Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Simpelt VS nemt

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Simpelt VS nemt

Indlæg af triumph » 08 dec 2019 12:05

Var lige inde og kigge på Hedestokers hjemmeside, og så at NBE havde lavet et nyt fyr (Igen)
https://www.hedestoker.dk/6913-rtb-10kw ... essor.html
Er det bare mig der syntes at udviklingen går lidt den gale vej hos NBE, hvor de gør simple funktioner kompliceret, og adgang til selve kedlen mere og mere besværlig/Umulig under drift.
Den nye model har :
3 sneglmotore
1 blæser
1 røgsuger
trykregulering
kompressor
pressostat
2 magnetventiler
O2 styring

Min gamle BS har:
2 sneglmotore
1 Blæser
1 motor for rens

Jeg er selv i tvivl om hvad jeg ville gå efter når jeg skulle have nyt fyr;
Et simpelt fyr som min gamle BS, hvor man kan se ned på flammen, og se om der er noget galt, og med få dele der kan gå i stykker.
Eller et fyr der er dyrere fordi det er fyldt med ting der skulle gøre mit liv nemmere, men også kan gå i stykker ?

Forstår f.eks ikke hvorfor at NBE finder det nødvendigt med både en blæser, og en suger ?
Hvis man ønsker en kedel med minimalt vedligehold, har f.eks Biowind og MGM lavet gode, robuste mekaniske løsninger, der er langt mere simple til rens af kedel end NBE, hvor der bruges en støjende, elforbrugende kompressor, pressostat, og 2 magnetventiler (Der så blæser asken ud i skorstenen)
Biowind har kun en suger, ikke en blæser, og en snegl mindre (Samt en meget robust udførsel)

Jeg er helt bevist om de punkter hvor min egen kedel halter;
Min 24 kw brænder er for stor, 16 kw havde været nok, og når man så kun bruger 3 kw, så suser det meste af forbrændingsluften uden om forbrændingen. Også selvom det havde været en 16 KW hærd.
En lidt uens fødning af piller.
Kedlen er ikke tæt => Ingen mulighed for O2 sonde.
Rengøring sviner (Men der hvor fyret står, gør det ikke så meget), og en hærd der skal renses ugentlig.

Men omvendt er fordelene, at det er super simpelt. Man kan kigge lige ned på forbrændingen og se hvad der sker, og evt fejlsøgning en nem.
Prøv lige og få gentagne O2 fejl på en Phønix; Er der fejl på O2 måler, blæser, røgsuger, trykstyring, fødning af træpiller, utætheder/blokeringer. Den slags fejlsøgning er svær når man ikke kan se ind i kedlen (og ofte dyr)
Jeg tvivler på at driftssikkerheden bliver bedre, og man i stedet for spare tid på at rense fyr (Der kan gøres når man har tid) Kommer til at bruge tiden på at fejlsøge (Når man ikke har tid) Tro at en komponent er i stykker (Som man først kan få næste dag) Tag fri fra arbejde for at få varme, købe komponent, for at finde ud af at det ikke var den alligevel, og så er driftsbesparelsen brugt på stumper/servicebesøg.....

Somsagt ved jeg ikke hvad jeg ville vælge som mit næste fyr.
Men idag koster en Biowind med en simpel styring, det samme som end en NBE Phønix med magasin. Efter min mening er Biowindén totalt velbygget, og har et design der har bevist sit værd gennem mange års drifts erfaringer. Men mangler de lækre funktioner (VV priorterning, vejr kompensering, wifi opkobling) Og merprisen for at få den samme Biowind kedel, med en lækker styring. Er højere end prisen på et komplet BS kedel/Styring/silo....... !
MGM er vel 5-10.000 billigere end Biowind/Phønix, og har nogle af de funktioner NBE tilbyder (Men Biowindén ikke gør) Men MGMén er noget mere rustik, der er brugt billigere komponenter end hos Biowind (Men nok ikke NBE) og larmer under opstart. Til gengæld er det simpelt.
Phønixén har alt i styring, net opkobling, mm. Til gengæld er det kompliceret, og fyldt med komponenter der kan gå i stykker. Og det faktum at NBE ikke altid vælger komponenter fra den øverste hylde, gør ikke sagen bedre.
Min gamle BS kedel har en 24 KW brænder fra 2006. Den har med undtagelse af en ny hærd, og nogle eltændere kørt uden problemer.
Hvis den går itu, kan jeg købe en ny brænder med en V13 styring for 8.200, og en ny kedel koster det samme. Det kan godt være at jeg ikke derved springer ind i fremtiden. Men udsigten til at skulle betale 8200, i stedet for 50.000 er ikke så dårlig

Hvordan vægter i når i skal vælge ?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Simpelt VS nemt

Indlæg af pille bruger » 08 dec 2019 12:26

triumph skrev:
08 dec 2019 12:05
Var lige inde og kigge på Hedestokers hjemmeside, og så at NBE havde lavet et nyt fyr (Igen)
https://www.hedestoker.dk/6913-rtb-10kw ... essor.html
Er det bare mig der syntes at udviklingen går lidt den gale vej hos NBE, hvor de gør simple funktioner kompliceret, og adgang til selve kedlen mere og mere besværlig/Umulig under drift.
Den nye model har :
3 sneglmotore
1 blæser
1 røgsuger
trykregulering
kompressor
pressostat
2 magnetventiler
O2 styring

Min gamle BS har:
2 sneglmotore
1 Blæser
1 motor for rens

Jeg er selv i tvivl om hvad jeg ville gå efter når jeg skulle have nyt fyr;
Et simpelt fyr som min gamle BS, hvor man kan se ned på flammen, og se om der er noget galt, og med få dele der kan gå i stykker.
Eller et fyr der er dyrere fordi det er fyldt med ting der skulle gøre mit liv nemmere, men også kan gå i stykker ?

Forstår f.eks ikke hvorfor at NBE finder det nødvendigt med både en blæser, og en suger ?
Hvis man ønsker en kedel med minimalt vedligehold, har f.eks Biowind og MGM lavet gode, robuste mekaniske løsninger, der er langt mere simple til rens af kedel end NBE, hvor der bruges en støjende, elforbrugende kompressor, pressostat, og 2 magnetventiler (Der så blæser asken ud i skorstenen)
Biowind har kun en suger, ikke en blæser, og en snegl mindre (Samt en meget robust udførsel)

Jeg er helt bevist om de punkter hvor min egen kedel halter;
Min 24 kw brænder er for stor, 16 kw havde været nok, og når man så kun bruger 3 kw, så suser det meste af forbrændingsluften uden om forbrændingen. Også selvom det havde været en 16 KW hærd.
En lidt uens fødning af piller.
Kedlen er ikke tæt => Ingen mulighed for O2 sonde.
Rengøring sviner (Men der hvor fyret står, gør det ikke så meget), og en hærd der skal renses ugentlig.

Men omvendt er fordelene, at det er super simpelt. Man kan kigge lige ned på forbrændingen og se hvad der sker, og evt fejlsøgning en nem.
Prøv lige og få gentagne O2 fejl på en Phønix; Er der fejl på O2 måler, blæser, røgsuger, trykstyring, fødning af træpiller, utætheder/blokeringer. Den slags fejlsøgning er svær når man ikke kan se ind i kedlen (og ofte dyr)
Jeg tvivler på at driftssikkerheden bliver bedre, og man i stedet for spare tid på at rense fyr (Der kan gøres når man har tid) Kommer til at bruge tiden på at fejlsøge (Når man ikke har tid) Tro at en komponent er i stykker (Som man først kan få næste dag) Tag fri fra arbejde for at få varme, købe komponent, for at finde ud af at det ikke var den alligevel, og så er driftsbesparelsen brugt på stumper/servicebesøg.....

Somsagt ved jeg ikke hvad jeg ville vælge som mit næste fyr.
Men idag koster en Biowind med en simpel styring, det samme som end en NBE Phønix med magasin. Efter min mening er Biowindén totalt velbygget, og har et design der har bevist sit værd gennem mange års drifts erfaringer. Men mangler de lækre funktioner (VV priorterning, vejr kompensering, wifi opkobling) Og merprisen for at få den samme Biowind kedel, med en lækker styring. Er højere end prisen på et komplet BS kedel/Styring/silo....... !
MGM er vel 5-10.000 billigere end Biowind/Phønix, og har nogle af de funktioner NBE tilbyder (Men Biowindén ikke gør) Men MGMén er noget mere rustik, der er brugt billigere komponenter end hos Biowind (Men nok ikke NBE) og larmer under opstart. Til gengæld er det simpelt.
Phønixén har alt i styring, net opkobling, mm. Til gengæld er det kompliceret, og fyldt med komponenter der kan gå i stykker. Og det faktum at NBE ikke altid vælger komponenter fra den øverste hylde, gør ikke sagen bedre.
Min gamle BS kedel har en 24 KW brænder fra 2006. Den har med undtagelse af en ny hærd, og nogle eltændere kørt uden problemer.
Hvis den går itu, kan jeg købe en ny brænder med en V13 styring for 8.200, og en ny kedel koster det samme. Det kan godt være at jeg ikke derved springer ind i fremtiden. Men udsigten til at skulle betale 8200, i stedet for 50.000 er ikke så dårlig

Hvordan vægter i når i skal vælge ?
Tja, nu har jeg afprøvet styresystemet et års tid.
Jeg har ikke vejet af.
Jeg har ikke brugt tid på indstilling.
Alt har fungeret fint.
Skorstensfejer har lige været her fredag, og det var hurtigt overstået, uden at han tog hænderne op af lommerne new2
Ingen ting i skorstenen, ingen ting i røgrør.
Alt jeg har foretaget mig er at fylde piller på.
Så bliver det altså ikke meget nemmere at fyre med piller.
Og jo, alt kan jo gå i udu.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Simpelt VS nemt

Indlæg af triumph » 08 dec 2019 12:37

Jeg siger ikke hvad der er rigtigt eller forkert, men frygter bøvl.
F.eks:
Hvor langt tid holder en O2 måler; 3-5 år ?
Kondensatore i blæsere og snegle holder vel også ca. 5 år ?
Kunne man forestille sig et magasin der var fyldt med smuld, en semidefekt O2 føler, kombineret med halvdårlige kondensatore til snegle ?
Siger bare at det ikke bliver nemmere at finde fejl, når man ikke kan se hvad der sker

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Simpelt VS nemt

Indlæg af pille bruger » 08 dec 2019 12:51

triumph skrev:
08 dec 2019 12:37
Jeg siger ikke hvad der er rigtigt eller forkert, men frygter bøvl.
F.eks:
Hvor langt tid holder en O2 måler; 3-5 år ?
Kondensatore i blæsere og snegle holder vel også ca. 5 år ?
Kunne man forestille sig et magasin der var fyldt med smuld, en semidefekt O2 føler, kombineret med halvdårlige kondensatore til snegle ?
Siger bare at det ikke bliver nemmere at finde fejl, når man ikke kan se hvad der sker
Det bliver ikke sværere at finde en defekt lambdasonde.
Jeg tror min er ved at være 4 år gammel, og kalibrere til 120, så den kan vel holde 10 år mere.
Levetid på kondensator - tja den kunne da fint være 5 år,
men den kunne også være 10 - det er da set icon_cheesygrin.gif
Der er ikke kondensator på blæseren, det er en skyggepolsmotor.
Hvis magasinet er fyldt med smuld, så er det måske den tid hvor man burde skifte pille fabrikat,
eller opbevare pillerne bedre.
Nej, det bliver ikke sværere at finde fejl, måske nemmere.
Det du overser er de tests der automatisk laves i opstarts fasen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar