Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr - Biowin 2 touch

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 06 nov 2019 21:51

sra71 skrev:
05 nov 2019 21:02
Mange tak. En af de ting jeg vægtede højt i forbindelse med valget er komforten og jeg glæder mig til ikke længere at skal rode med det gamle fyr.
Tillykke med det nye fyr.
Vi er på vej i nye tider hvad opvarmning af vores huse angår.
Må man spørge, hvad fik dig til at vælge pillefyr frem for varmepumpe?


sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 07 nov 2019 08:19

Pawgs skrev:
06 nov 2019 21:37
Jeg har også fornyligt kigget på windhager og deres modeller der også kan brænde flis og andet.
Synes de ser spændende ud mange af deres modeller.

Det ville være lækkert hvis du gav en opdatering /status når vinteren er ovre
Det vil jeg prøve at huske.

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 07 nov 2019 08:41

Troldmand. skrev:
06 nov 2019 21:51
Tillykke med det nye fyr.
Vi er på vej i nye tider hvad opvarmning af vores huse angår.
Må man spørge, hvad fik dig til at vælge pillefyr frem for varmepumpe?
En varmepump var bestemt også med i overvejelserne,men der er del ting som gør at en VP ikke er velegnet til vores hus.
Ingen gulvvarme, vores hus ligger meget udsat for vinden og så har jeg ikke meget kuldeskær frue :) Jeg prøvede i vinters at skrue fremløbstemperaturen ned på 40 grader og vi kunne slet ikke holde varmen i huset.

Der er ingen tvivl om at VP er kommet for at blive, men det kræver at varmesystemet i huset er velegnet til en VP.

Havde jeg valgt en VP med det varmesystem vi har i huset ville vi være tvungen til at fyre i brændenoven når det er koldt.

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 07 nov 2019 08:43

sra71 skrev:
07 nov 2019 08:41
En varmepump var bestemt også med i overvejelserne,men der er del ting som gør at en VP ikke er velegnet til vores hus.
Ingen gulvvarme, vores hus ligger meget udsat for vinden og så har jeg ikke meget kuldeskær frue :) Jeg prøvede i vinters at skrue fremløbstemperaturen ned på 40 grader og vi kunne slet ikke holde varmen i huset.

Der er ingen tvivl om at VP er kommet for at blive, men det kræver at varmesystemet i huset er velegnet til en VP.

Havde jeg valgt en VP med det varmesystem vi har i huset ville vi være tvungen til at fyre i brændenoven når det er koldt.
Der skulle have stået " en meget kuldeskær kone"

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 07 nov 2019 09:09

sra71 skrev:
07 nov 2019 08:41
En varmepump var bestemt også med i overvejelserne,men der er del ting som gør at en VP ikke er velegnet til vores hus.
Ingen gulvvarme, vores hus ligger meget udsat for vinden og så har jeg ikke meget kuldeskær frue :) Jeg prøvede i vinters at skrue fremløbstemperaturen ned på 40 grader og vi kunne slet ikke holde varmen i huset.

Der er ingen tvivl om at VP er kommet for at blive, men det kræver at varmesystemet i huset er velegnet til en VP.

Havde jeg valgt en VP med det varmesystem vi har i huset ville vi være tvungen til at fyre i brændenoven når det er koldt.
Ikke for at tvære i det. At skruen fremløb ned på 40 grader og så konstatere, at man ikke kan holde varmen, er ikke den optimale måde at tjekke hvad der er nødvendigt, i fremløb for at kunne holde varmen.
Skruer vi vpen ned på 40 grader i dag, tror jeg også konen vil begynde at brokke sig her.

Vpen følger udetemperatur, som gør, at den skruer op for fremløb efter behov. Er der rigtig koldt, laver den nemt 55 - 60 grader i fremløb.

Nok om det, I har fået et dejligt fyr. Vi kiggede også på samme, inden det blev vp.


sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 07 nov 2019 11:00

Troldmand. skrev:
07 nov 2019 09:09
Ikke for at tvære i det. At skruen fremløb ned på 40 grader og så konstatere, at man ikke kan holde varmen, er ikke den optimale måde at tjekke hvad der er nødvendigt, i fremløb for at kunne holde varmen.
Skruer vi vpen ned på 40 grader i dag, tror jeg også konen vil begynde at brokke sig her.

Vpen følger udetemperatur, som gør, at den skruer op for fremløb efter behov. Er der rigtig koldt, laver den nemt 55 - 60 grader i fremløb.

Nok om det, I har fået et dejligt fyr. Vi kiggede også på samme, inden det blev vp.
Om det er den optimale måde eller ikke. Det var en nem måde at konstatere om vi kunne holde varmen eller ej med de radiatorer som der er i huset ved en fremløbstemperatur på 40 grader. Jeg ved godt at en VP kan køre med en højere fremløbstemperatur, men var lidt bekymret for økonomien hvis den størstedelen af tiden skal køre med en høj fremløbstemperatur. Jeg har brugt en del tid på at læse om de forskellige muligheder og VPen var med i opløbet lige til det sidste.

Mit nye fyr kommer også til at styrer frenløbstempertaturen efter udetemperaturen.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af MichaelK » 07 nov 2019 19:16

Ja, min BioWin styre, sammen med rumtermostaten, også fremløbet efter udetemperaturen.
Jeg har selv, ved aflæsning i kontrolpanelet, kunne konstatere at fremløbet i de rigtig kolde
perioder, har været på 70 grader eller endda højere.

Derfor passer en pillegnasker også bedre ind her :great:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af Troldmand. » 07 nov 2019 21:22

MichaelK skrev:
07 nov 2019 19:16
Ja, min BioWin styre, sammen med rumtermostaten, også fremløbet efter udetemperaturen.
Jeg har selv, ved aflæsning i kontrolpanelet, kunne konstatere at fremløbet i de rigtig kolde
perioder, har været på 70 grader eller endda højere.

Derfor passer en pillegnasker også bedre ind her :great:
Når dit fyr levere 70 grader i fremløb. Er dine radiatorer så 70 grader fra top til bund?

sra71
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 jul 2014 07:59
Mit fyr: Biowin 2 touch 10 kW
Areal: 165 m2 +30 m2 kælder
Brændsel: Træpiller + brænde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af sra71 » 08 nov 2019 07:01

MichaelK skrev:
07 nov 2019 19:16
Ja, min BioWin styre, sammen med rumtermostaten, også fremløbet efter udetemperaturen.
Jeg har selv, ved aflæsning i kontrolpanelet, kunne konstatere at fremløbet i de rigtig kolde
perioder, har været på 70 grader eller endda højere.

Derfor passer en pillegnasker også bedre ind her :great:
Jeg installere også rumføler som fyret skal styre efter. Det gamle fyr strøg ud igår og det nye kom ind :) I dag kommer VVSer og slutter det til. Glæder mig til første opstart :) Der skal også laves et lille midlertidig magasin hvor den skal suge 8 mm træpiller fra. Sugesystemet er designet til 6 mm så håber det går så jeg kan få brugt de træpiller jeg har på lager.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - Biowin 2 touch

Indlæg af MichaelK » 08 nov 2019 16:58

Troldmand. skrev:
07 nov 2019 21:22
Når dit fyr levere 70 grader i fremløb. Er dine radiatorer så 70 grader fra top til bund?
Nej ikke helt, der er jo et vist varmetab på vejen, som afsættes i de kælderrum som rørene løber igennem. Men
lige nu har jeg en fremløbstemperatur på 42,8 grader, ved en udetemperatur på 7,6 grader, og radiatorene er ca.
41 grader i toppen og 37 grader i bunden.
Billede

Kedeltemperaturen er lige nu 71,6 grader, men det er fordi den lige nu er i gang med at lave varmt vand til VVB.
Senest rettet af MichaelK 08 nov 2019 17:31, rettet i alt 3 gange.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar