Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kombiner 3 varmekilder.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Sunei
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15 dec 2019 19:01
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af Sunei » 01 feb 2020 20:19

Hej, Har pt. en masseovn installeret på vores adresse som har varmet vores hus op de sidste 6 år. Men skal da være ærlig at sige at der er en hel del slæbe arbejde ved det og har lige fået konstateret nogle diskus problemer... Derfor har jeg gået og tænkt på hvordan man ellers kan lave varme i vores hus og hvilken varmekilde man skal have. Vi er ikke klar til at gå helt væk fra vores masseovn eftersom vi elsker at bruge den. Vi laver mad i den, tørrer kryderrier og har en grund der producer en hel del brænde. Men vi vil gerne have noget nemt i fremtiden som skal være en supplerende varmekilde, men igen skal den i perioder også være i stand til helt at tage over for varmeproduktionen. Har både kigget på pillefyr og Luft/vand anlæg. Og det bliver jo nok en af de 2 varmekilder som vi kommer til at supplere med. Derudover har jeg et solvarmeanlæg liggende som vi aldrig har fået monteret. Det er planen at den nu efter mange år endelig skal monteres. (vist også på tide det sker :) )
Men hvordan gør man. jeg ved hvordan man installere de forskellige varmekilder og har styr på det, eller styr på hvor man finder hjælpen til det. Men når jeg snakker med installatører er der ingen der rigtig ved hvordan man kombiner de 3 varmekilder da det er lidt specielt. De vil næsten ikke engang give et bud på det. nogle snakker at der skal veksler på og andre siger man kan gøre det med en akkumuleringstank. Men i mit hoved syntes jeg at der skal mere end 1 akku tank til. jeg er ikke ekspert inde på dette område så håber der er nogen der har lidt erfaring inden for det. Jeg eftersøger en tegning som jeg kan give til en VVS montør der så kan lave en installation til mig og eftersøger generelt bare viden om det så man måske kan afprøve en løsning med det. men tænker der må være andre end mig der har eftersøgt det her.

Glæder mig til at høre jeres svar, Mvh. Sune


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af triumph » 01 feb 2020 20:58

Hvad er det masseovnen varmer op, radiatore, eller gulvvarme ?
Hvorfor ikke bare frakoble centralvarmen fra masseovnen, og brug den som en brændeovn ?
Luft/vand virker mest økonomisk med gulvvarme, hvis du har gulvarme, er det en oplagt løsning.

Sunei
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15 dec 2019 19:01
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af Sunei » 01 feb 2020 23:22

Jeg kan jo godt lide at bruge masseovnen og får jo en masse gratis brænde ved at rydde op på min grund. så vil stadig gerne bruge den til at varme huset op. Min masseovn varmer alt vand op i huset, både brugsvand og central varmen. Mit hus er lidt over 240 m2 som er delt ud på 2 etager. er kun gulvvarme i halvdelen af stue etagen og på 1. sal er det kun på badeværelset der er gulvvarme. Alle andre rum er der radiator i.
men ja, har godt tænkt at det sikkert bliver luft/Vand anlæg, men er bare en stor investering i forhold til at det kun er en supplerende varmekilde.

jeg leder ligeså meget efter om det er muligt at kombiner 3 varmekilder, har talt med nogle vvs installatør og de virkede ikke helt sikre i det.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af HR LUCCA » 02 feb 2020 11:49

Der var en ældre mand der her på siden der solgte en bog som selv har skrevet , om varme anlæg med tegninger på forskellige systemer , det er måske en start .
Der må være nogle der kan huske hvad den hedder :roll:

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af HR LUCCA » 02 feb 2020 11:53

Den hedder Ernst´s solvarmebog icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af Lintz » 02 feb 2020 12:21

HR LUCCA skrev:
02 feb 2020 11:53
Den hedder Ernst´s solvarmebog icon_cheesygrin.gif
viewtopic.php?f=121&t=27473

Trods det at Ernst skriver her i tråden fra 2016 at han "trækker stikket og nyder sit otium" var han aktiv så sent som den 29/1 - Så der bliver stadig fulgt lidt med på sidelinjen :D :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Sunei
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15 dec 2019 19:01
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af Sunei » 02 feb 2020 12:54

Lintz skrev:
02 feb 2020 12:21
viewtopic.php?f=121&t=27473

Trods det at Ernst skriver her i tråden fra 2016 at han "trækker stikket og nyder sit otium" var han aktiv så sent som den 29/1 - Så der bliver stadig fulgt lidt med på sidelinjen :D :great:

fedt tak, vil da lige se om jeg kan finde den bog af hans :D

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af Lintz » 02 feb 2020 12:56

Sunei skrev:
02 feb 2020 12:54
fedt tak, vil da lige se om jeg kan finde den bog af hans :D
Som ny bog skal du vist ikke håbe på noget.
Evt. brugt.
Slå evt. op i "Køb" her i forummet.

Ved at ville sælge én men om den blev afhentet ved jeg ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Sunei
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15 dec 2019 19:01
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: kombiner 3 varmekilder.

Indlæg af Sunei » 02 feb 2020 14:48

okay, tak. men i tilfælde jeg ikke finder bogen, med den løsning jeg har behov for er flere da velkommen til at byde ind med nogle gode løsninger. :D jeg har selv en, men er i tvivl om den løsning kan skralde an. Kan lige prøve at lave en tegning og upload den og se hvad i siger til den.


Besvar