Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr - Biowin 2 touch

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 16 nov 2019 20:18

pendec skrev:
16 nov 2019 20:06
Der havde du også luft/luft varmepumpe som supplement, vel pga. solcellerne? Det står der i andre tråde, så som alle her beskriver igennem tiden, så er brændeovn, vp eller anden hjælp jo en pointe i at man sparer. Der er eller har været personer som skuede ned i 14 dage fordi de ikke var hjemme.

Alle kan spare , det er korrekt, man har man omsat 3T på et år, så er man da allerede nede i et flot forbrug selvom det så kun er 240m2 og halvdel af det, en kælder.
Ja vi havde en gammel 12 år gammel LL. Den har ikke kørt de sidse 10 år, da den var utæt og gik tør for kølevæske. Vores solceller bruges udelukkende til belysning af gårdsplads mm.
Og så alle gætterier med hvad og hvis, kan ikke rigtigt bruges til noget. Lad os holde os til fakta ved direkte skift fra gammel varmekilde til vp.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af lamborg » 16 nov 2019 20:25

Det vil være ret dumt at bruge en brændeovn eller andre varmekilder ifb med en VP . Især hvis du har aktive radiator ventiler for så går VP i alarm fordi den ikke kan komme af med varmen . Men jeg tror ikke på at Dannidines kommer til at spare en ski..disse . Jeg mener 3,5 t max om året det kan vist ikke gøres billigere til 240 kvm og hvis du kikker på div VP sælger sider har jeg endnu ikke fundet nogen der sammenligner træpiller med VP . Det er alle sammen olie -gas og elvarmemen og det må jo være fordi besparelsen ikke er stor nok .Men så er der jo komforten med VP det er jo dejligt men det er mange penge at bruge hvis ikke fyret er gammel og slidt.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 16 nov 2019 20:43

lamborg skrev:
16 nov 2019 20:25
Det vil være ret dumt at bruge en brændeovn eller andre varmekilder ifb med en VP . Især hvis du har aktive radiator ventiler for så går VP i alarm fordi den ikke kan komme af med varmen . Men jeg tror ikke på at Dannidines kommer til at spare en ski..disse . Jeg mener 3,5 t max om året det kan vist ikke gøres billigere til 240 kvm og hvis du kikker på div VP sælger sider har jeg endnu ikke fundet nogen der sammenligner træpiller med VP . Det er alle sammen olie -gas og elvarmemen og det må jo være fordi besparelsen ikke er stor nok .Men så er der jo komforten med VP det er jo dejligt men det er mange penge at bruge hvis ikke fyret er gammel og slidt.
Du kan da fyre lige så tosset du vil i brændeovn uden vpen går i alarm. Vpen går da bare i pause, hvis den føler, der ikke er behov for varme.

Du kan ikke finde nogen der sammenligner vp med pillefyr.
Kan du finde nogen, hvor det er blevet dyrere med vp end med pillefyret?
Hvad det koster at skifte fra pillefyr til vpe er underordnet, hvis det er velvære man går efter. Kan man selv bruge en rørtang, koster en vp ikke mere end et godt pillefyr.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 511
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Fiffer » 16 nov 2019 21:39

forstår ikke rigtig den religionskrig omkring vp og pillefyr, det er nok mest et temperamentspørgsmål hvad man vægter højest, har selv undersøgt økonomien i et skifte her på matriklen, og er kommet frem til at besparelsen ved at skifte fra et nyere pillefyr ikke er rentabelt ud fra et økonomisk synspunkt, men hvis økonomi ikke er et spørgsmål, og man ikke gider bruge lidt kræfter på at fylde piller på, så er vp jo et alternativ. Men har man et velfungerende pillefyr i forvejen, giver det ikke økonomisk mening, i alle tilfælde ikke her på matriklen.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af lamborg » 16 nov 2019 21:59

Det passer nu ikke helt Troldmand. Hvis dine radiatore lukker pga du fyre i brændeovnen så slukker VP ikke bare den går i max retur alarm fordi din retur stiger for meget og for hurtigt men lad det nu lige. jeg har INTET skrevet om at det var dyrere har jeg ??? Du snakker konstant besparelse og så skriver du dette ??
"Hvad det koster at skifte fra pillefyr til vpe er underordnet, hvis det er velvære man går efter. Kan man selv bruge en rørtang, koster en vp ikke mere end et godt pillefyr."
Men et godt pillefyr 30 kw feks koster omkring 40000 det får du ikke meget 30 kw VP for ej heller 20 kw så install prisen betyder da noget . Jeg kan kun tale for mig selv men jeg har da ikke lige 100-120000 kr at rykke ud til en sådan svend.
Fiffer. Det er ikke religion for mig vp eller pillefyr jeg er revnene ligeglad. Jeg er bare træt af alt det sælger snak når nu det ikke er sandheden
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 511
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Fiffer » 16 nov 2019 22:16

Lamborg, vi er enige👍🏻
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 16 nov 2019 22:26

lamborg skrev:
16 nov 2019 21:59
Det passer nu ikke helt Troldmand. Hvis dine radiatore lukker pga du fyre i brændeovnen så slukker VP ikke bare den går i max retur alarm fordi din retur stiger for meget og for hurtigt men lad det nu lige. jeg har INTET skrevet om at det var dyrere har jeg ??? Du snakker konstant besparelse og så skriver du dette ??
"Hvad det koster at skifte fra pillefyr til vpe er underordnet, hvis det er velvære man går efter. Kan man selv bruge en rørtang, koster en vp ikke mere end et godt pillefyr."
Men et godt pillefyr 30 kw feks koster omkring 40000 det får du ikke meget 30 kw VP for ej heller 20 kw så install prisen betyder da noget . Jeg kan kun tale for mig selv men jeg har da ikke lige 100-120000 kr at rykke ud til en sådan svend.
Fiffer. Det er ikke religion for mig vp eller pillefyr jeg er revnene ligeglad. Jeg er bare træt af alt det sælger snak når nu det ikke er sandheden
Hvor har du dog den vilde påstand fra. Føler vpen varme nok, går den stille og roligt i pause. Når der igen kaldes på varme, vågner vpen stille og roligt op igen.
Hvad du har i dit hus, har du forklaret mange gange. Jeg gætter, "ingen" har et hus med varmeinstallation som dit ;-) Derfor kan dit tilfælde ikke bruges til noget som helst.
Du er træt af al den sælger snak. Når ikke det er sandheden. Er din træthed grundet uvidenhed eller hvad?
Er det i dine øjne sælgersnak så snart der bliver skrevet vp. Eller vil du bare ikke indse, hvilken vej det går med hensyn til opvarmning af vores huse.

dannidines

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af dannidines » 16 nov 2019 22:27

dannidines er kisteglad for sin NBE, men er bare blevet positivt overrasket over muligheden ved 1:1 overgang fra varmekilde med høj fremløb til en VP.. Jeg er overbevist om, at jeg har fiflet de optimeringer ind i klimaskærmen og styrings supplementer som jeg kan og om jeg bruger 3 eller 4 tons er ikke længere vigtigt for mig - det var optimeringsprocessen og læringen som var spændende for mig..

Kunne solfanger betale sig? Næææ, ikke i kr, men komfort..

Kunne jeg har sparet penge på en Blackstsr i stedet for RTB, tjaaa.. Men alt det automatik er skønt...

Og om 15 år (om gud vil...) når RTB er slidt op, så har jeg sparet så mange penge på varmen i huset, at de er sparet sammen til indkøb og montering af en VP (måske 😂)

p.s. Huset her brugte 3800L olie ved de tidligere ejer om året, så jeg er stolt over huset ikke længere producerer sit eget hul i ozonlaget

Hygge peeps

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 08 dec 2019 18:23

Lige en lille staus. Fyret har nu kørt i en måned. Jeg har fået det på nettet så jeg kan styrer det fra telefonen.Pillerforbruget er reduceret med ca. 40%😀

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af triumph » 08 dec 2019 19:47

Det lyder lækkert, tillykke med fyret, det bliver du glad for.
Men: Reduceret forbrug med 40% ifh til hvad ?
Forbruget på det gamle fyr i november ?
Der er ingen tvivl om du er gået fra bunden af stigen, til det øverste trin, ved at skifte Benekoven ud med en Biowin.
Men der er heller ingen tvivl om at din reduktion af forbruget vil være størst ved lav last, og mindst ved høj last. Så du skal nok ikke forventet en reduktion på 40% af dit årsforbrug.
Dermed ikke sagt, at din reduktion ikke er for blæret...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif


Besvar