Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af vinther2 » 23 sep 2020 16:21

Torpet, en rigtig god idè, men problemet for mig er løftehøjden. Er posen først kommet op til siloen, ja, så skærer jeg bare hul på posen og tømmer den den ned i siloen.

Desværre har jeg ikke plads til, eller muligheder for at udvide ret meget. Men det ville være lækkert, hvis siloen jeg har (500 kg.) kunne forhøjes,- og så få blæst pillerne ind. Det ville svare til at man fik olie på olietanken,- dengang!

Har set billedet af dit fyrrum, og må konstatere at det ser flot og rent ud. Du har virkelig check på det :)


pendec

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af pendec » 23 sep 2020 16:25

vinther2 skrev:
23 sep 2020 16:21
Har set billedet af dit fyrrum, og må konstatere at det ser flot og rent ud. Du har virkelig check på det :)
Jeg tænkte præcis det samme, der ser pænt rent ud. Min gamle bio18 var en gris. Det nye er vist så rent som man kan håbe.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af lamborg » 23 sep 2020 17:06

Jeg har en kollega som har købt et hus . Det er lidt mindre 135 kvm men der er ikke gulvarme andet end i badeværelset.
Han får install en 10 kw luft/vand pumpe om 14 dage.Installatøren mener at radiatoren har en størrelse som kan klare det men nu må vi se .Jeg skal nok melde tilbage hvordan det kommer til at gå men det er selvfølgelig først når det bliver rigtigt koldt at jeg ved om det er går fint eller ej. Nu ligger huset så i brande by så det er jo mere i læ .
Han er ikke på nogen måde varme nørd så det bliver rådt for usødet :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af pendec » 23 sep 2020 17:28

lamborg skrev:
23 sep 2020 17:06
Han er ikke på nogen måde varme nørd så det bliver rådt for usødet :-)
Godt vi dig i nærheden, så vi får den rå og ægte version 😀

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af vinther2 » 23 sep 2020 17:41

Hej Lamborg. Din kollegas hus minder lidt om vores, vi har også gulvvarme på badeværelset som det eneste sted, men hvordan det er lavet er lidt specielt.

Under badeværelset, har vi en kælder på 3 kvm. Da man i sin tid trak rør til centralvarme, kørte man nogle rør frem og tilbage under badeværelset, altså nede fra kælderen. Efterfølgende blev alle rør her herunder isoleret og bagefter nogle tykke isolerings måtter blev sat fast til slut. Derefter fortsatte man med rørlægningen i krybekælderen under resten af huset.
Om der er en hane i kælderen hvor man kan slå det fra aner jeg ikke. Men på den måde har vi altid, også med oliefyret, haft "gratis" varme i gulvet.
Syntes faktisk det var en smart måde at lave det på dengang,-- ca 50 år siden.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Troldmand. » 24 sep 2020 19:31

Forbrug.jpg
lamborg skrev:
23 sep 2020 17:06
Jeg har en kollega som har købt et hus . Det er lidt mindre 135 kvm men der er ikke gulvarme andet end i badeværelset.
Han får install en 10 kw luft/vand pumpe om 14 dage.Installatøren mener at radiatoren har en størrelse som kan klare det men nu må vi se .Jeg skal nok melde tilbage hvordan det kommer til at gå men det er selvfølgelig først når det bliver rigtigt koldt at jeg ved om det er går fint eller ej. Nu ligger huset så i brande by så det er jo mere i læ .
Han er ikke på nogen måde varme nørd så det bliver rådt for usødet :-)
Når det bliver rigtig koldt, vinder de nye varmepumper stort over træpiller.
Billede lånt fra scanheat.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Lintz » 25 sep 2020 06:42

vinther2 skrev:
23 sep 2020 16:21
Torpet, en rigtig god idè, men problemet for mig er løftehøjden. Er posen først kommet op til siloen, ja, så skærer jeg bare hul på posen og tømmer den den ned i siloen.

Desværre har jeg ikke plads til, eller muligheder for at udvide ret meget. Men det ville være lækkert, hvis siloen jeg har (500 kg.) kunne forhøjes,- og så få blæst pillerne ind.
En ny-investering vil altid koste penge. Skal du hen og have en eller anden form for varmepumpe skal du kigge noget dybt i lommerene end i forhold til hvis det var et pillefyr - Derud over kommer så måske skift af alle radiatorer - Har du lyst til at der skal rodes i samtlige rum? :roll:
Mange gange skal der så lige laves lidt ekstra - rummet skal males eller tapetsereres om "Nu når vi alligevel er i gang" og inden du får set dig om er du igang med en total renovering af huset :D

Du skriver selv at din fødselsattest begynder at være imod dig og dit problem pt er nok mest at få sækkene op i siloen.
Hvis du som sådan er glad nok for dit fyr hvorfor så ikke prøve at tænke lidt kreativt og spare nogle penge.

Ved af gode grunde jo ikke hvordan dit fyrrum ser ud og hvordan det er med logistikken. Hvor og hvordan står dine piller opmagasineret og hvor langt er der fra lager til fyr.

Har du plads til en "Sakseløfter" - Altså en palleløfter der kan løfte i højden ? Hvad med nogle trin op til siloen?

Mulighederne er mange.

Hvis det passer med de 6 tons som du skriver i forbrug giver det lige over 1 pose om dagen - I gennemsnit. Der er jo ingen der siger du skal tage 10 poser søndag formiddag.

Hvad angår rengøring ser jeg det ikke som et problem. De få gange det skal gøres og den askebakke skal tømmes skulle man nok kunne overkomme.
Jeg bruger vel reelt mellem 6 og 8 tons om året og tror ikke jeg renser fyret totalt mere end 4 gange årligt.
Askebakken bliver tømt når den er fyldt - fyldt.

Overvej da i første omgang om nogle få penge i forhold til en ny-investering i varmepumpe ikke kan forsøde dit liv en 4 til 5 år frem i tiden.

- Men spændt på hvad du kommer frem til. Pøj pøj med det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af vinther2 » 25 sep 2020 15:55

Hej Lintz.
Tak for dit indlæg, som var meget informerende.

Du har fuldstændig ret i, at det vil gribe om sig hvis jeg "hopper" på en luft/vand varmepumpe. Nu er vores radiatorer nu ikke af de små, 3 stk er 2 meter lange og en er 3 meter, men på førstesalen er de ikke ret meget mere end godt 1 meter.

Jeg bruger Vida piller, og de er faktisk gode, men giver en del aske, så askeskuffen skal tømmes en gang om ugen! Det kunne måske minimeres med et mere moderne fyr. En enkelt gang kunne jeg ikke få Vida, men fik så nogle fra Danish Agro, kan ikke huske hvad de hed, men de gav kun den halve aske.
Men min "Pillepusher" handler ikke det mærke, og ham er jeg glad for,- det skal ikke laves om. Pillerne bliver kørt lige ind i garagen, vi snupper en cola og en lille snak, rigtig hyggeligt.

Kedlen bliver renset hver 3-4 uge, og en gang om året afmonterer jeg brænderen og renser den overalt.

Nej, problemet ligger i påfyldning af silo, har svært ved at løfte sækkene op til kanten af siloen. Har anskaffet mig en lille 2 trins stige, og det hjælper lidt.
Diskusprolaps samt en ødelagt hofte efter et færdselsuheld da jeg var yngre er problemet. Problemerne opstod først lidt hen af vejen, efter jeg for 6 år siden gik på efterløn! Så stop ikke med at arbejde :)

Jo, jeg har en palleløfter, men det bliver noget bøvlet noget at køre den i stilling for at fylde siloen.

Vi ser hvordan det går.

Go` weekend.

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Carslen » 25 sep 2020 16:34

Kunne man lave en georg gearløs måde med en mindre beholder på gulvet i en halv meters højde du kan kan læsse op i og så en snegl der kører det over i siloen. Bare en skør ide...
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Lintz » 25 sep 2020 16:37

Carslen skrev:
25 sep 2020 16:34
Kunne man lave en georg gearløs måde med en mindre beholder på gulvet i en halv meters højde du kan kan læsse op i og så en snegl der kører det over i siloen. Bare en skør ide...
- En "Elevator" drevet af en boremaskine. :roll:

- Et lille pillesug. :roll:

- En el-talje i loftet. :)

Mulighederne er mange. - Og kan nok gøres for få penge.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar