Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af vinther2 » 22 sep 2020 16:40

Vi har haft et Scottefyr i 8 år uden problemer, en af de første version 6.35.

Men min alder sætter sine spor, og alene det at fylde siloen op er et problem!

Vores hus er på 150 kvm, rimeligt isoleret og Scotten har aldrig haft problemer med at varme det op, og skulle det endelig være meget koldt, blæsende og frost, ja så har vi også en Panasonic varmepumpe til at give tilskud.
Som ældre, vil man gerne have at tingene er så lette og ikke arbejdskrævende som muligt.

Så nu tænker jeg i andre baner: En luft til vand pumpe, til at opvarme vandet i vores radiatorer.
Vi bor højt, og er udsat for meget blæst fra vest ud til åbne marker, og huset er i 2 plan fra 1938.

Kan sådan en pumpe varme huset op, og lige så godt som pillefyret? Eller skal man ligge i en lavning hvor blæsten ikke rammer huset så hårdt, og hvor isoleringen er helt perfekt?
Det er et 10 kilowatts anlæg vi har nu, men er det rigtig koldt, så kniber det at kunne følge med, så derfor varmepumpen som tilskud.
Til orientering, så har vi ikke gulvvarme!


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af svanggaard » 23 sep 2020 08:38

En luft til vand varmepumpe er ikke helt gratis - hverken i indkøb eller drift. Hertil usikkerhed om din eksisterende installation kan arbejde sammen med en varmepumpe og om den kan levere varme nok.

For mig lyder det som om at du egentlig er glad for dit pillefyr, selvom du er udfordret i at passe fyret.

Min første indskydelse er at finde mere "bekvemme" måder at pillefyre på. Hvis du har plads til en stor silo kunne du jo overveje at få piller blæst ind i stedet for at bakse med sække. Rengøring af fyret slipper du nok ikke udenom, men du kunne eventuelt overveje at opgradere fyr til noget som er mere selvkørende (kompressorrens osv.).

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af vinther2 » 23 sep 2020 09:08

Svanggard, er som du skriver, glad for pillefyret og ikke mindst den besparelse til opvarmning i forhold til vores oliefyr.

Det vil nok være et risikabelt sats at indkøbe en luft/vand pumpe, hvis det så viser sig, at anlægget ikke kan opvarme huset tilstrækkeligt.

Så et nyt pillefyr som kræver minimal pasning og en større silo end den vi har,- hvis man kan få det.
Men hvilke pillefyr er der på markedet som kræver mindre pasning end det vi har (tømning af askeskuffe, rensning mv.) og som er lige så driftsikker som Scotten?

Nå, men jeg vil gå lidt i tænkeboks og kikke mig rundt på nettet.

God dag til alle :)

pendec

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af pendec » 23 sep 2020 10:05

Varmepumpe fungerer optimalt ved ren gulvvarme, og ved gode lange/store radiatorer som kan køre på lav varmetemperatur. Har du en ren radiator installation og skal skifte dem til 2xstørrelse, så skal du jo se på om det er nok i sådan et setup.

Kan scotte sættes til 40 grader? og du kan skippe vvb (og varme på el?) så kan du jo teste om dine radiatorer uden termostat kan varme op.

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af sra71 » 23 sep 2020 12:16

vinther2 jeg bor også i et 2 planshus med marker hele vejen rundt og det er også meget udsat for vinden. Jeg har heller ikke gulvarme. Jeg skiftede i november til et biowin 2 touch med automatisk pillesug. Vores varmesystem er ikke dimensioneret til en varmepumpe derfor blev det til et nyt pillefyr.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Troldmand. » 23 sep 2020 12:21


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af svanggaard » 23 sep 2020 12:21

Jeg har selv et RTB fumus 10kW som passer sig selv. Det er med kompressorrens og manualen nævner vist kun 1 "manuel" rengøring/år. Det kan du sikkert få skorstensfejeren til at klare for dig - hvis du ikke selv har mod på det. Askeskuffen skal tømmes ca. 1 gang / 2T piller (afhængigt af kvalitet og forbrænding). Jeg har ikke haft problemer overhovedet.

I dag hedder fyrene vist "RTB Phoenix".

Mht. silo skal du nok regne med 2 stk. En stor silo på 3-6Ton og en lille silo i nærheden af fyret (du kan sikkert genbruge den du allerede har). Transporten fra den store til den lille silo kan klares med en snegl eller vakuumtransport. Jeg mener der er nogle regler som skal sikre mod tilbagebrænding til den store silo - dem skal du nok lige sætte dig ind i før du vælger dit system.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af svanggaard » 23 sep 2020 12:27

Det er da et vildt højt tilskud. Så falder varmepumperne nok ikke i pris lige foreløbigt.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Troldmand. » 23 sep 2020 12:41

svanggaard skrev:
23 sep 2020 12:27
Det er da et vildt højt tilskud. Så falder varmepumperne nok ikke i pris lige foreløbigt.
De er faldet betragteligt i pris.
Det er nu, medens tilskuden er der, der skal handles. Bemærk, man belønnes også for at skrotte pillerne.

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Pillefyr kontra varmepumpe luft/vand

Indlæg af Torpet » 23 sep 2020 13:53

Hi vinther2 — jeg ved ikke om dette tip kan hjælpe dig, men da jeg heller ikke er helt ung mere, så har jeg lagt et stålnet over toppen af min silo og kan så bare lægge en pose træpiller ovenpå og give den et snit med en kniv. Ret enkelt og nemt. Poserne er bare 16 kg, så egentlig blot lidt god motion på denne måde.
Nyt pillefyr 1 silo.jpeg


Besvar