke 6 Kw men 30kw så det er jo en forske
Hvor kommer dine 30kW fra udover fri fantasi? Vi kunne også tage et hotel ind i billedet, og dem med 6 VP igang, som slukker 3 timer mellem 17-20, igen måske et andet regnskab , måske ikke hvis deres buffer er skaleret ud fra hotellet.

Prøv du at lave din tankegang om til træpiller, og så skal du bare vurdere at når du fylder et kilo på, så koster de 3x kilo prisen mellem 17-20 og 1/3 efter 17-20, og ja, dit pillefyr kører på 100% for at opnå max igen men hvor længe tager det at opvarme tanken med max effekt? 3 timer?
Vi kan blive enige om at du nok bruger præcis lige mange piller hvis du kører på 50% effekt til at opnå buffertemp, eller om du bruger 100% effekt ligemeget størrelsen på buffer. Vi forholder os til at forbrug og varmetab er det samme i begge tilfælde, og ikke højere end at effekt kan opvarme mere end forbruget er, ellers bliver det usandsynligt du får noget positivt ud af det, og så er kørsel på laveste blus heller ikke sand.
på flexafregning kan natkørsel koste 17 øre/kWh og udenfor den tid 55 øre, hvis alt ser sort ud. så brug bare de priser som kilopris på træpillerne.


Besvar